تحلیلگر سیاسی: کاهش نفوذ آمریکا فرصتی برای ارتقای روابط با شرق است

تهران- ایرنا - استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران گفت: جهان شاهد نظم جدیدی است که طی آن نفوذ ایالات متحده کاهش یافته و کشورهای جهان به ویژه همسایگان ما در منطقه از یک فرصت خوب برای ارتقای روابط با شرق برخوردار هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «فواد ایزدی» که به دعوت اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام آباد به پاکستان سفر کرده است در حاشیه یک کنفرانس بین المللی، طی مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از روابط حسنه ای با پاکستان برخوردار است و هر دو کشور شریک نزدیک چین محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به چین، گفت: نظم و تغییرات جدیدی در جهان نمودار شده و همه کشورها به ویژه غرب متوجه کاهش نفوذ آمریکا هستند و این وضعیت یک فرصت تازه برای ترویج چندجانبه گرایی و ارتقای روابط با دیگر قدرتها به ویژه در شرق را فراهم کرده است.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: هرچند پاکستان این روزها با بحران اقتصادی مواجه است اما توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران و به کارگیری روش‌های مختلف در تعاملات اقتصادی مانند همکاری‌های دوجانبه ایران با سایر کشورها از جمله روسیه، می‌تواند به پاکستان در مدیریت چالش‌های اقتصادی کمک کند.

وی افزود: ثروت و قدرت درحال جابجایی از غرب به شرق است. چین نیز یک قدرت نوظهور می باشد و ارتباط قوی آن با ایران برای سایر بازیگران منطقه و همسایگان از جمله پاکستان یک غنیمت خواهد بود.

ایزدی گفت: آمریکایی‌ها با مشکلات فراوان به ویژه با متحدان اروپایی خود مواجه است و در مقابل اروپا هم متوجه کم رنگ شدن جایگاه ایالات متحده شده است و معتقدند که ضربه ناشی از اختلافات با آمریکا متوجه مردم اروپا است.

وی مشارکت ایران، چین و پاکستان را به سود منطقه دانست و افزود: ۳ کشور قادر به اخذ نتایج سازنده در همکاری‌های متقابل هستند و پاکستان می تواند به یک پل اتصال میان ایران و چین تبدیل شود.

کنفرانس بین المللی با عنوان «مرزهای استراتژیک پاکستان و تطبیق با روندهای متحول جهان» به میزبانی موسسه مطالعات راهبردی اسلام آباد با حضور شرکت کنندگانی از آمریکا، عربستان، ترکیه، اتحادیه اروپا و همچنین فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران در اسلام‌آباد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha