تسلیت شورای عالی قرآن برای درگذشت پژوهشگر قرآنی

تهران- ایرنا- شورای عالی قرآن، در پیام درگذشت محمدعلی لسانی فشارکی قرآن پژوه و استاد دانشگاه نوشت: توجه آکادمیک به علم سوره‌شناسی اولین بار از سوی مرحوم لسانی‌فشارکی صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا در پیام شورای عالی قرآن آمده است: ضایعه درگذشت استاد مسلم و متخلق علوم قرآن و حدیث جناب آقای دکتر محمدعلی لسانی فشارکی را به جامعه قرآنی کشور تسلیت می گوییم.

دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پیامی نوشت: خبر از دست دادن استاد برجسته و شاگردپرور قرآن کریم، استاد محمدعلی لسانی فشارکی، جامعه قرآنی کشور را عمیقاً متأسف کرد. استاد لسانی فشارکی که عمری در محضر قرآن کریم و با زیستی در پرتوی غنا، عزت و عظمت قرآن، به تربیت شاگردان برجسته همت گمارد، به جوار رحمت و غفران الهی پیوست.

دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی این ضایعه را به جامعه قرآنی و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و محشور شدن همراه با شهدا و نجات در روز حشر، همراه با علو درجات از درگاه ربوبی برای آن فقید مسئلت می نماید.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تسلیت ضایعه در گذشت خادم برگزیده قرآنی سال ۱۳۹۳ نوشت: بدین‌وسیله معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضایعه درگذشت استاد مسلم و متخلق علوم قرآن و حدیث جناب آقای دکتر محمدعلی لسانی فشارکی را به جامعه قرآنی کشور تسلیت می گوید.

محمدعلی لسانی فشارکی از نوادگان آیت‌الله العظمی محمدباقر فشارکی، دانش‌آموخته دکتری از دانشکده الهیات دانشگاه تهران در رشته علوم قرآن و حدیث بود. وی بیش از ۲۰ سال سابقه در تدریس علوم قرآنی و ادبیات عرب داشت.

وی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران و استاد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و دانشکده علوم قرآنی شهرری بود و در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی عضویت داشت.
برخی معتقدند در دوران معاصر، توجه آکادمیک به علم سوره‌شناسی اولین بار از سوی لسانی‌فشارکی صورت گرفت. وی در سال ۱۳۷۹ توجه محققین حوزهٔ مطالعات قرآنی را به این علم طی دو سخنرانی درسی در دانشگاه امام صادق (ع) جلب کرد.
از آثار این استاد می توان به کتاب های روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، سوره‌شناسی روش تحقیق ساختاری در قرآن کریم، قرآن منشور زندگی و سیمای صابران در قرآن اشاره کرد.

محمدعلی لسانی فشارکی استاد و پژوهشگر فاضل و فرهیخته قرآن کریم جناب آقای دکتر ، از دنیای فانی به سرای باقی رخت بربست و جامعه قرآنی را به فقد و سوگ جانکاه خود مبتلا نمود.

ایشان که از خاندان علم و فقاهت، اخلاق و معنویت بود، بیش از نیم قرن از عمر خود را در مسیر تلاش و مجاهدت خالصانه در زمینه تدریس، تحقیق و تبلیغ قرآن کریم و معارف نورانی آن، با بیانی رسا و شیوا سپری کرد و شاگردان و مخاطبان خود را با زبان میسور و سعه صدری مثال زدنی شیفته آوا و محتوای آیات نمود و با روش‌ و سبکی متّخذ از ثقلین شریفین، خدمات ارزنده ای در عرصه تدبّر قرآن ارائه کرد.شورای عالی قرآن که در طول سال های همکاری با این استاد عزیز، آثار علمی و آموزشی متعددی از ایشان را به جامعه قرآنی عرضه کرده است، بر خود فرض می‌داند که این ضایعه را به عموم قرآنیان به ویژه شاگردان و دانشجویان آن استاد فقید تسلیت عرض نموده و علوّ درجات را برای ایشان مسألت کند.

محمدعلی لسانی‌ فشارکی، قرآن‌پژوه و نویسنده مقالات و کتاب‌های مختلف در زمینه علوم قرآنی، روز گذشته پنجشنبه ۲۷ بهمن، دعوت حق را لبیک گفت و مراسم تشییع و تدوین پیکر آن مرحوم نیز با حضور جمع اندکی از بستگان و شاگردانش در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا برگزار شد که عدم اطلاع‌رسانی از مراسم تشییع و تدفین به دلیل درخواست خود وی بوده است.

مراسم بزرگداشت این پژوهشگر قرآنی، امروز ۲۸ بهمن، از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha