طرح‌های مرتع‌داری در ۷۴ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی اصفهان اجرا شد

اصفهان - ایرنا - معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: طرح‌های مرتع‌داری با هدف حفاظت و بهره برداری اصولی از آن‌ها امسال در سطح حدود ۷۴ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان اجرا شد.

حسینعلی نریمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌ها واگذاری اصولی و قانونی به بهره برداران از یک سو و احیای آنها به وسیله توسعه پوشش گیاهی توسط خود این افراد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه نبود طرح‌های مرتعی، استفاده بیش از حد و فقیر شدن پوشش گیاهی آنها را در پی دارد، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های مرتبط با مرتع و جلوگیری و کاهش چرای مفرط دام، میزان پوشش گیاهی این پهنه‌های طبیعی را در حد استاندارد نگه می دارد و باعث کاهش تخریب آنها می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: احاله مدیریت طرح‌های مرتع‌داری تهیه شده به مجریان طرح‌ها نیز در سال ۱۴۰۱ برای بالغ بر ۵۰ هزار هکتار از مراتع استان انجام شد.

نریمانی خاطرنشان کرد: در ماه های گذشته همچنین توانستیم عملیات بیولوژیک مراتع را در مساحتی بالغ بر ۶۵۵ هکتار از این عرصه ها انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اخذ عوارض پروانه چرای دام در این استان در سالجاری حدود هزار میلیارد تومان و اخذ بهره مالکانه مراتع نیز در این مدت نیز حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهارداشت: در بهار سال ۱۴۰۱، مدیریت کوچ و جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع ییلاقی در یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار از مراتع استان با تجهیز ۱۷ پایگاه ثابت و ۴۰ گشت سیار انجام شد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با ۲۸شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha