کنگره شهدای داروساز برگزار می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس کنگره شهدای داروساز از برگزاری پنجمین کنگره شهدای داروساز در اول اسفند سال جاری در باغ موزه دفاع مقدس خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، سردار نصرالله فتحیان روز دوشنبه در یک نشست خبری افزود: دشمنان بدانند ملت ایران در بزنگاه‌ها و شرایط حساس، عزت خود را به رخ جهانیان می‌کشانند.

وی اظهارداشت: پزشکان و پرستاران در دوران جنگ خوش درخشیدند و درخط مقدم حاضر شدند؛ به طوری که بیش از ۶۰ هزار پزشک، متخصص، جراح و پرستار حضور داشتند و بیش از ۱۰۰ هزار عمل جراحی در جنگ انجام شد.

فتحیان یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کمک داروسازان، طرح ژنریک «نظام نوین دارویی ایران» مطرح شد که نخستین اقدام دارویی کشور محسوب می‌شد. در دفاع مقدس با جنگ گسترده شیمیایی مواجه شدیم و همه داروهای مورد نیاز در کشور تولید و به جبهه اعزام شد.

رئیس کنگره شهدای داروساز گفت: بیش از ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم و اساتید ما جزو ۲ درصد دانشمندان دنیا هستند که با شیوع همه‌گیری کرونا، حوزه سلامت عملکرد خوبی برای مقابله با این بیماری داشت و با وجود اینکه به ما دارو نمی‌دادند، داروهای موردنیاز، ماسک، تجهیزات و لوازم پزشکی در کشور تولید و در اختیار مردم قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس بیش از پنج داروساز و بیش از ۱۷ دانشجوی داروسازی شهید شدند.

به گفته فتحیان، اکنون بیش از ۱۰۰ کارخانه دارویی در بخش دولتی و خصوصی فعال است و صنعت دارویی در مقایسه با سایر صنایع کشور پیشرو است و بیش از ۷۲ درصد مواد اولیه دارویی در داخل تهیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت دارویی برکت در این نشست گفت: زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ۲۰ درصد از داروها داخل کشور تولید می‌شد اما اکنون بیش از ۹۵ درصد داروها تولید داخل است همچنین در دوران شیوع بیماری کرونا، واکسن تولید شد و بیش از ۱۷۰ میلیون دلار برای خرید واکسن پرداخت شد در حالی که به ما واکسن ندادند و با کمک نیروهای خود واکسن تولید کردیم.

اکبر برندگی اظهار داشت: در پنجمین کنگره شهدای داروساز از بانوانی که رتبه علمی بالا دارند تجلیل می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha