حماسه مهار کرونا/در محیط‌های بسته و شلوغ همچنان ماسک بزنید

تهران - ایرنا - واکسیناسیون سراسری و کاهش چشمگیر آمار ابتلا و جانباختگان کرونا از مهمترین نمادهای اراده راسخ دولت سیزدهم بود که بارقه امید در دل مردم ایران را زنده کرد و حماسه مهار کرونا را رقم زد.

گروه جامعه ایرنا - مهار کرونا به عنوان یکی از اقدامات تاثیرگذار دولت سیزدهم بود زیرا با وارد کردن آمار بالای واکسن کرونا، تزریق واکسن در دزهای اول، دوم، سوم و حتی یادآور برای مردم، ویروس تا حدودی فروکش کرد تا اینکه در روز ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ و پس از ۲۸۱ روز مقابله با کووید ۱۹، آمار مرگ ناشی از کرونا به صفر رسید و جرقه امید در دل مردم ایران زده شد.

آمار مرگ و میر کرونا روند متفاوتی را در این سه سال داشته است؛ کرونا در این مدت از مرگ روزانه تک تا چهار رقمی را تجربه کرد و امروز مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۸۳۲ نفر رسیده است.

تعداد افراد درگیر این بیماری نیز با آمارهای گوناگون از تک رقمی آغاز شد و در برخی ماه‌های سال به ویژه در فروردین ۱۳۹۹ و تیر ۱۴۰۱ نیز ابتلای پنج رقمی و بالای ۴۰ تا ۵۰ هزار نفری را شاهد بودیم و در مجموع تعداد بیماران کووید۱۹ در کشور تا روز پنجم بهمن ۱۴۰۱، هفت میلیون و ۵۶۷ هزار و ۵۶۰ نفر اعلام شد.

تزریق بیش از ۱۵۵ میلیون دز واکسن کرونا

تلاش دولت سیزدهم برای مهار کرونا در تزریق واکسیناسیون سراسری، آمارهایی دلگرم‌کننده و امیدوار برای کاهش ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را رقم زد تا اینکه آمار واکسیناسیون از ۲۲ میلیون دز در دولت گذشت و اکنون به بیش از ۱۵۵ میلیون دز رسید.

براساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای شیوع کرونا تا روز پنج بهمن ۱۴۰۱، تعداد ۶۵ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۷۴۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۹۸۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۹۷۱ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۶۹۸ دُز رسیده است.

حماسه مهار کرونا/در محیط‌های بسته و شلوغ همچنان ماسک بزنید

سیل واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته در پنجمین کنگره شهدای داروساز گفت: ویروس کرونا در همه جای دنیا یکسان بود و با وجود بروز این بیماری در کشور، تحریم‌ها برداشته نشد؛ این ناجوانمردانه بود؛ در کواکس پول دادیم و مشارکت کردیم، هیچ واکسنی به ما ندادند، دانشمندان ما به‌ویژه در برکت بهترین واکسن‌ها را تولید کردند و در دولت قبلی ۱۵ میلیون تزریق انجام شده‌ بود ولی در دولت سیزدهم سیل واکسن وارد کشور شد، در ورزشگاه‌ها، پادگان‌ها، حسینیه‌ها و مساجد با مشارکت بسیج و مردم واکسن تزریق می‌شد.

بیشتر بخوانید:

ایران بر کرونا پیروز شد

۲۰ هزار فوتی از آذر پارسال تاکنون

وی افزود: در روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن و به عبارتی دیگر در هفته هشت میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن تزریق شد و تا قبل از آذر پارسال،۱۲۲ هزار نفر بر اثر این بیماری در کشور جان باختند اما از آذر پارسال تا به امروز فقط ۲۰ هزار نفر فوت کردند که نشان دهنده تاثیر واکسن و اقبال و اعتماد مردم به واکسیناسیون است.

حماسه مهار کرونا/در محیط‌های بسته و شلوغ همچنان ماسک بزنید

حماسه مهار کرونا در ایران قوی

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه معتقد است: دولت سیزدهم در یک سال گذشته در همه حوزه‌ها به دنبال این بود که تحول ایجاد کند و برای حل مشکلات، عزم، اراده و همتی خستگی ناپذیر به کار بسته است.

وی افزود: دولت سیزدهم در شرایطی تشکیل شد که شمار مبتلایان به کرونا روزانه پنج هزار نفر و شمار فوتی‌ها بیش از ۷۰۰ نفر در روز گزارش می شد. در چنین وضعیتی، با وجود تحریم‌ها و فشارهای کشورهای غربی تلاش دولت برای فراهم کردن واکسن مورد نیاز کشور و واکسیناسیون سراسری چندبرابر شد؛ به طوری که شخص رئیس جمهور و وزیر بهداشت رایزنی‌ها با رؤسا و وزرای بهداشت کشورهای دیگر را برای ورود گسترده واکسن به کشور آغاز کردند.

همزمان با تلاش دولت برای واردات انواع واکسن، تولید واکسن داخلی هم افزایش پیدا کرد و تعداد پایگاه‌ها و مراکز واکسیناسیون هم بیشتر شد تا مراجعه کنندگان در صف انتظار نمانند و با سرعت و در کوتاه ترین زمان واکسیناسیون انجام شود.

پاک آیین تصریح کرد: بر پایه همین تلاش‌های شبانه روزی در کوتاهترین زمان میزان واکسیناسیون به ۱۶۰ میلیون دز برسد، این موضوع زمینه ساز کاهش آمار مرگ و میر کرونا در کشور و رسیدن آمار فوت ناشی از این بیماری در کمتر از یکسال به تک رقمی و در برخی از مقاطع به صفر بود.

وی اظهار داشت: به گواه مستندات مراجع ذیصلاح، تعداد ثبت سفارش واکسن کرونا تا قبل از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و تشکیل دولت جدید فقط ۲۶ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بوده است و این در حالی است که پس از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و با تشکیل دولت میزان ۱۳۵ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۹۰ دُز واکسن ثبت سفارش شد که از افزایش بیش از پنج برابری ثبت سفارش واکسن‌ها حکایت دارد.

پاک آیین ادامه داد: همچنین تعداد کل واکسن وارد شده قبل از تشکیل دولت سیزدهم در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بود و حال آن که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزارو ۳۹۰ دُز واکسن رسید.

وی تصریح کرد: با واکسیناسیون سراسری این روزها به کمترین حد مرگ و ابتلای بیماری کرونا رسیده ایم و امید است با همراهی و همدلی مردم در نوروز سال ۱۴۰۲ نیز شاهد اتفاقات خوب در تکرار روزهای بدون فوتی ناشی از این بیماری باشیم.

البته پنجم اسفند، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته‌های گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از یک به ۶ شهر رسید همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۰ به ۹۴ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵۷ به ۳۴۸ شهر کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

کاهش تعداد شهرهای با وضعیت آبی در کشور

اکنون که تا حدودی روزهای صفر کرونایی در کشور افزایش یافته و مرگ ناشی از کرونا تک رقمی است اما بهتر است مردم همچنان برای جلوگیری از روزهای تلخ و سیاه کرونایی در محیط‌های بسته و شلوغ نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام کنند این درحالیست که استفاده از ماسک به زیر ۱۷ درصد رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha