۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۲۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85028009
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای مقام اروپایی: اتهام قصور در کمک به زلزله سوریه «کاملا غیرعادلانه» است

تهران- ایرنا- در حالی که غرب استانداردهای دوگانه ای را در قبال اقدامات بشردوستانه در سوریه به نمایش گذاشته است، نماینده اتحادیه اروپا در سوریه مدعی شد: اتهام متوجه این اتحادیه در خصوص کوتاهی در کمک رسانی به زلزله زدگان سوری «کاملا غیرعادلانه» است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: دن استونسکو (Dan Stoenescu) نماینده اتحادیه اروپا در سوریه روز یکشنبه (امروز) گفت عادلانه نیست که این اتحادیه به ناتوانی در ارائه کمک های کافی به سوری ها به دنبال زلزله مخربی که بخش های بزرگی از خاک سوریه و ترکیه را ویران کرد، متهم شود.

استونسکو به رویترز گفت، این اتحادیه و کشورهای عضو آن بیش از ۵۰ میلیون یورو برای کمک رسانی و حمایت از عملیات نجات و کمک به مناطق تحت کنترل دولت و شورشیان جمع آوری کرده است.

وی در اظهاراتی که به صورت مکتوب در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است، افزود: کاملا غیر عادلانه است که اتحادیه اروپا به خودداری از کمک رسانی متهم شود در حالی که ما دقیقا هر آنچه را که در بیش از یک دهه قبل انجام داده ایم و حتی بیشتر از آن را در بحران زلزله کنونی انجام می دهیم.

به نوشته رویترز، تلفات زلزله سوریه تاکنون به بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده و این در حالیست که درگیری در این کشور که بیش از ۱۲ سال طول کشیده اکنون صدها هزار کشته بر جای گذاشته و به بی خانمانی در داخل و خارج از این کشور منجر شده است.

جنگ، سوریه را به چندین منطقه تحت کنترل تبدیل کرده و این امر کمک رسانی را حتی قبل از زلزله ۷.۸ ریشتری روز دوشنبه دشوار کرده بود.

دولت سوریه که با تحریم های غرب مواجه است از سازمان ملل درخواست کمک کرده است. در عین حال تاکید دارد که همه کمک ها باید با هماهنگی دمشق و از طریق خاک سوریه انجام شود.

برخی دمشق را به انتقال کمک ها به مناطق وفادار به دولت متهم می کنند. مقامات سوری از پاسخ فوری به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده اند.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

دیوید هرست نویسنده انگلیسی به تازگی در مقاله ای نوشت: زلزله ترکیه و سوریه چهره واقعی اروپا و به طور کلی غرب را آشکار و به جهانیان ثابت کرد که غرب بیش از بازسازی به تخریب و جنگ علاقه دارد.

هرست، تاخیر اروپا در واکنش به فاجعه زلزله را اشتباهی بزرگ توصیف و اضافه کرد که در حالی که مردم انگلیس، فرانسه یا آلمان هنوز مبلغ قابل توجهی برای کمک به زلزله زدگان جمع آوری نکرده اند، مردم دیگر کشورها تنها ۴ روز پس از راه اندازی « کمپین کمک به زلزله زدگان» بیش از ۵۱ میلیون دلار برای کمک به سوریه و ترکیه اهدا کرده اند، مبلغ این کمک مایه سرشکستگی انگلیس و غرب است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha