ادعای رسانه آمریکایی: بالکان غربی جبهه دوم روسیه علیه غرب خواهد بود

تهران – ایرنا – تارنمای شبکه خبری سی ان بی سی امروز در مطلبی مدعی شد که برخلاف باور عامه، نه کشورهای حوزه بالتیک بلکه بالکان غربی آبستن گشایش جبهه دوم روسیه علیه غرب است.

به گزارش ایرنا، در گزارش این شبکه خبری آمریکایی آمده که آلبانی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو، کوزوو، مقدونیه شمالی و صربستان ۶ کشور تشکیل دهنده منطقه بالکان غربی هستند که مقام های اتحادیه اروپا بارها بر تعلق آنها به این بلوک تاکید کرده اند.

به نوشته تارنمای این شبکه اقتصادی، جمعیت این منطقه شرق و مرکز اروپا بالغ بر ۱۸ میلیون نفر است و کشورهای مذکور هنوز به جمع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نپیوسته اند. مشهور است که بالکان غربی به حوزه رقابت واشنگتن، بروکسل و مسکو تبدیل شده و هر سه قدرت تلاش می کنند تا نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: با وقوع جنگ اوکراین، نگرانی ها از نفوذ روسیه در بالکان غربی که هنوز هم از جنگ های قومی دهه ۹۰ قرن بیستم زخمی است، شدت یافته است.

چندی پیش استوو پنداروفسکی (Stevo Pendarovski) رئیس جمهوری مقدونیه شمالی در جریان سخنرانی در مجمع جهانی داووس سوئیس گفت: علاوه بر اوکراین، منطقه بالکان غربی نقطه ضعف دیگری در ساختار امنیتی اروپاست.

وی افزود: اگر روسیه بخواهد توجه غرب را از اوکراین که صحنه اصلی جنگ و تبلیغات است منحرف سازد، بالکان غربی بیش از حوزه بالتیک مستعد است.

در میان کشورهای بالکان غربی، آلبانی، مونته نگرو و مقدونیه شمالی عضو ناتو بوده و این سازمان مدعی است که در ۱۲ ماه گذشته شاهد حملات سایبری، نشر اکاذیب، ارعاب و دیگر فعالیت های بی ثبات کننده در این حوزه بوده است. علاوه بر این مسائل، تنش های منطقه ای هر از گاهی کوزوو و بوسنی و هرزگوین را ملتهب می سازد.

به نوشته سی ان بی سی، روسیه از تلاش کشورهای این منطقه برای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو ناخرسند است و کرملین متهم شده که از اهرم اختلاف های قومی و دینی برای تضعیف این تلاش ها بهره برداری می کند.

با این حال در جریان اجلاس اخیر سران کشورهای بالکان غربی و مقام های ارشد اتحادیه اروپا، این بلوک گرچه بر تعهد خود بر جذب کشورهای این منطقه تاکید کرد، ولی آن را مشروط به انجام اصلاحات اساسی در این منطقه کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha