۶ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۰۱
کد خبر: 85040537
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آنتونی بلینکن برای شرکت در نشست امنیتی چهارجانبه به هند سفر می‌کند 

تهران-ایرنا- آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر ماه آینده (مارس) خود به دهلی در نشست امنیتی چهارجانبه با حضور همتایان خود از هند, ژاپن و استرالیا شرکت خواهد کرد. 

به گزارش شنبه شب ایرنا از "هندوستان تایمز", دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی گفت که بلینکن در سفر خود به دهلی نو همچنین در نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ و اجلاس بین المللی موسوم به "گفتگوی رایسینا" شرکت خواهد کرد. 

وی افزود بلینکن همچنین با اس جایشانکار وزیر خارجه آمریکا دیدار خواهد داشت تا در خصوص همکاری راهبردی دو کشور گفتگو کند. 

لو افزود که در طول سفر بلینکن, هند و آمریکا همچنین "مذاکرات جدی در مورد چین" را ادامه خواهند داد زیرا آمریکا از نفوذ چین به کشورهای همسایه هند نگران است. 

یک مقام دیگر آمریکایی به "هندوستان تایمز" گفت، بلینکن از ریاست هند در گروه ۲۰ حمایت خواهد کرد. با این حال وزیرخارجه آمریکا جنگ میان روسیه و اوکراین را کانون اصلی مذاکرات قرار خواهد داد و همه کشورهای عضو گروه ۲۰ را تشویق خواهد کرد تا "تلاش‌ها برای پایان عادلانه، صلح آمیز و پایدار این جنگ مطابق با اصول منشور سازمان ملل را افزایش دهند. "

تمرکز آمریکا بر موضوع اوکراین نشان می‌دهد که اختلافات بر سر چارچوب جنگ میان روسیه و اوکراین همچنان یک مانع اصلی برای دستیابی به بیانیه مشترک در نشست گروه ۲۰ خواهد بود. 

این اختلاف در در نشست اخیر وزیران دارایی گروه ۲۰ در شهر بنگالورو هند که جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا نیز در آن حضور داشت, مشهود بود. 

به گزارش ایرنا, باوجود اینکه آمریکا بر کشورها فشار وارد می‌کند تا روابط خود با روسیه به دلیل جنگ با اوکراین را کاهش دهند, هند در یک سال گذشته روابط اقتصادی خود را با روسیه افزایش داده است. 

داده‌های دولتی گردآوری شده نشان می‌دهد که واردات فولاد روسیه به هند طی ۱۰ ماه اول سال مالی جاری که از آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) آغاز شد به بالاترین حد در هشت سال گذشته رسیده است. 

براساس این داده‌ها، هند دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان، بین آوریل تا ژانویه ۲۸۱ هزار تن فولاد از روسیه وارد کرده است که تقریباً پنج برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. 

افزایش واردات نتیجه تغییر در جریان تجارت فولاد روسیه به آسیا پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته است. 

داده‌ها نشان می‌دهد مسکو چهارمین تامین کننده بزرگ فولاد به هند در دوره آوریل تا ژانویه بود و برای اولین بار از سال مالی ۲۱۰۶/۱۷ به عنوان یکی از پنج صادرکننده نخست فولاد به این کشور ظاهر شد. 

همچنین واردات نفت روسیه توسط هند در ژانویه ۲۰۲۳ (دی-بهمن سال جاری) به رکورد ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسید. 

پیش تر، اولکساندر مرژکو رئیس کمیته امور خارجی پارلمان اوکراین با درخواست از آمریکا برای همبستگی کامل در برابر حمله روسیه، از واشنگتن خواست برای جلوگیری از ادامه خرید انرژی هند و چین از روسیه، تحریم‌های ثانویه بر آن‌ها اعمال کند. 
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha