گروسی: وضعیت اطراف نیروگاه زاپروژیای اوکراین بی‌ثبات است

تهران-ایرنا- رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: وضعیت در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین به دلیل ادامه عملیات جنگی دو طرف درگیری بی ثبات است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، هیاتی از کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی گروسی مدیرکل این آژانس در اوایل سپتامبر ۲۰۲۲ از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین که توسط سربازان اوکراینی گلوله باران می‌شد، بازدید کرد و پس از خروج این هیأت از زاپورژیا، چندین کارمند آژانس به عنوان ناظر در این نیروگاه هسته‌ای باقی ماندند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود که پس از این سفر منتشر شد، خواستار ایجاد منطقه امن فوری در اطراف نیروگاه زاپروژیا برای جلوگیری از بروز «حادثه هسته‌ای» احتمالی ناشی از درگیری‌های نظامی در اطراف این نیروگاه شد.

در حال حاضر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال مذاکره با طرف‌های روسی و اوکراینی درباره این طرح است.

گروسی در ۹ فوریه در مسکو با الکسی لیخاچف، مدیرعامل روس اتم برای بحث در مورد ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفت‌وگو کرد.

پس از این مذاکرات، لیخاچف متعهد شد که روسیه در راستای سهولت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اقداماتش در نیروگاه اتمی زاپروژیا کاملاً شفاف عمل خواهد کند. وی ابراز امیدواری کرد که اجرای عملی ایده منطقه امنیتی در اطراف این نیروگاه هر چه سریع‌تر آغاز شود.

به گزارش ایرنا، گروسی از ژانویه سال گذشته میلادی برای میانجی‌گری و دستیابی به توافقی میان روسیه و اوکراین در باره ایجاد منطقه امنیتی، ابراز امیدواری کرده بود.

پترو کوتین رئیس شرکت دولتی برق هسته‌ای اوکراین باتوجه به نامطمئن بودن دورنما و احتمال مخالفت روسیه با هرگونه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعزام نیروهای پاسدار صلح به این نیروگاه، گفت که چنین اقدامی، آگاهی همگانی را در باره اقدامات روسیه افزایش خواهد داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهو روسیه در فرمان ماه اکتبر، مالکیت این نیروگاه را از انرژواتم به یک شرکت وابسته به روس اتم انتقال داد که کی‌یف آن را معادل دزدی دانست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha