۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۱۲
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85028005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرخانه ثبت جهانی محوطه تاریخی ازبکی در نظرآباد آغاز به کار کرد

کرج - ایرنا- سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از آغاز به کار دبیرخانه ثبت جهانی محوطه تاریخی ازبکی در شهرستان نظرآباد این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، یحیی دارایی روز یکشنبه در نشست بررسی ثبت جهانی تپه تاریخی ازبکی افزود: تحقق ثبت جهانی محوطه ازبکی می‌تواند در جذب گردشگران خارجی تاثیر گذار واقع شود.

وی با بیان اینکه نخستین خشت دست‌ساز بشر در محوطه ازبکی با قدمت ۹ هزار سال به دست آمده است ، افزود: ارزش باستانی این اثر بسیار بالاست و ثبت این محوطه باستانی جزو مهمترین اقداماتی است که باید در استان صورت گیرد.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز حمایت و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان ازجمله شهرداری ها، حفاظت محیط زیست و امثال آن برای زیبا سازی و تامین زیر ساخت های گرذشگری محوطه ازبکی نقش موثری در جذب گردشگران خارجی دارد.

وی گفت: ثبت جهانی این تپه کاری زمانبر است و نیاز به مشاوران خبره دارد و به همین منظور در اعتبارات سال آینده بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شودضمن آنکه از ظرفیت دوستداران میراث‌فرهنگی و محوطه ازبکی برای تغییر سیمای این محوطه کمک گرفته خواهد شد.

دارایی بیان کرد: البته ثبت جهانی محوطه ازبکی نیاز به داده‌های اطلاعاتی و علمی قوی در زمینه باستان‌شناسی و کاوش‌های مستمر دارد که لازم است زیر ساخت‌ها، پایگاه دانشی و کارگاه‌هایی در محل این تپه ایجاد شود.

فرماندار نظرآباد در این نشست تشکیل دبیرخانه ثبت جهانی محوطه ازبکی را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و گفت: محوطه تاریخی ازبکی گوهری قبمتی در شهرستان نظرآباد است که می‌تواند به جذب گردشگران کمک کند.

حسین بغدادی افزود: نظرآباد با داشتن روستاهای هدف گردشگری مانند نجم آباد، محوطه ازبکی و تپه‌های تاریخی ظرفیت‌های مناسبی برای جذب گردشگران دارد. در پایان مهدی ارباب‌نیا به عنوان مسوول ثبت جهانی محوطه تاریخی ازبکی معرفی شد.

محوطه تاریخی ازبکی با قدمت ۹ هزار ساله در شمال غربی شهر نظرآباد استان البرز قرار دارد. نمونه خشت این تپه در موزه سازمان ملل متحد نگهداری می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha