معرفی مشاهیر و مفاخر کشور نیازمند برنامه ریزی است

نوشهر - ایرنا- رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور تاکید کرد: باید برای معرفی و به منظور آشنایی بیشتر مردم با مشاهیر و مفاخر برنامه ریزی و تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،محمود شالویی روز شنبه در همایش استانی بزرگداشت حکیم نظامی در مجتمع فرهنگی و هنری پیامبر اعظم (ص) شهرستان نور افزود: امروز دنیا ایران اسلامی را فقط به صادرات و واردات نمی شناسد بلکه این مشاهیر و مفاخر فرهنگی هستند که ریشه در هویت ملی کشور ما دارند.

وی بیان داشت : اکنون در نقطه به نقطه کشور از کنار رودخانه ها گرفته تا جنگل ، دشت و خیابان ها و میان کوه ردپای بزرگان وجود دارد که متاسفانه خوب معرفی و شناسانده نشده اند و نسل های گذشته و امروز فقط نامشان می دانند.

وی اظهار کرد ؛ از زمان شکل گیری دولت سیزدهم و بنا به توصیه و دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ستادی به عنوان ستاد بزرگداشت حکیم نظامی تشکیل و بنده عهده دار این مسوولیت شدم .

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد : بر همین اساس توجه به مفاخرو مشاهیر موضوعی که در دستور کار قرار گرفت و در روند شناسایی مفاخر و مشاهیر بزرگان و نخبگانی شناسایی شدند که در عین فرزانگی مشغول فعالیت هستند.

شالویی افزود : امروز در ۴۰ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و ۷۰ سفارت آیینی مشابهی با موضوع بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی برگزار می شود.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور بیان کرد : نکته دیگر آن آیین رونمایی از نسخ خطی اشعار حکیم نظامی در گنجینه موزه آستانه قدس رضوی و در بناهای فرهنگی آیت الله مرعشی و شهید مطهری داریم .

وی بیان داشت :ضرورت داشت این نسخ خطی رونمایی شود چرا که کتاب هایی که مربوط به این شاعر بلند آوازه کشور ممکن بود با تهاجم زبانی در معرض آسیب قرار می گرفت .
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد : رایزن فرهنگی کشور گزارشی داده که در شهر صوفیه کشور بلغارستان نمایش بسیار زیبا از آیین بزرگداشت آثار نظامی داشتند و این پیامش آن است که کشور ایران دارای چنین تمدن هایی بوده است.
شالویی افزود : اشعار این شعرا در حقیقت ذهنی و خیالی نبود و زمانی که بررسی می کنیم در فاصله قرن پنجم تا هشتم با چنین حکیمان مفاخر و مشاهیری در کشور روبه رو بودیم و امروز باید میراث دار آثار برجای ماتده از آن ها باشیم.
به گفته وی زمانی که به عمق حکمت های این شعرا پی می بریم متوجه می شویم سرشار از فهم و درک بوده است.

برای معرفی مشاهیر و مفاخر در کشور باید برنامه ریزی کرد

وی گفت : بخش های خصوصی در این زمینه می توانند خیلی تاثیر گذار باشند و ضمن آنکه نقش آموزش و پرورش هم مهم است.

شالویی با بیان که در گذشته مدیریت اداره کل و فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران را عهده دار یود ، گفت : در ارتباط تفاهم نامه ای میان این اداره کل و آموزش و پرورش مازندران امضا تا دانش آموزان از پایه با این مفاخر و مشاهیر آشنا شوند.

وی تاکید کرد : باید شناخت مفاخر و مشاهیر را از پایه آغاز کرد اگر این مسیر را در پیش بگیریم آنگاه می توانیم ادعا کنیم می توان حکیم نظامی و ابن سینا دیگری پرورش داد چرا که این مشاهیر آن زمان آسایش ذهنی داشتند تا به این جایگاه رسیدند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: امروز یکی از ماموریت های مهم در این وزارتخانه شناسایی استعدادها در زمینه فرهنگی است و سعی بر آن است استعدادها را شناسایی کرد تا بتوان در سایه این اقدامات جنبشی در این آیین ها ایجاد نمود.

شالویی همچنین از ساخت بزرگراهی از زنجان تا همدان در آینده خبر داد و گفت : بر این اساس سعی بر آن است تا با این رویکرد گردشگران داخلی و خارجی با مشاهیر و مفاخر در این استان ها آشنا شوند و بستر برای حضور گردشگران فراهم کنیم.

درپایان نمایشگاه خوشنویسی اشعار حکیم نظامی با ۲۳ اثر افتتاح شد و از هنرمندان این نمایشگاه با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

شهرستان نور حدود ۲۳ تن از مفاخر و مشاهیر شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری ، علامه میرزا محمد تقی نوری ، نیما یوشیج (علی اسفندیاری ) ، پرفسور مجتهد زاده جغرافیدان و نویسنده ، دکتر حسین خطیبی نوری استاد ادبیات فارسی صاحب نام در خود پرورانده است .

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha