وزیر دفاع اوکراین: کی‌یف مانع تسلط روسیه بر دریای سیاه شده است

تهران-ایرنا- اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین با ضعیف دانستن خطر احتمالی حمله بزرگ روسیه از سمت جنوب گفت: کی‌یف مانع تسلط مسکو بر دریای سیاه شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، رزنیکوف یکشنبه در نشست مطبوعات اظهار کرد: من اهل پیش‌بینی یا ارزیابی نظرات نیستم اما برای تحقق احتمال تصرف اودسا یا کل منطقه جنوب اوکراین به دست روسیه، این کشور باید بر دریای سیاه تسلط داشته باشد اما ما این فرصت را از آنها سلب کردیم.

وزیر دفاع اوکراین تصریح کرد: برای مثال به خاطر بیاورید که نیروهای اوکراین از یک سلاح ضد کشتی ساخت این کشور به نام «نپتون» برای هدف قرار دادن رزمناو روسی «مسکوا» در سال ۲۰۲۲ استفاده کردند.

وی افزود: به علاوه، صنایع دفاعی تولید موشک‌های ضدکشتی هارپون در اوکراین فعال هستند، بنابراین هیچ شانسی برای نزدیک شدن نیروهای روسی به اودسا از طریق دریا وجود ندارد.

رزنیکوف در مورد مناطق ساحلی جنوب اوکراین گفت که در حال حاضر در اشغال روسیه است، گفت: مسکو این فرصت را دارد تا نیروهای خود را در آن مناطق با سلاح، تجهیزات و نیروهای تازه‌نفس، تقویت کند، بنابراین اوضاع در آن مناطق متشنج‌تر است.

به گزارش ایرنا، نیروهای اوکراین پیش از این مدعی شده بودند که رزمناو مسکوا متعلق به روسیه را در اواسط آوریل ۲۰۲۲ با موشک‌های نپتون هدف قرار داده‌اند. مسکو گفته بود آتش سوزی در کشتی عامل غرق شدن کشتی شده بود.

رزنیکوف قبلاً ترکیب هارپون و نپتون را با عنوان برادران نظامی یاد کرده بود که اوکراین را قادر می‌سازد دریای سیاه را دوباره امن و آزاد کند.

تحویل سامانه موشکی هارپون به اوکراین پاسخی به درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور برای دریافت موشک‌های ضد کشتی به منظور کمک به ارتش در دفع حملات نیروهای روسیه در خط ساحلی جنوبی اوکراین است.

کارشناسان این اقدام را گام مهمی در راستای افزایش توانایی و شدت عمل اوکراینی‌ها علیه روس‌ها توصیف کرده‌اند. این سامانه موشکی می‌تواند برد حمله اوکراین علیه کشتی‌های روسیه در دریای سیاه را افزایش دهد.

موشک ضد کشتی هارپون که محصول شرکت آمریکایی مک‌دانل داگلاس است هر چند سیستمی قدیمی به شمار می‌رود با این حال انواع ارتقاء یافته آن هنوز در خدمت بسیاری از نیروهای دریایی کشورهای جهان قرار دارد. این موشک ۱۲۴ کیلومتر برد دارد و یک کلاهک جنگی به وزن ۲۲۱ کیلوگرم را حمل می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha