وزیرخارجه پاکستان: تهدید امنیتی افغانستان جدی‌ترین مساله منطقه است

تهران- ایرنا - بلاول بوتو زرداری وزیرامورخارجه‌ پاکستان در نشست امنیتی مونیخ گفت تهدیدهای نشات گرفته از افغانستان مهم‌ترین مساله در منطقه‌ است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری جمهور، زرداری هشدار داد اگر طالبان اراده و ظرفیت برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی فعال در افغانستان را نداشته باشند، ورود تروریسم به مناطق دیگر فراتر از پاکستان زمان زیادی نمی‌برد.

روزنامه دانش پاکستان به نقل از زرداری گزارش داد تهدیدهای امنیتی و تروریستی نشات‌ گرفته از افغانستان مهم‌ترین موضوع در منطقه‌ است.

وی خاطر نشان کرد جامعه جهانی و دولت موقت طالبان درباره این موضوع جدیت کافی نشان نداده‌اند.

به گفته وی، "نگرانی این است که اگر ما (جامعه جهانی) و دولت موقت افغانستان (طالبان) این گروه‌ها را جدی نگیریم و آنان (طالبان) اراده و ظرفیت مقابله با گروه‌های تروریستی را نشان ندهند، این گروه‌ها فعالیت‌های تروریستی را در منطقه انجام خواهند داد – ما در حال حاضر شاهد افزایش فعالیت‌های تروریستی در پاکستان از زمان سقوط کابل هستیم – اما طولی نمی‌کشد که به مناطق دیگر نیز برسد. "

وی افزود راه‌حل کلیدی این است که طالبان و جامعه جهانی متقاعد شوند و حضور تروریسم در مرزهای افغانستان را بپذیرند و اراده ای برای مبارزه با آن نشان دهند.

زرداری همچنین خواستار یافتن راهی برای ایجاد ظرفیت برای طالبان با هدف ایجاد ارتش دائمی نیز شد.

وی افزود طالبان نه ارتش دائمی و نه نیروی ضدتروریسم و امنیت مرزی مناسب دارد.

به‌گفته زرداری، در این شرایط طالبان توانایی مقابله با تهدیدهای تروریستی را ندارند. وزیر امور خارجه‌ پاکستان به این موضوع اشاره کرد که پس از سقوط کابل و ادامه جنگ اوکراین، توجه جهان به افغانستان کم شده‌است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت پاکستان نمی‌خواهد به افغانستان حمله و اشتباهات گذشته را تکرار کند. به گفته وزیرخارجه پاکستان، بهترین سناریو این است که نهادهای مجری قانون در افغانستان فعال شوند.

زرداری تاکید کرد پاکستان به هر نحوی که بتواند به کمک کردن به افغانستان ادامه خواهد داد. وی افزود هیچ مقاومتی علیه طالبان وجود ندارد و بزرگ‌ترین تهدید برای این گروه در حال حاضر داعش‌ است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha