ثبت جهانی ۹ اثر میراث فرهنگی اصفهان پس از انقلاب اسلامی

اصفهان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون ۹ اثر میراث فرهنگی شامل هفت اثر ملموس و ۲ اثر ناملموس از این استان به ثبت جهانی رسیده است.

علیرضا ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی هیچیک از آثار تاریخی اصفهان در فهرست میراث‌ جهانی به ثبت نرسیده بود و نخستین اثر یعنی میدان امام (نقش جهان) در سال ۱۳۵۸ به ثبت جهانی رسید.

وی با بیان اینکه اصفهان در ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی در کشور پیشتاز است، اظهار داشت: باغ کاخ چهلستون و باغ فین کاشان در سال ۱۳۹۰، مسجد جامع عتیق به‌عنوان نخستین مسجد ثبت جهانی شده جهان اسلام در سال ۱۳۹۱ و سه قنات "مون" و "مُزدآباد" (شهرستان اردستان) و "وزوان" (شهرستان شاهین شهر و میمه) در سال ۱۳۹۴ به ثبت جهانی رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۲ میراث ناملموس از این استان یعنی آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان و مهارت بافت فرش کاشان در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار جهانی ثبت شدند.

ایزدی با اشاره به اینکه پرونده ثبت جهانی کلیسای وانک در حال آماده‌سازی است، اضافه کرد: پرونده ثبت جهانی روستای ابیانه و ۱۴ کاروانسرا نیز آماده شده است و بعنوان نامزد ثبت جهانی در فهرست انتظار قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: تعداد آثار ثبت ملی شده از این استان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۰۰ اثر بود که امروز به بیش از یکهزار و ۸۰۰ اثر رسیده و حدود ۲۰۰ اثر، میراث ناملموس است.

وی با بیان اینکه هیچ موردی از ثبت ملی میراث ناملموس و طبیعی اصفهان قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت، افزود: امروزه سه میراث طبیعی ثبت ملی شده در استان داریم.

ایزدی با اشاره به اینک قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در استان ۲ موزه داشتیم که امروز به ۲۸ موزه رسیده است، خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ مجموعه دار خصوصی در استان اصفهان نداشتیم اما اکنون سه مجموعه دار خصوصی مجوز دار داریم.

وی با تاکید براینکه در دوران انقلاب اسلامی رشد خوبی در مرمت و حفاظت از آثار تاریخی داشتیم، گفت: از دهه های ۳۰ تا ۵۰ و قبل از انقلاب حدود چهار هزار کارگاه مرمت آثار تاریخی در استان اصفهان داشتیم درحالیکه پس از انقلاب و در چهار دهه گذشته ۱۰ هزار کارگاه برپا شده است.

ایزدی به شناسایی ۶۸ هزار هنرمند صنایع دستی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: ۴۰ هزار نفر آنها شناسامه دار شدند، ۲۰ هزار نفر کارت هنرمندی دارند و حدود هفت هزار هنرمند بیمه هستند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ۳۰۰ طرح سرمایه گذاری گردشگری با بیش از سه هزار میلیارد تومان در استان در دست اجراست و پنج منطقه نمونه گردشگری فعال داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه با حمایت های انجام شده و ارائه تسهیلات در یک سال گذشته ۵۰۰ موافقت اولیه برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری در استان صادر شد، اظهار داشت: در این مدت نزدیک به ۲ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم با افتتاح هتل ها و اقامتگاه های بومگردی در استان ایجاد شده است.

وی به توسعه گردشگری داخلی در سال جاری و پس از رفع محدودیت های کرونا اشاره و اضافه کرد: در نیمه نخست امسال چهار میلیون ورودی گردشگر داخلی و ۳۵ هزار گردشگر خارجی داشتیم درحالیکه تعداد گردشگران خارجی در سال گذشته حدود ۱۷ هزار نفر بود.

ایزدی خاطرنشان کرد: ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا در بخش گردشگری و صنایع دستی پرداخت شده است.

وی، توسعه صنعت گردشگری در همه شهرستان های استان را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: در سال های گذشته گردشگری در چند شهرستان محدود استان مطرح بود اما امروزه همه ۲۸ شهرستان در این زمینه فعال هستند.

وی به رونق بومگردی در روستاها و شهرهای کوچک در سال های اخیر اشاره و اضافه کرد: بومگردی سبب مهاجرت معکوس به روستاها شده و در استانی مانند اصفهان که بخش اعظمی از آن درگیر خشکسالی است، به رشد صنعت گردشگری کمک بسیار می کند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های "وزوان" ،"مزدآباد" و "مون" به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha