نگاه به شرق ایران یک راهبرد برد-برد است / الگوبرداری همپیمانان آمریکا از ایران

تهران – ایرنا – نویسنده و تحلیلگر ارشد روابط بین الملل لبنانی در گفتگو با ایرنا تاکید کرد که راهبرد نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد برد - برد است و هم اکنون همپیمانان عربِ آمریکا در منطقه نیز از ایران الگوبرداری کرده و در تلاش برای حرکت در این مسیر هستند.

عدنان علامه امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا تصریح کرد: نگاه به شرق یک رویکرد و گزینه راهبردی برای ایران و همه کشورهای منطقه است. این رویکرد راهبردی علاوه بر مزایای عادی و طبیعی برخورداری از یک رابطه برد - برد همه جانبه بر اساس احترام متقابل، حاوی دو رای مهم و سرنوشت ساز در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی اضافه کرد: راه حل بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی کشورهای منطقه در این نگاه و در تلاش برای خروج از هیمنه آمریکا و غرب نهفته است.

علامه با اشاره به سفر کنونی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به پکن گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و چین یک رابطه تاریخی و ریشه دار است و اکنون با امضای سند برنامه همکاری راهبردی 25 ساله وارد مرحله جدیدی می شود و هیات بلند پایه همراه رئیس جمهوری ایران نشان از اهمیت تصمیمات و توافقنامه هایی دارد که در این سفر امضا می شود.

وی بیان کرد: بسیاری از هم پیمانان قدیمی آمریکا در منطقه از رفتار اهانت آمیز آمریکا و غرب خسته شده اند و تلاش هایی را برای خروج از سلطه آمریکا یا کاهش این هیمنه آغاز کرده اند که تلاش های اخیر عربستان و ترکیه نمونه هایی از آن است.

این تحلیلگر ارشد لبنانی تصریح کرد: آمریکا با تلاش ها و اندیشه استکباری و استعماری و فعالیت های تروریستی خود می کوشد که هرگونه مخالفت با سیاست های خود را سرکوب کند تا تک قطبی بر جهان حاکم بماند اما ایران با قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی و پیشرفت ها و توسعه علمی همه جانبه به یک قدرت جهانی تبدیل شده است.

علامه افزود: هنگامی که دو قدرت دست در دست یکدیگر بگذارند، آمریکا و غرب در مقابل آن ها کاری نمی توانند از پیش ببرند و ابهت آمریکا حتی در نزد کشورهای عربی که به بهانه حفظ امنیت خود به واشنگتن باج می دهند شکسته می شود.

وی تصریح کرد: هنگام تصمیم گیری درباره موضوعات سرنوشت ساز برای کشور بویژه در سیاست خارجی ابتدا باید مقایسه ای میان شیوه تعامل اردوگاه غرب و اردوگاه شرق با کشورها صورت گیرد و به سوی مقصدی که احترام متقابل دریافت می شود، حرکت شود. از این رو نگاه به شرق به عنوان یک تصمیم مستقل و آزاد برای حفظ و تحکیم منافع راهبردی جمهوری اسلامی ایران در بلند مدت انتخاب شده است.

علامه اضافه کرد: آمریکا از مدت ها پیش به خطر نزدیکی ایران به چین و روسیه پی برده است و با اینکه می داند این نزدیکی فقط در زمینه های اقتصادی، تجاری و همکاری های علمی است، اما آن را برای خود و هیمنه خود یک خطر می داند.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین المل در پایان گفت: سفر دکتر رئیسی به چین تاکیدی بر این موضوع است که نزدیکی بیشتر تهران به پکن عاملی برای ثبات منطقه و جهان و سد محکمی برای خیال های آمریکا درباره تک قطبی بودن جهان است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر به چین سفر کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha