تاکید مقام روس بر نقش مهم تهران در حل و فصل مشکلات سوریه

تهران - ایرنا - معاون وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر نقش منطقه ای ایران و همچنین روابط خوب تهران با دمشق و آنکارا اعلام کرد که نشست چهارجانبه وزیران خارجه این کشور، ایران، ترکیه و سوریه در حال بررسی و آماده سازی است.

به گزارش ایرنا، «میخائیل بوگدانف» معاون وزارت امورخارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ریانووستی تصریح کرد که بررسی و آماده سازی نشستی با حضور نمایندگان روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ایران تمایل خود را برای پیوستن به روند مذاکرات ابراز کرده است، افزود: با در نظر گرفتن ماهیت روابطی که تهران را با دمشق از یک سو و آنکارا را از سوی دیگر مرتبط می‌کند و همچنین نقش منطقه‌ای ایران، مشارکت سازنده این کشور را باید در فرمت آستانه نظر گرفت.

بوگدانوف تصریح کرد: طرف های سوری و ترکیه نیز با این موضوع (حضور ایران) توافق کردند، بنابراین در حال حاضر، نحوه سازماندهی برای یک نشست چهارجانبه در سطح وزیران خارجه این سه کشور و با مشارکت ایران در حال کار است.

او افزود: «همه ما یک هدف مشترک داریم - حل و فصل اوضاع پیرامون سوریه و تثبیت اوضاع در کل منطقه خاورمیانه.»

بوگدانوف همچنین یادآور شد که در پایان ماه دسامبر سال گذشته میلادی، نشست وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو برگزار شد.

ریانووستی نوشت: روسیه ماه دسامبر، میزبان اولین مذاکرات وزرای دفاع ترکیه و سوریه در ۱۱ سال گذشته بود. در سال ۲۰۱۱ جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. ترکیه که قبل از این درگیری روابط نزدیکی با دمشق داشت، طرف مخالفان «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه را گرفت. از آن زمان تاکنون روابط ترکیه با سوریه همچنان دشوار بوده است. با این حال، در هفته های اخیر دو طرف و همچنین برخی رسانه ها از احتمال عادی سازی تدریجی صحبت می کنند.

نشست وزرای خارجه روسیه، سوریه و ترکیه برای حل اختلافات بین آنکارا و دمشق، برنامه ریزی شده بود. در ژانویه، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه پیشنهاد کرد که چنین دیداری در اوایل فوریه برگزار می شود. پس از آن، رئیس جمهوری ترکیه اعتراف کرد که ایران می تواند به مذاکرات سطح بالای برنامه ریزی شده بین ترکیه، روسیه و سوریه بپیوندد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات در فرمت آستانه نیز از شش سال پیش برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه آغاز شده و در آن جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه مشارکت دارند.

در بیانیه پایانی مذاکرات آیت الله «سید ابراهیم رئیسی»، «ولادیمیر پوتین » و «رجب طیب اردوغان» رئیسان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه که ۱۹ جولای (۲۸ تیر) در تهران برگزار شد، تایید کردند که بحران سوریه تنها توسط خود سوری ها قابل حل است.

رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه که مذاکرات سوریه را دربر می‌گیرد، ۱۹ جولای (۲۸ تیر) در تهران دیدار کردند. قبل از آن نشست سه‌جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران در قالب روند آستانه اول جولای ۲۰۲۰ به روش ویدئوکنفرانس برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha