۲ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۳۲
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85035885
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۸۶ میلیون دلار صادرات مجدد از منطقه آزاد انزلی انجام شد

رشت – ایرنا - مدیرعامل منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: امسال ارزش صادرات مجدد از این منطقه ۵۸۶ میلیون دلار بود که در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش ایرنا، عیسی فرهادی دوشنبه شی در نشست مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و معاونین و روسای ادارات شهرستان های استان گیلان در منطقه آزاد انزلی گفت:برخلاف تصور عامه منطقه آزاد انزلی تنها در عرصه واردات فعال نمی کند و در عرصه صادرات هم نقش موثری دارد اما واردات این منطقه روغن، گندم و غلات مورد نیاز کشور است.

وی عنوان کرد: امسال بالغ بر ۹ میلیون گردشگر از منطقه آزاد انزلی بازدید کرده اند که این مقدار تا پایان سال به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

وی پیش بینی کرد: در سال ۱۴۰۴ تعداد گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند به ۲۰ میلیون نفر با حداقل ۲ روز ماندگاری در این منطقه برسد و اوقات فراغت این گردشگران با اقدامات فرهنگی، ورزشی و تفریحی پر شود.

وی ایجاد زیرساختهای ورزشی و تفریحی را از برنامه های در دست اقدام این منطقه عنوان کرد و افزود: پارک بازی کودکان با پیشرفته ترین امکانات در این منطقه در حال احداث است، زمین آن اماده و از یک سرمایه گذار ایتالیایی برای سرمایه گذاری در این طرح دعوت شده است و اولین کسانی که باید از اجرای این طرح ها متنفع شوند مردم گیلان هستند.

فرهادی اضافه کرد: منطقه آزاد انزلی با ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار وسعت تنها ۵۰۰ هکتار را در اختیار دارد و تنها منطقه آزاد و بندر کشور است که دارای سه اسکله بخش خصوصی بوده و هفته آینده آگهی مزایده برای ۱۰ اسکله دیگر را نیز اجرایی می کنیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر سه هزار غرفه در این منطقه فعال است و تا سه ماه آینده بیش از ۵۰۰ غرفه نیز بر این تعداد اضافه می شود، گفت: منطقه آزاد انزلی زمینه اشتغال حدود ۱۰۰ درصد از بومی های منطقه را فراهم کرده است و درصد ناچیز باقی مانده نیز مربوط به سرمایه گذارانی است که برای اشتغالزایی در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند.

فرهادی توسعه منطقه آزاد را از اولویت های این سازمان اعلام کرد و افزود: این سازمان بدنبال توسعه منطقه است که بخشی از زمین های موجود طبق قانون به این مجموعه افزوده و بر وسعت این منطقه اضافه می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از اتصال خط ریلی تا پنج ماه آتی به دریا خزر خبر داد و اظهار کرد: این منطقه به ۹۵ درصد تعهدات خود در حوزه راه آهن عمل کرده است و بزودی ریل مخصوص اتصال به دریا از روسیه به بندرکاسپین وارد و نصب می شود.

وی با اشاره به اینکه شبکه ریلی کشور بدون اتصال به بنادر گیلان ناقص است خاطر نشان کرد: درصورت اتصال ریل به بندر کاسپین زمینه برای ترانزیت سالانه ۳۰ میلیون تن کالای روسیه به حوزه خلیج فارس فراهم می شود.

وی گفت: بدین منظوردر ایستگاه پیربازار رشت ۲۰۰ هکتار زمین بعنوان هاب کالای روسی در سطح خلیج فارس و شرق و غرب آسیا در نظر گرفته شده است و بخش اعظمی از این پروژه عملیاتی شده و بخشی هم ظرف ماههای آتی عملیاتی می شود.

بازار درایام عید و ماه رمضان به صورت هوشمند نظارت می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این جلسه هدف از برگزاری این نشستها را توسعه تعاملات و خدمات اقتصادی و برنامه‌ریزی برای ایام پایانی سال اعلام کرد و افزود : نظارت بر اقلام پرمصرف ایام نوروز اولویت نخست ایام پیش رو است لذا کلیه روسای ادارات صمت برای تامین اقلام و تخصیص منابع و کنترل بازار با مشارکت اتاق های اصناف، تعزیرات و سایر نهادهای مرتبط باید بصورت شبانه روز در این ایام تلاش کنند.

تیمور پورحیدر در ادامه برگزاری جشنواره پوشاک با تخفیفات ویژه برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم در ایام نوروز را اثربخش قلمداد کرد و افزود : این جشنواره در سراسر استان با مشارکت بیش از ۴۰۰ واحد فروشگاهی در زمینه کیف، کفش و پوشاک از اسفند ماه تا ۱۵ فروردین برگزار می شود.

وی اضافه کرد: در مرکز استان و شهرستان های بزرگ گیلان نمایشگاه عرضه مستقیم کالاهای اساسی و اقلام غذایی برگزار می شود و طبق هماهنگی های به عمل آمده نمایشگاه فروش بهاره از ۱۸ تا ۲۸ اسفند به مدت ۱۰ روز با هدف تسهیل دسترسی مردم به اقلام پرمصرف برگزار خواهد شد واز عرضه اقلام و کالاهای بی کیفیت جلوگیری بعمل می آید.

وی در انتها با بیان اینکه سازمان صمت و منطقه آزاد انزلی در اهداف کلان تجاری و صنعتی اشتراکات زیادی دارند که می‌توانند با هم افزایی و همراهی فضای اقتصادی استان را بهبود بخشند، تصریح کرد : رویکرد فرابخشی مدیریت منطقه آزاد انزلی در همگرایی اقتصادی استان ارزشمند است، سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی گیلان نیز برای رفع چالش های اقتصادی به دیدگاه های مثبت و همگرا نیاز دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha