غلامحسین طالبی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: اصولا برنامه مستند برمبنای اتفاقات واقعی تولید می شود و دلیل جذابیت آن نیز بر پایه ی حقیقت بودن آن است.
وی با بیان اینکه استقبال از جشنواره پژواک در دوره ی نخست بسیار بالا بوده و در دومین دوره نیز همینطور خواهد بود، افزود: از سالها قبل در جشنواره های رادیو یک عزم همه جانبه همراه با جنب و جوش در بین همه ی ارکان معاونت صدا صورت می گرفته که امسال نیز به دلیل استخدام نفرات برتر دوره ی نخست جشنواره، انگیزه مضاعفی در بین برنامه سازان را شاهد هستیم.
داور بخش مردمی نخستین جشنواره پژواک ادامه داد: جشنواره مستند رادیویی پژواک این امکان را به مدیران می دهد تا برنامه ریزی مناسب تری برای استفاده از گونه ی مهجور مانده مستند رادیویی در جدول پخش شبکه ها بنمایند.
طالبی در خصوص مستند رادیویی گفت: در ساختار مستند حرف غیر واقعی نمیتوان زد و همین شاخص، بزرگترین وجه تمایز این ساختار است.
داور بخش مردمی نخستین جشنواره پژواک در ادامه بیان کرد: مستند رادیویی در بخش مردمی هم می تواند پشتوانه خوبی برای تولیدات حرفه ای بوده و در صورت حمایت از این بخش می تواند محل مناسبی برای استعدادیابی در این حوزه باشد.
وی در پایان اظهارداشت: پژواک توانسته به سرعت جایگاه خود را در تقویم جشنواره های رسانه ای کشور مستحکم کند و ظرفیت بسیار مهمی در حوزه جریان سازی، آموزش و کشف استعداد باشد. با استمرار جشنواره های تخصصی معاونت صدا انشالله شاهد پربارتر شدن آنتن شبکه های رادیویی خواهیم بود.
از تجهیزات حرفه ای برای ساخت مستند استفاده شود
مستندسازی به صورت حرفه ای نیازمند استفاده از دستگاه ها، امکانات و تجهیزات حرفه ای است.
مجید آئینه، مدرس کلاس های تکنیک ها و فنون صدابرداری در محیط های باز در تهیه مستند رادیویی با بیان پیشنهادهایی به مستندسازان گفت: من پیشنهاد می کنم دوستانی که قصد دارند کار مستندسازی را به صورت حرفه ای انجام دهند، باید تا جایی که می توانند از دستگاه ها، امکانات و تجهیزات حرفه ای استفاده کنند و آدم های حرفه ای را به کار ببندند. این که من می خواهم مستند بسازم با همین تلفن همراه مصاحبه ها را ضبط می کنم و به جشنواره می فرستم، این افرد نباید توقعی هم داشته باشد که در جشنواره صاحب مقام شوند. مطمئنا اگر در کیفیت صدا موفق باشید و یک مستند با کیفیتی را صدابرداری، میکس و صداگذاری و تدوین داشته باشید، بی شک اینها در رتبه گرفتن تاثیرگذار خواهد بود. پیشنهادم این که از تجهیزات حرفه ای، آدم های حرفه ای و وقت و زمان مناسبش برای ساخت مستند استفاده شود.
وی درباره اینکه استقبال مستندسازان از کارگاه ها و کلاس های آموزش مستندسازی رادیویی چگونه است، خاطر نشان کرد: مستندسازان استقبال خوبی کردند و مباحثی که مطرح شد را دوست داشتند، خیلی از دغدغه ها و سوالاتشان در بخش مستند پاسخ داده شد.
مدرس کلاس های تکنیک ها و فنون صدابرداری با بیان اینکه این گونه از جشنواره ها چگونه سبب ارتقای جایگاه رادیو خواهد شد، افزود: مستند به دلیل اینکه رئال (واقعی) و در زندگی مردم و به زندگی مردم نزدیک است، برای شهروندان قابل درک و فهم است. فکر می کنم مستند مورد اقبال واقع شده است و پرداخت به آن بیش تر از اینها حائز اهمیت است. هر چه بیشتر به آن پرداخته شود، پیشرفت خوبی هم خواهد کرد.
به مستند رادیویی در حد یک گزارش رادیویی پرداخته می شد
آئینه به دلایل کم توجهی به مستند رادیویی اشاره کرد و گفت: این کم توجهی به مستند رادیویی در سالهای قبل تر اتفاق افتاده است. مدیران و مسئولین به این نتیجه رسیده اند که باید در بطن جامعه و مردم رفت و با مستند رادیویی بیشتر مردم را شریک کرد. در خود رادیو این باعث ارتقای سطح کیفی رادیو می شود، اینکه اگر تا به حالا مغفول بوده، در یکی دو سالی که به آن پرداخته شده است نقطه امیدواری دارد و جای امیدواری است. به مستند رادیویی در حد یک گزارش رادیویی پرداخته می شد، در حال حاضر به سمت برنامه های مستند رفته است، این یعنی اینکه از دل مردم و برای خود مردم، و خودش باعث ارتقا و جذابیت می شود.
دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد.
مجید آئینه این روزها در چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، موفق به کسب دیپلم افتخار جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی بخش صدابردار شد. علاوه بر این؛ مجید آینه برای صدابرداری تمامی آثار حاضر در مسابقه رادیو تئاتر نیز دیپلم افتخار و جایزه نقدی صدابرداری در بخش مسابقه رادیو تئاتر جشنواره سی و نهم را دریافت کرده است. به عبارتی دیگر؛ تاکنون در چهار دوره از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، موفق به کسب رتبه و جایزه شده است.
نظر شما