آب مورد نیاز فولاد قاینات با استفاده از پساب تامین می‌شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین، آب مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات با استفاده از پساب تامین خواهد شد و نگرانی‌ها از برداشت آب زیر زمینی رفع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا "جواد قناعت" روز چهارشنبه در دیدار "وجیه‌الله جعفری" رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب قاین با مشارکت ایمیدرو و انتقال پساب به مجتمع فولاد قاینات پروژه بزرگی است که از سه بعد اهمیت و ارزش دارد.

وی گفت: با اجرای این پروژه، مشکل فاضلاب قاین حل خواهد شد و از تبعات یک معضل اجتماعی جلوگیری می‌شود.

فاز اول مجتمع فولاد قاینات شامل واحد احیای مستقیم برای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن، ۲۴ آذر امسال در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی افتتاح شد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اجرای این پروژه با مشارکت ایمیدرو همچون مشارکت در احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت نهبندان برای تامین زیرساخت‌های لازم در استان دارای اهمیت است.

وی گفت: در حال حاضر ایمیدرو نگاه ویژه و خاصی به خراسان جنوبی دارد که تعهد برای تامین ۳۰ درصد منابع مالی احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت نهبندان یک اقدام اساسی است هرچند جزو وظایف این سازمان نیست و بنا به مسئولیت‌های اجتماعی دنبال می‌شود.

قناعت افزود: جاده دسترسی معدن مس قلعه‌زری از سمت خوسف حدود ۸۰ کیلومتر نامناسب است که انتظار می‌رود با توجه به تمرکز معادن زیاد در این منطقه، ایمیدرو در این زمینه نیز ورود پیدا کند.

وی اظهار داشت: نگاه مثبت این سازمان توسعه‌ای به مساله آب‌های ژرف در طبس نیز جای تقدیر دارد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این استان در انتهای خط انتقال گاز قرار دارد و اکنون از طریق خراسان رضوی تغذیه می‌شود که دومین استان پر مصرف کشور است لذا با برودت هوا و افزایش مصرف، حجم گاز کمتری به خراسان جنوبی می‌رسد.

وی گفت: از طرفی خط انتقال گاز به شرکت‌های بزرگ از جمله نیروگاه برق، فولاد قاینات، سیمان قاین و سیمان باقران استانی نیست و مصرف گاز این واحدها به صورت ملی مدیریت می‌شود.

قناعت اظهار داشت: پیگیری‌ها برای حل مشکل افت فشار گاز همچنان ادامه دارد و روز گذشته هم مصوبات خوبی در دیدار اعضای کمیسیون انرژی مجلس با مسئولان وزارت نفت داشتیم که تسریع خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به خراسان جنوبی و اجرای خط انتقال گاز از سمت زابل جزو این مصوبات است.

وی گفت: امید است با شروع این پروژه‌ها در آینده و در شرایط افزایش مصرف گاز در کشور به لحاظ تامین گاز در خراسان جنوبی دچار مشکل نشویم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: محدوده‌های زغالی در طبس باید تعیین تکلیف شود که انتظار می‌رود در دستور کار ایمیدرو قرار گیرد.

علیرضا عباس‌زاده افزود: حضور قوی ایمیدرو از سال‌های قبل در استان قابل تقدیر است و اقدامات خوبی به نسبت سایر استان‌ها در این منطقه شروع شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی استانی معدنی است و از نظر تنوع مواد معدنی امتیازهای ویژه‌ای نسبت سایر نقاط کشور دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تعهد ۳۰ درصدی ایمیدرو در احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت نهبندان اظهار داشت: این اقدام در سرعت گرفتن پروژه نقش بسیار زیادی داشته و قطعا در تامین زیرساخت‌های مناسب منطقه نیز اثرگذار است.

وی درباره برقرسانی به معادن شاهکوه گفت: بیش از ۹۰ درصد این طرح انجام شده که اقدام بزرگی است.

عباس‌زاده افزود: برقرسانی به منطقه معدنی مزینو در طبس هم از درخواست‌های استان است که نیازمند کمک ایمیدرو بوده و انتظار می‌رود به نتیجه برسد.

وی با اشاره به لزوم اجرای خط انتقال پساب بیرجند به معدن قلعه‌زری در شهرستان خوسف گفت: احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت معدن طلای خوسف هم در برنامه است که امیدواریم در این زمینه ایمیدرو مساعدت داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در حوزه آب‌های ژرف نیز با ورود ایمیدرو برخی گره‌ها باز شده اما اقدامات نیازمند تکمیل است و جزو مصوبات سفر هم قرار گرفته است تا طرح از بلاتکلیفی رها شود.

امروز با حضور مسوولان ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران و شرکت آب و فاضلاب، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در شهرستان قاینات عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین آغاز می‌شود.

این پروژه با پیگیری‌های استاندار و مسوولان خراسان جنوبی در جهت تامین آب مورد نیاز کارخانه فولاد قاینات با پساب اجرا می‌شود و تبادل توافق‌نامه واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین نیز در برنامه قرار دارد که شامل احداث تصفیه‌خانه و خط انتقال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha