۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85025817
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

صید ماهیان استخوانی گیلان ۴۸ درصد افزایش یافت

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۵۶
کد خبر: 85025817
صید ماهیان استخوانی گیلان ۴۸ درصد افزایش یافت

رشت - ایرنا - مدیر کل شیلات گیلان از افزایش ۴۸ درصدی صید انواع ماهیان استخوانی خبرداد و گفت: ۴۶ پره صیادی استان از۲۲مهرماه ۱۴۰۱ تا پایان دهه دوم بهمن موفق شدند هزار و ۳۵۳ تن انواع ماهیان استخوانی را صید کنند.

کوروش خلیلی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: غالب سبد صید صیادان پره ۲ گونه ماهی سفید و کفال بود که این مقدار صید برای ماهی سفید ۲۹۳ تن (۲۲ درصد)، ماهی کفال هزار و ۳۶ تن (۷۶ درصد) و ۲۳ تن (۲ درصد) مربوط به سایر آبزیان دریای خزر بوده است.

وی، ارزش فروش ناخالص این مقدار صید را ۲ هزار و ۵۶ میلیارد ریال و علت اصلی افزایش صید را فزونی مراحل پره‌کشی و افزایش سبد صید ماهی‌ کفال اعلام کرد.

گیلان پتانسیل افزایش صید ۲ برابری کیلکا دارد

وی در ادامه با بیان اینکه گیلان ازجمله استانهایی است که پتانسیل لازم برای افزایش صید ۲ برابری کیلکا را دارد (صید را از ۶ هزار تن به ۱۰ هزار تن افزایش دهد.) گفت: اکنون شناورهای کیلکاگیر تنها در بندرانزلی فعالیت می کنند اما با راه اندازی طرح فعالسازی بندرشیلاتی در بندرکیاشهر این امر بزودی محقق خواهد شد.

خلیلی، مولدسازی و بازسازی ذخایر شیلاتی را از برنامه‌های شیلات گیلان عنوان کرد و یادآور شد: بندر شیلاتی کیاشهر با مشارکت در سرمایه گذاری بخش خصوصی از برنامه های شیلات گیلان است که فراخوان آن انجام شده است و اکنون در مرحله انتخاب طرح قرار دارد.

مدیرکل شیلات گیلان وجود بنادر شیلاتی را از ارکان توسعه صید و صیادی دانست و تصریح کرد: اگر بندر شیلاتی وجود نداشته باشد پیمایش ساحلی و آبهای دریایی رخ نمی دهد در این راستا با اجرای طرح فعال‌سازی چنین بندری، بندرشیلاتی کیاشهر پشتیبان سایت دریایی شیلات گیلان و هم بندر کیلکاگیر خواهد بود.

وی تاکید کرد : حوزه دریا، حوزه اشتغال آفرینی است لذا راه اندازی هر بندر شیلاتی کوچک برای ۱۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر ۱۱ پروژه شیلاتی با ۳۲۰ میلیارد ریال اعبار و اشتغالزایی ۴۰ نفر در استان گیلان به بهره برداری رسید. این پروژه ها شامل پرورش متراکم قزل‌آلا، ۶ پروژه ماهیان سردآبی در شهرستانهای املش، تالش، شفت و رودسر، تکثیر و پرورش سایر آبزیان و میکروجلبکها در شهرستانهای رودسر، شفت، ماسال و آستانه، پرورش ماهیان گرم آبی در آستارا، پرورش ماهیان خاوریاری در لنگرود و واحد صنایع تبدیلی، بسته بندی و طرح تن پاک با ظرفیت ۱۰۰ تن روزانه در رضوانشهر و تکثیر و پرورش بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha