ادعای مقام‌های آمریکایی درباره احتمال کمک نظامی چین به روسیه

تهران – ایرنا – مقام‌های آمریکایی گفتند، به اعتقاد واشنگتن چین ممکن است به روسیه کمک نظامی غیر کشنده برای استفاده در جنگ با اوکراین ارائه کند.

به گزارش ایرنا، تارنمای ان بی سی نیوز شنبه شب نوشت، این مقام‌ها از ارائه جزئیات در این باره خودداری کردند، اما گفتند که این کمک‌ها می‌تواند شامل تجهیزاتی مانند یونیفرم یا جلیقه ضدگلوله برای حمله روسیه در فصل بهار باشد.

همزمان با انتشار این شایعات، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

در هفته‌های پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، مقامات ارشد آمریکایی از جمله جو بایدن رئیس‌جمهور و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به پکن هشدار دادند که از روسیه در جنگ حمایت مادی نکند و گرنه عواقبی در پی خواهد داشت.

آمریکایی‌ها می‌گویند چین در این مدت از این قانون نانوشته پیروی کرده و سامانه‌های تسلیحاتی مرگبار به روسیه نفروخته است.

این منبع ناشناس آمریکایی افزود: "ما در مورد نگرانی‌های خود در خصوص کمک‌های چین به صراحت اعلام نظر کرده‌ایم. هنوز آنها را ندیده‌ایم که از این خط عبور کنند، اما فکر هم نمی‌کنیم از آن به کلی صرف نظر کرده باشند. "

وی افزود که چین تلاش می‌کند "بدون اینکه گرفتار شود پیش برود" و روند اخیر حاکی از حمایت بالقوه ملموس‌تر دولت چین از ارتش روسیه است.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین روز شنبه پس از کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند. خبرگزاری‌ها گزارش کردند که کمک چین به روسیه"موضوع اساسی این گفت و گو" بوده است. همچنین گفته می‌شود بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی در یک کنفرانس، اطلاعاتی در مورد کمک چین به روسیه با متحدان و شرکای خود را به اشتراک گذاشتند.

به گزارش ان بی سی، کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در کنفرانس مونیخ سخنرانی کرد و گفت چین از زمان آغاز جنگ به روسیه نزدیکتر شده است.

او افزود: «ما نگران هستیم که پکن از زمان آغاز جنگ روابط خود را با مسکو عمیق‌تر کرده است. هر گامی از سوی چین برای ارائه حمایت مرگبار از روسیه تنها به تجاوز پاداش می‌دهد، به کشتار تداوم می‌بخشد و نظم مبتنی بر قوانین را تضعیف می‌کند.»

به گفته منابع آگاه، آمریکا در حال رایزنی با متحدان و شرکای خود در مونیخ و جاهای دیگر است و سعی می‌کند روند به زعم خود نگران کننده حمایت چین از روسیه را با آنان به اشتراک بگذارد.

بلومبرگ و سی‌ان‌ان ماه پیش گزارش دادند که دولت بایدن با مقامات دولت چین بر سر شواهدی که نشان می‌دهد شرکت‌های چینی از روسیه در جنگ حمایت می‌کنند، مجادلاتی داشته‌اند.

اکنون مقامات آمریکایی می‌گویند که این کمک‌ها از سوی خود دولت چین انجام می‌شود.

به گفته این مقام‌ها، مشخص نیست که آیا این حمایت تحریم‌ها را نقض می‌کند یا آمریکا تحریم‌ها یا هزینه‌های جدیدی را برای این حمایت علیه چین اعمال می‌کند، اما منابع آشنا با دولت بایدن مدعی هستند آمریکا در هدف قرار دادن کسانی که تحریم‌ها را نقض می‌کنند تردید نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha