نظام اداری دچار توهم دانایی است

تهران- ایرنا- معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر بهره گیری از نظام پیشنهادها در دستگاه های اجرایی برای یافتن راهکارهای رفع آسیب‌های موجود کشور، یکی از مسائل مبتلا به و معضلات موجود نظام اداری کشور را توهم دانایی و احساس توانایی حل و فصل همه مسائل دانست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رضا انجم شعاع روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه "هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها" که با هدف "بازنگری و توسعه اثربخشی رویکرد نظام پیشنهادها در کشور برگزار شد، با تاکید براینکه، با گسترش دامنه تشویق و ترغیب میزان اثرگذاری‌ها افزایش می‌یابد، اظهار داشت: پرداختن به نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها و ترویج آن در دستگاه‌های اجرایی نوعی تکلیف قانونی است.

وی افزود: در سیاست‌های کلی نظام در حوزه اداری در ماده یک از بندهای ۲۶ گانه‌اش به فرهنگ‌سازی با استفاده از آموزه‌های دینی و قرآنی، فرهنگ کار و تلاش، فرهنگ مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و بهبود مستمر و مشارکت‌جویی تأکید شده است.

انجم شجاع با بیان اینکه در بند ۲۶ سیاست‌های کلی نظام هم بر بهبود مستمر تأکید شده است، ادامه داد: نقش تکنیکی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها موثرترین اثر را دارد و در دستگاه‌های اداری به‌عنوان یک تکلیف است.

نظام اداری دچار توهم دانایی است

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیشنهاد کرد دبیرخانه یک ارزیابی از ۶ دوره گذشته داشته باشد و ارزیابی از اجرای برنامه توسعه در نظام اداری یا از اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه اداری از طریق نظام پیشنهادها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه، سیاست‌ها می‌تواند به قانون و سپس برنامه و طرح تبدیل و در نهایت عملیاتی و اجرایی شود، گفت: نظام پیشنهادها ظرفیت خوبی است که بررسی شود سیاست‌های کلی نظام در حوزه اداری چگونه دنبال می‌شود.

انجم شجاع از نظام پیشنهادها به‌عنوان یک فرصت به منظور تدوین برنامه توسعه هفتم نام برد و افزود: یکی از خروجی و دستاورد نظام پیشنهادها می‌تواند این موضوع باشد؛ چون در نهایت در یک دوره پنج ساله با این قانون سر و کار داریم؛ پس نباید این فرصت طلایی را از دست داد.

وی با تاکید براینکه، برای آسیب‌های موجود در کشور باید به کمک این نظام راهکاری پیدا شود، گفت: از معضلات موجود نظام اداری کشور بحث توهم دانایی است که نظام اداری به آن دچار است و برهمین اساس افراد چنین حس می‌کنند، قادر به حل و فصل همه مسایل کشور هستند.

نظام اداری دچار توهم دانایی است

انجم شعاع افزود: در ادبیات مدیریت پدیده، اثر شوفر معروف است که توهم دانایی خسارات زیادی را به همراه دارد. در سازمان حفاظت محیط زیست به شدت به نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها اعتقاد وجود دارد و کار آن فعالانه دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه، سازمان‌های موفق چند ویژگی دارند، در ادامه توضیح داد: یکی از این ویژگی‌ها این است که مدیران ارشد سازمان به موضوعات مهم باور دارند. برای رشد نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها باید در ابتدا مدیران به آن باور داشته باشند؛ چون مدیران اختیارات گسترده و قدرت نامحدودی دارند و برای اجرایی شدن به حمایت مدیران نیاز است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این‌که تجارب ارزنده ۱۷ همایش به‌عنوان سرمایه و ثروت ملی محسوب می‌شود، افزود: از دیگر ویژگی‌های سازمان‌های موفق وجود تعلق سازمانی است. با پیاده‌سازی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها تعلق سازمانی کارکنان در مجموعه‌های سازمانی بشدت افزایش می‌یابد.

انجم شعاع ایجاد تعلق سازمانی را عاملی برای افزایش انگیزه جهت تلاش بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: وفاداری سازمانی از دیگر ویژگی‌های سازمان‌های موفق است که البته معنای تعلق سازمانی با وفاداری سازمانی متفاوت است.

وی قدرت پاسخگویی مدیران و کارکنان را از دیگر ویژگی‌های سازمان‌های موفق دانست و تاکید کرد: همه باید در قبال وظایف و مسئولیت‌های محوله پاسخگو باشند. مسئولیت‌پذیری هم از دیگر ویژگی‌های سازمان‌های موفق است و باید توهم دانایی در سازمان‌ها برچیده شود؛ چون پذیرش مسئولیت بدون شایستگی و تخصص هزینه‌های هنگفتی را بر دوش کشور می گذارد.

نظام اداری دچار توهم دانایی است

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به بررسی انجام شده در خصوص موانع اجرای درست نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها گفت: براساس نتایج این بررسی طولانی شدن زمان پاسخ به هر پیشنهاد، وجود محدودیت زیاد برای ارایه هر پیشنهاد، تایید نشدن درصد فراوانی از پیشنهادها، اخذ تصمیم ها بدون در نظر گرفتن پیشنهادها، مورد احترام قرار نگرفتن کارکنان با توجه به پیشنهادهایشان و فقدان حمایت مدیریت رده بالا از نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها از جمله موانع بر سر راه اجرای صحیح نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها بود.

وی افزود: فقدان انگیزش کارکنان برای ارائه پیشنهادها، ارتباط ضعیف بین پیشنهاددهندگان، انجام ناموفق ارزشیابی پیشنهادها، فقدان محیط مناسب برای تغییر و بهبود، کمبود رضایت مشتریان از مدیریت و سازمان، کمبود میزان رغبت کارکنان به مشارکت، نبود اطلاعات پیشینه مناسب در خصوص هوش و ذکاوت کارکنان، فقدان روش‌های منظم برای ارتقای هوش و ذکاوت کارکنان، فقدان تقویم آموزشی منظم مبتنی بر نیازسنجی آموزشی از دیگر موانع است.

انجم شجاع نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها را نوعی مشارکت و خرد جمعی دانست و خاطرنشان کرد: خرد جمعی ثروت ارزشمندی است که باید به آن اهمیت داد.

نظام اداری دچار توهم دانایی است

وی همچنین یکی از راهکارها برای افزایش انگیزش در کارکنان برای ارایه پیشنهاد را برطرف کردن بوروکراسی پیچیده اداری عنوان کرد و افزود: رویکرد نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها توجه به نیروی انسانی است که از سرمایه‌های هر سازمانی است. اگر بخواهیم در نظام پیشنهادها رویکرد نوینی موفق‌تر عمل کند باید به چه مسایلی توجه کرد؟

انجم شعاع با تأکید بر ضرورت برگزاری همایش‌های استانی این‌چنینی و طرح مسایل آن‌ها در همایش‌های ملی گفت: افزایش مشارکت کارکنان براثر نوآوری و خلاقیت، بهبود مستمر، افزایش رضایت‌مندی کارکنان، مدیران و مردم، بهبود بازاریابی و شهرت نام سازمان و بهبود فرآیندها، کاهش هزینه‌های سازمانی، بهبود منابع انسانی، بهبود ارتباطات درونی کارکنان همگی از دستاوردهای نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهاست.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: اگر خروجی این همایش به ارتقای عملکرد منجر نشود، فقط اتلاف هزینه است.

"هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها" توسط پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با هدف "بازنگری و توسعه اثربخشی رویکرد نظام پیشنهادها در کشور" و با همکاری وزارت نفت، سازمان محیط زیست کشور، شرکت پالایش نفت اصفهان و سایر دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمان ها و دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی برگزار شد.

نظام اداری دچار توهم دانایی است

این همایش به همت پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران در پارک طبیعت پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

پایداری نظام پیشنهادها و توسعه سازمان، تأثیر سیاست ها، رویه ها و قوانین در اثربخشی نظام پیشنهادها، تأثیر شایستگی کارکنان در بهبود اثربخشی نظام پیشنهادها و تأثیر سبک های تفکر در ارتقای اثربخشی نظام پیشنهادها، نظام پیشنهادها و تاثیر مدیریت استعداد در توسعه آن، استراتژی توسعه نظام پیشنهادها و کارکرد آن در توسعه سازمان و نظام پیشنهادها و الگوی حل مسئله از محورهای اصلی این همایش بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha