۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۵۲
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 85031544
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میرزویان: ایروان برای عادی سازی روابط با آنکارا آماده است

تهران - ایرنا - آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان روز چهارشنبه پس از دیدار با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود در آنکارا، برای عادی سازی دوباره روابط کشورش با ترکیه و بازگرداندن صلح به منطقه، اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس؛ میرزویان با ابراز همدردی با خانواده های جان باختگان در زمین لرزه شدید هفته گذشته ترکیه، با درخواست همبستگی در رویارویی با بحران های انسانی، گفت: هم زمان با دیدار از ترکیه در این زمان دشوار، می خواهم اطمینان دهم که مایل به بازگرداندن صلح به منطقه و عادی سازی روابط خودمان با ترکیه و ازسرگیری روابط دیپلماتیک با آنکارا هستیم.

وزیران امور خارجه ۲ کشور طی سال ۲۰۰۹ در زوریخ (سوئیس) تفاهم نامه هایی در باره آغاز روابط دیپلماتیک و اصول روابط دوجانبه امضا کردند که تاکنون به تصویب نهادهای رسمی دوطرف نرسیده است. ایروان در اول مارس ۲۰۱۸ لغو این پروتکل ها را اعلام کرد، اما در ۲۰۲۱ دو طرف نمایندگان ویژه ای برای حل و فصل اختلافات و مسائل دوجانبه تعیین کردند و تاکنون برای عادی سازی روابط ۲ کشور تلاش می شود.

به گزارش ۲۲ بهمن ماه ایرنا از تارنمای خبرگزاری آناتولی؛ گذرگاه مرزی ارمنستان و ترکیه برای نخستین بار در ۳۵ سال گذشته بازگشایی و محموله کمک های بشردوستانه مردم ارمنستان راهی مناطق زلزله زده شد.

ترکیه در سال ۱۹۸۸ از طریق گذرگاه مرزی آلیکان کمک های بشردوستانه ای را برای مردم زلزله زده ارمنستان ارسال کرده بود و امروز با عبور پنج کامیون حامل آب آشامیدنی و موادغذایی، آمد و شد از این مسیر از سر گرفته شد.

زمین لرزه بزرگی بامداد ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.



اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha