روایت رسانه روسی از فصل جدید روابط ایران و چین

تهران - ایرنا - رسانه روسی «ار بی سی» در گزارشی از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن نوشت: چین و ایران نهایی کردن توافقنامه بین دو طرف با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری را آغاز کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا تلویزیون روسی ار بی سی در تارنمای خود نوشت: سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران سفر سه روزه خود را به چین که شریک تجاری اصلی ایران است، آغاز کرد. هدف اصلی تکمیل کار بر روی توافقنامه ای است که سرمایه گذاری چینی را تا سقف ۴۰۰ میلیارد دلار اجرایی می کند.

این رسانه تصریح کرد: سفر سه روزه ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به چین از روز سه شنبه ۲۳ بهمن ماه آغاز شد. ، این اولین سفر یک مقام عالی رتبه ایران به چین در حدود ۲۰ سال گذشته است که بالاترین وضعیت پروتکلی یک کشور را به خود اختصاص داده است. رئیسی به دعوت شی جین پینگ رئیس جمهور چین وارد شد.

رئیسی و تیمش سه روز دیگر نه تنها با شی، بلکه با لی کچیانگ، نخست وزیر شورای دولتی چین و لی ژانشو، رئیس پارلمان (کنگره ملی خلق)، اعضای دولت و نمایندگان شرکت های دولتی نیز دیدار خواهند کرد.

آدلان مارگویف، محقق انستیتوی مطالعات بین المللی در موسسه « MGIMO» روسیه می گوید:. هم رئیس جمهوری قبلی ایران و هم رئیس جمهور فعلی بارها در چارچوب سفرهای کاری و در حاشیه نشست های سازمان های بین المللی با رئیس جمهوری چین دیدار کرده اند. دیدار قبلی شی و رئیسی تابستان گذشته در تاشکند و در جریان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای برگزار شد. مارگویف گفت: ایران به طور سیستماتیک حجم تعامل خود را با کشورهای غیرغربی بخصوص چین و روسیه در دولت فعلی افزایش می دهد و اولین سفر دولتی رئیسی به پکن تجسم منطقی سیاست خارجی ایران به نظر می رسد.

در برابر ارعاب و مداخله

شی جین پینگ و ابراهیم رئیسی در بخش علنی این مذاکرات بر نزدیکی دو کشور در زمینه مسائل سیاسی تاکید کردند. شی جینپینگ با اشاره به اینکه چین از ایران در حفاظت از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و عزت ملی حمایت می کند، از ایران در مقاومت در برابر یکجانبه گرایی و ارعاب حمایت می کند و با دخالت خارجی در امور داخلی ایران و تضعیف امنیت و ثبات ایران مخالف است.

رئیسان جمهوری دوکشور همچنین به نزدیک بودن رویکردها به وضعیت خاورمیانه اشاره کردند.

شی جین پینگ وعده داد که چین به مشارکت سازنده در مذاکرات از سرگیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، حمایت از حقوق و منافع مشروع ایران و حل زودهنگام موضوع هسته ای ادامه خواهد داد. طرحی که در سال ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفت، اما امتناع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از اجرای این توافق و اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ باعث ایجاد بحران اقتصادی در ایران شد. آدلان مارگویف می گوید پکن به تنهایی نمی تواند روند مذاکرات را از سر بگیرد، اما صدای آن هم در شورای حکام آژانس و هم در سکوی شورای امنیت سازمان ملل مهم خواهد بود، جایی که دور جدیدی از بحران پیرامون برنامه هسته ای ایران ممکن است.

قرارداد مشارکت چین و ایران

این رسانه روسی نوشت: محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری هدف اصلی سفر رئیسی را نهایی کردن سازوکار عملیاتی قرارداد مشارکت چین و ایران که در سال ۲۰۲۱ امضا شد و به مدت ۲۵ سال طراحی شده بود، خواند. در اوایل سال ۲۰۲۲، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که این توافق وارد «مرحله اجرایی» شده است، اما از آن زمان تاکنون هیچ قرارداد عمده‌ای بین دو کشور گزارش نشده است و ایران همچنان تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد.

شی در دیدار با رئیسی گفت که ثبات در خاورمیانه برای توسعه اقتصاد جهانی و ثبات منابع انرژی ضروری است. چین یکی از مصرف کنندگان اصلی نفت ایران است (آمریکا این بخش را تحریم کرده است). در مارس ۲۰۲۱، وال استریت ژورنال نوشت که پکن در حال افزایش خریدهای خود از ایران است که فشار آمریکا را کاهش داد.
به گزارش ایرنا، بر اساس سوابق گمرک چین، تجارت ایران و چین در سال ۲۰۲۲ افزون بر ۱۵.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار افزایش داشته است. صادرات غیرنفتی ایران به چین در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۲ درصدی به ۶ میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار رسید و بر اساس آمار گمرک چین، تجارت غیرنفتی ایران و چین در سال ۲۰۲۱ به ۱۴.۸ میلیارد دلار رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha