نهال کاری در ۱۰ هکتار از اراضی ملی گناوه لری گچساران انجام شد

یاسوج - ایرنا- پویش مردمی نهال کاری با هدف تقویت پوشش گیاهی در ۱۰ هکتار از عرصه های طبیعی گناوه لری گچساران اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران روز شنبه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این میزان جنگل کاری در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشورمان با حضور اقشار مختلف شهروندان این شهرستان صورت گرفته است.

مجید نظری تاکید کرد: با توجه به حضور رئیس آموزش و پرورش گچساران و تعدادی از دانش آموزان روستای گناوه لری در پویش نهال کاری از طرف آموزش و پرورش این شهرستان به این دانش آموزان درجهت تشویق آنان به نهالکاری و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی جوایزی اهدا شد.

وی عنوان کرد: امسال ۲۰ پویش همگانی بذرکاری و نهال کاری در اراضی ملی گچساران اجرا شده است.

نظری با اشاره به اینکه بهمن ماه امسال نهالکاری در ۱۰ هکتار از عرصه های ملی منطقه دیل در گچساران انجام گرفت تصریح کرد: در این طرح ها عملیات بذر کاری در اراضی جنگلی آسیب دیده ناشی از آتش سوزی، خشکسالی ، آفات و خشکیدگی بلوط انجام گرفته و تا پایان سال جاری ادامه دارد .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران خاطرنشان کرد: این طرح ها با هدف اصلاح و توسعه جنگل ها و مراتع، جلوگیری از فرسایش خاک و پیشگیری از هدر رفت روان آب ها و افزایش نفوذ آب در زمین در سطح جنگل‌ها و مراتع این بخش اجرا می شود.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد از اراضی شهرستان را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: جنگل‌های این شهرستان در معرض تهدیدات طبیعی از جمله تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی قرار دارد.

وی اظهار کرد: از سال های گذشته تاکنون بیش از ۲ هزار هکتار جنگل های دست کاشت در گچساران ایجاد شده است.

برنامه ریزی برای انجام ۱۵ میلیون جنگل کاری

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در طرح ملی پویش درختکاری کاشت ۱۵ میلیون اصله نهال در استان پیش بینی شده است.

گودرز باقری فرد تاکید کرد: تاکنون تفاهم نامه هایی با آموزش و پرورش، صدا و سیمای شبکه دنا و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برای عملیاتی شدن طرح ملی پویش درختکاری در کهگیلویه و بویراحمد بسته شده است.

وی ابراز کرد: براساس تفاهم نامه پویش سبز با صدا و سیمای استانی دنا ضمن حضور کارشناسان برای تشویق شهروندان در مشارکت در این طرح کلیپ های کوتاه آموزشی درباره چگونگی کاشت و مراقبت از نهال ها پخش می شود.

باقری فرد با بیان اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران امسال با تولید و اهدای ۱۰۰ هزار اصله نهال نقش مهمی در تحقق پویش های سبز استان داشته گفت: تفاهم با این شرکت از دیگر برنامه های عملیاتی است که به اجرای موفق طرح مذکور کمک می کند.

وی عنوان کرد:در نیمه دوم سال جاری ۲ هزار هکتار جنگل کاری در قالب پویش های مردمی،واکاری جنگل های پارسال و بذرپاشی در کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha