سیستان و بلوچستان؛ فرصتی برای تبدیل شدن به قطب نوین صادرات غیرنفتی

زاهدان - ایرنا - سیستان‌ و بلوچستان با صادرات محصولات غیرنفتی به بازارهای گسترده افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه اقیانوس هند فرصتی بزرگ را برای کشور فراهم کرده و به قطب نوین صادرات غیرنفتی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا سیستان‌ و بلوچستان یکی از مناطق و استان‌هایی است که بیشترین مرزهای خاکی و آبی را دارد سابقه تاریخی این استان در مبادلات تجاری و قرار داشتن در مهمترین مسیر تجاری دنیای قدیم(جاده ابریشم) و نیز مراودات قومی و فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان با کشورهای همسایه این استان پهناور کشورمان را همواره در یک موقعیت صادراتی خاص قرار داده است.

امروزه نقش مهم و تاثیرگذار صادرات در رشد و توسعه کشورها بر کسی پوشیده نیست کشورهایی به توسعه می‌رسند و بازارهایشان در نهایت انسجام پولی و مالی قرار خواهد گرفت که حرف اول را در صادرات بزنند.

اصولا شناخت بازارهای هدف و اولویت‌بندی بازارهای بالقوه در کشور همسایه می‌تواند در نهایت، در تدوین استراتژی بازاریابی کارآمد مفید بوده و از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری کند.

افغانستان و پاکستان ۲ کشور هم مرز ایران در زمینه تامین کالاهای اساسی و مختلف دچار کمبودهایی هستند. در این بین کشوری موفق است که از این ظرفیت استفاده و برای پوشش گسترده بازارهای این کشورها برنامه‌ریزی مشخص داشته باشد.

سیستان‌وبلوچستان به دلیل امکان سرعت انتقال بالا به کشورهای افغانستان و پاکستان می‌تواند نقطه آغاز برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشورها باشد

مرز؛ نامش شاید برای برخی نگران کننده و ترسناک باشد اما برای بسیاری فرصت و ظرفیت اشتغال و درآمدزایی محسوب می‌شود و مردمان سخت کوش و خون گرم جنوب شرق ایران در سیستان و بلوچستان از این دسته هستند و به عنوان مرزبانان غیور ایران اسلامی شناخته می‌شوند که توانسته‌اند با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی در جوار دو کشور حساس افغانستان و پاکستان زندگی آرامی را داشته باشند.

مردم این منطقه از ایران زمین سالهاست که مرز را به عنوان فرصتی برای گذران زندگی می‌شناسند و از دیرباز تاکنون با همسایگان خود در کشورهای پاکستان و افغانستان مراودات مرزی دارند.

توسعه شهرهای مرزی مستلزم توجه به موقعیت جغرافیایی و عواملی مانند مبادلات اقتصادی و صادرات است.

موقعیت خاص جغرافیایی سیستان و بلوچستان در کنار وجود بنادر شهیدبهشتی و شهید کلانتری در چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، زمینه‌های صادرات این استان را پررنگ‌تر ساخته است.

وجود بازارچه‌ها و گذرهای مرزی مزیت دیگر استان پهناور سیستان و بلوچستان برای صادرات محصولات غیرنفتی است.

تجارت در بازارچه‌های مرزی ظرفیتی بی‌نظیر برای صادرات و تحول منطقه محسوب می‌شود و کمک قابل توجهی به چرخه اقتصاد و تولید کشور می‌کند تجارتی که در استانی مثل سیستان و بلوچستان با داشتن هشت بازارچه مرزی فعال، ظرفیتی خاص در این استان است.

سیستان و بلوچستان با داشتن بیش‌از ۱۱ درصد مساحت کل کشور که تا سالیان پیش همواره نام محرومیت را یدک می‌کشید، هم‌اینک با نگاه ویژه مسوولان ارشد کشور و همت مسوولان استان در مسیر توسعه و شکوفایی قرار گرفته است.

سیستان و بلوچستان؛ فرصتی برای تبدیل شدن به قطب نوین صادرات غیرنفتی

صادرات ۲۲۸ میلیون دلار کالا از سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۲۲۸ میلیون دلار کالا به وزن بیش‌از چهار میلیون تن از این استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۹ درصد و از نظر وزن ۵۳ درصد افزایش یافته است.

مجتبی شجاعی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عمده کالاهای صادراتی از سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان،کلینکر، زغال سنگ، زغال کک، گاز، سم کشاورزی، خرما، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، آلو بخارا ،کشمش تیزابی، میگو، ماهی و کنسرو ماهی و سایر محصولات کشاورزی بوده که به کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، عراق، کویت، امارات، ترکمنستان، ازبکستان، اندونزی،تاجیکستان و لبنان صادر شده است.

وی ادامه داد: صادرات این مدت از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار، پیشین و همچنین بازارچه‌های مرزی میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و ریمدان انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان حجم واردات به این استان را یک میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار به وزن ۱.۱ میلیون تن عنوان کرد و افزود: واردات این مدت در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴۰ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صادرات سیستان و بلوچستان از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار، پیشین و همچنین بازارچه‌های مرزی میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و ریمدان انجام شده استوی عمده اقلام وارداتی به سیستان و بلوچستان را گندم، برنج، ذرت دامی، جو دامی، انبه، موز، کنجد و دام زنده ذکر کرد و گفت: این اقلام بیشتر از کشورهای روسیه، پاکستان، فرانسه، آلمان، هند، برزیل، امارات متحده عربی، چین، تایلند، هلند، کنیا و افغانستان وارد شده است.

شجاعی اظهارداشت: همچنین امسال ۲۶۱ هزار و ۷۵۸ مسافر پس از سیر تشریفات رسمی وارد کشور و ۲۲۲ هزار و ۱۳۹ مسافر نیز از مرزهای سیستان و بلوچستان خارج شدند.

وی بیان کرد: ورودی مسافر به سیستان و بلوچستان در این مدت ۲۷۹ درصد افزایش و خرج نیز ۲۴۸ درصد رشد داشته است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای میلک، میرجاوه و ریمدان و همچنین فرودگاه زاهدان و فرودگاه چابهار تردد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

صادرات ۶۲۲ هزار تن کالای غیرنفتی در بندرچابهار

رشد ۳۲ درصدی صادرات از سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان؛ فرصتی برای تبدیل شدن به قطب نوین صادرات غیرنفتی

رشد ۸.۴۹ درصدی اقتصاد در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته میزان رشد اقتصادی استان ۸.۴۹ درصد است که به ترتیب در بخش‌های صنعت ۱۱.۰۸ درصد، کشاورزی ۹ درصد، خدمات ۷.۴ درصد و معدن ۷.۰۵ درصد توزیع شده است.

مهرداد عرب اول به بررسی عوامل موثر بر رشد اقتصادی هدف گذاری شده در سال۱۴۰۱، سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهارداشت: اولویت اصلی برنامه‌های دولت و قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دستیابی به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد در کشور و ۸.۴ درصد در استان بوده است.

وی ادامه داد: ۴۷.۲ درصد اشتغال سیستان و بلوچستان در بخش خدمات، ۳۸.۲ درصد مشاغل مربوط به حوزه صنعت و ۱۴.۶ درصد مشاغل استان در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت با اشاره به توزیع درآمد در استان، ضریب جینی در مناطق شهری را ۴۹ درصد و مناطق روستایی را ۳۳ درصد بیان کرد و ادامه داد: سهم ارزش افزوده در گروه‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات به ترتیب ۳.۱۸، ۲.۲۲ و ۵.۵۹ درصد است.

وی به ضرورت توجه به بخش معدن در بلندمدت اشاره کرد و افزود: بخش معدن با وجود ظرفیت های موجود در آن برای ایجاد ارزش افزوده همواره در طی این یک دهه مورد غفلت قرار گرفته و به شدت نسبت به سایر بخش ها عقب مانده است.

عرب اول افزود: در صورتی که بخواهیم برای رشد اقتصادی بیشتر در استان برنامه ریزی کنیم، باید بخش های خدمات و صنعت در کوتاه مدت و میان مدت و بخش معدن به دلیل داشتن ظرفیت و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند ایجاد کند، در بلند مدت مد نظر سیاست گذاران اقتصادی استان قرار گیرد.

برای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی در سیستان و بلوچستان اعتباری در حدود ۳۰۲ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال در این استان مورد نیاز استوی ادامه داد: در بخش کشاورزی با توجه به وابستگی شدید این بخش به منابع آبی پیشنهاد می‌شود که سیاستگذاران اقتصادی برای تحریک این بخش و افزایش رشد اقتصادی آن به مقوله های سیاسی در به دست آوردن حقابه استان از رودخانه هیرمند توجه ویژه داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان به ضرورت توجه به بخش معدن در بلندمدت اشاره کرد و افزود: بخش معدن با وجود ظرفیت های موجود در آن برای ایجاد ارزش افزوده همواره در طی این یک دهه مورد غفلت قرار گرفته و به شدت نسبت به سایر بخش ها عقب مانده، است.

وی افزود: در صورتی که بخواهیم برای رشد اقتصادی بیشتر در استان برنامه ریزی کنیم، باید بخش های خدمات و صنعت در کوتاه مدت و میان مدت و بخش معدن به دلیل داشتن ظرفیت و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند ایجاد کند، در بلندمدت مدنظر سیاستگذاران اقتصادی استان قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه محقق کردن نرخ رشد اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی است، ادامه داد: این موضوع باعث شده تا همه جوامع و کشورها این امر را از اهداف اولویت دار اقتصادی خود بدانند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha