۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85027521
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آخرین تحولات اوکراین؛ از تداوم درگیری در شرق تا درخواست ارسال فوری مهمات

تهران- ایرنا- یک مقام ارشد ارتش اوکراین با اشاره به تداوم درگیری‌ها در منطقه «دونتسک» از جمله شهرهای «وهلدار» و «مارینکا» که از روز جمعه شدت گرفته است، گفت که نیروهای اوکراینی تاکنون در حفظ خطوط دفاعی موفق بوده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، والری زالوژنی فرمانده نیروهای مسلح اوکراین پس از یک گفت‌وگوی تلفنی با مارک میلی رئیس ستاد مشترک آمریکا، در تلگرام نوشت: منطقه جنوب شرقی دونتسک روزانه حدود ۵۰ بار از طرف روسیه مورد حمله قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با وجود شدیدترین درگیری‌ها در شهرهای وهلدار و مارینکا، نیروهای اوکراینی تاکنون خطوط دفاعی را در مناطق درگیری در منطقه دونتسک از جمله شهر «باخموت» حفظ کرده‌اند.

به گفته زالوژنی، سربازان اوکرانی در برخی مناطق حتی توانسته‌اند مواضع از دست رفته را دوباره در اختیار بگیرند. وی رمز موفقیت در میدان نبرد را سلاح و مهمات کافی دانست.

در همین رابطه ، انگلیس نیز روز جمعه اعلام کرده بود که روسیه در مناطق شمالی باخموت پیش‌روی‌ داشته است.

این گزارش می‌افزاید:‌ با این وجود، در شرایط حاضر تعیین اینکه کدام طرف جنگ بر یک منطقه تسلط دارد غیرممکن به نظر می‌رسد.

آخرین تحولات اوکراین؛ از تداوم درگیری در شرق تا درخواست ارسال فوری مهمات

تسلط کامل بر مناطق الحاقی دوسال زمان می‌برد

در این میان، روز گذشته (شنبه) فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر نیز، با اشاره به مقاومت نیروهای اوکراینی در اطراف باخموت اظهار داشت: رسیدن به تسلط کامل بر مناطق دونتسک و لوگانسک می‌تواند تا دو سال زمان ببرد.

وی افزود: اگر دنیپرو - مناطق وسیع اطراف رود دنیپرو که از شمال تا جنوب اوکراین امتداد می‌یابد- نیز به این مناطق اضافه شود، این دوره می‌تواند به سه سال نیز برسد.

روسیه در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور/مهر) یک همه‌پرسی برگزار و چهار منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق و زاپوریژیا و خرسون در جنوب اوکراین را که تحت کنترل درآورده بود، به خاک خود الحاق کرد.

آخرین تحولات اوکراین؛ از تداوم درگیری در شرق تا درخواست ارسال فوری مهمات

اوکراین ارسال فوری مهمات را خواستار شد

هم‌زمان با ادعای روز جمعه مقام‌های اوکراین درباره آغاز تهاجم زمینی نیروهای روسیه در شرق که از مدت ها پیش انتظار آن وجود داشت، پیشروی آن‌ها در باخموت و وهلدار و حملات موشکی روسیه به شبکه برق اوکراین، اولها استفانیشینا معاون نخست وزیر این کشور با هشدار نسبت به کاهش ذخایر تسلیحاتی اوکراین، ارسال «فوری» مهمات و توپخانه‌ جنگی را از متحدان این کشور خواستار شد.

بنابر این گزارش، ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین و سایر مقام‌های نظامی این کشور،‌ در ماه‌های گذشته به دنبال دریافت سلاح بیشتر، تانک‌ها و جنگندهای هوایی غرب بوده‌اند.

در همین رابطه،‌ روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد: برآورد می‌شود اوکراین روزانه بیش از پنج هزار گلوگه توپخانه‌ - معادل سفارش سالانه یک کشور اروپایی کوچک در زمان صلح - شلیک‌ می‌کند. تامین این سطح از نیاز دفاعی کی‌یف، تولیدکنندگان تسلیحات و تجهیزات نظامی اروپا را شدیدا تحت فشار قرار داده است.

از طرف دیگر،‌ متحدان اوکراین نگران هستند که ارسال تسلیحات پیشرفته غربی به این کشور به تشدید تنش با مسکو و درگیری میان روسیه و ناتو منجر شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha