گام‌های اقتصادی دولت برای پیشرفت سیستان و بلوچستان؛ رنگ توسعه و نشاط+فیلم

زاهدان - ایرنا - سیستان و بلوچستان در دوران گذار خود از محرومیت قبل از انقلاب گردنه‌های سختی را پشت سرگذاشته و هم‌اینک با گام‌های بلنددولت سیزدهم پنجرهای تازه به سمت توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تکمیل زیرساخت‌ها گشوده و حرکت به سمت بهره‌مندی کامل از ظرفیت‌ها و بهبود اوضاع را آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا در تاریخ قبل از انقلاب سیستان و بلوچستان که چرخی بزنید قصه محرومیت و عدم توسعه که همان نداشتن و کم داشتن‌های ملموس در آب آشامیدنی بهداشتی، راه‌های ارتباطی، برق، مخابرات و سایر زیرساخت‌ها باشد سریال‌وار از جلو چشم می‌گذرد.

بعد از یادآوری سکانس‌های قبل از انقلاب به بعد از انقلاب اسلامی رجوع کردیم جایی که شعار محرومیت‌زدایی توانست سیستان و بلوچستان را از گردنه‌های سخت توسعه عبور داده و به میدان اصلی نبرد برای مبارزه با محرومیت تبدیل کند.

سیستان و بلوچستان با داشتن بیش‌از ۱۱ درصد مساحت کل کشور و قرار گرفتن در جنوب شرقی ترین نقطه ایران که تا سالیان پیش همواره نام محرومیت را یدک می‌کشید، هم‌اینک با نگاه ویژه مسوولان ارشد کشور و همت مسوولان استان در مسیر توسعه و شکوفایی قرار گرفته است.

سیستان و بلوچستان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، معادن و صنایع دارد که با تکیه بر آنها بویژه تشویق سرمایه‌گذاران به استفاده از این ظرفیت می‌توان نام محرومیت را از چهره این استان پاک کرد.

طول مرزهای بین‌المللی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان بیش‌از یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر است، این استان با دارا بودن یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران از این نظر مقام نخست را در استان‌های مرزی دارد.
هم مرزی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان در شرق در یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته است.

سیستان و بلوچستان به دلیل استقرار در کنار آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و برخورداری از ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند از موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسبی برای تجارت برخوردار است

وجود ۲ بندر مهم کشتیرانی شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار که با برنامه‌های توسعه دولت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی ظرفیت تخلیه آن تا ۱۰ میلیون تن افزایش یافته امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ برای آن فراهم شده است از دیگر ظرفیت های مهم این استان در حوزه اقتصادی است.

دولت سیزدهم از بدو شروع بکار با تمرکز بر مزیت‌های مرزی، اقتصاد درون محور، اهمیت دادن به طرح‌های زیربنایی و اساسی و کارگاه‌های خرد و کوچک و توجه همه جانبه به ظرفیت‌های موجود سیستان و بلوچستان حرکت به سمت توسعه را آغاز کرده و همچنان با قدرت و قوت ادامه می‌دهد.

دولت در سایه افزایش عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها با اجرای پروژه‌های ملی همچون افتتاح راه آهن زاهدان - خاش، تسریع در ساخت راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، ساخت بیش‌از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در طول یکسال، گازرسانی به خاش و زابل، حفر چاه‌های ژرف، افتتاح کارخانه سیمان تیس، افتتاح کارخانه تولید میلگرد برای نخستین بار در زاهدان، ساخت نخستین کارخانه تولید فریم عینک کشور در چابهار، طرح انتقال آب از دریای عمان، آبرسانی به بیش‌از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا در قالب طرح جهاد آبرسانی، ایجاد بیشاز ۳۵ هزار شغل از ابتدای امسال تا کنون، کسب رتبه نخست سیستان و بلوچستان در طرح نهضت ملی مسکن، ایجاد بازارچه مرزی با پاکستان و صدها طرح بزرگ و کوچک سعی کرده غبار محرومیت هر چه سریعتر از چهره سیستان و بلوچستان زدوده و توسعه این استان محقق شود.

اقدامات و طرح‌های مختلف دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان سبب شده تا مردم محروم این استان کم کم رنگ توسعه و نشاط را ببینند و آن را باور کنند، طرح‌های بسیاری در این نقطه از ایران اسلامی در دست اجراست که علاوه‌بر ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی استان سبب ایجاد رفاه و بهره‌مندی مردم می‌شود و اینک نیز که برخی از طرح‌ها به ثمر نشسته و یا نزدیک به اتمام است مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند، این امر می‌تواند آغاز یک فصل جدید در زندگی مردم محروم سیستان و بلوچستان باشد.

معطوف شدن توجه مسئولان به سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: خوشبختانه در دولت سیزدهم توجه مسوولان کشور به این استان بیشتر شده و دولتمردان به طرح‌های توسعه اقتصادی و زیربنایی نگاه ویژه‌ای دارند که در این زمینه اقدامات خوبی آغاز شده و برخی نیز به پایان رسیده است.

داود شهرکی گفت: در سال ۱۴۰۱ در حوزه اقتصادی ۵۸۸ طرح با سرمایه‌گذاری بیش‌از چهار هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی بیش‌از هشت هزار نفر به بهره‌برداری رسیده که این طرح‌ها در حوزه های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و خدمات بوده است.

وی افزود: ۲۱۷ طرح با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی بیش‌از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در دهه فجر امسال در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اقدام دیگر دولت در سالجاری صدور بیش‌از ۶ هزار پروانه کسب برای سرمایه‌گذاران حوزه کسب و کار است که تاثیر خوبی بر اشتغال و رونق بازار این استان دارد.

۲۱۷ طرح با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی بیش‌از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در دهه فجر امسال در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید

وی به حوزه کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: هدفگذاری در این حوزه تامین نیاز مرغ سیستان و بلوچستان بود که در حدود ۶۰ درصد این نیاز از استان‌های همجوار مانند خراسان جنوبی و یزد تامین می‌شد و مقرر شد این نیاز در خود استان تامین شود که امیدواریم در سال آینده کاملا بی‌نیاز از واردات مرغ شویم.

شهرکی ادامه داد: ۴۰۰ طرح مرغداری در سیستان و بلوچستان ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال با بهره‌برداری از ۵۰ واحد مرغداری نیز ظرفیت تولید مرغ به بیش‌از ۱۰ هزار تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سالجاری حدود ۳۵ هزار تن مرغ در سیستان و بلوچستان تولید شده که در پایان سال به بیش‌از ۴۵ هزار تن خواهد رسید و امیدواریم این رقم به ۱۰۰ درصد نیاز افزایش یابد که بی‌نیاز از واردات مرغ شده و حتی ظرفیتی ایجاد شود تا برای صادرات مرغ اقدام کنیم.

شناسایی ۵۰ میلیون تن موادمعدنی در سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح‌های معدنی نیز افزود: بیش‌از ۵۰ میلیون تن مواد معدنی از نوع سلیس، منگنز، آهن و مس در استان شناسایی شده که اقدام خوبی در شناسایی ظرفیت ها و مزیت‌های این نقطه از ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: بیش‌از ۳۰۰ محدوده معدنی غیرفعال و راکد در سیستان و بلوچستان از افرادی که فعالیت نداشته و یا به هر دلیلی محدوده‌ای را بلوکه کرده بودند خارج و در سه مرحله مزایده تعدادی از آنها به سرمایه گذاران واقعی که شرایط فنی و مالی مناسب داشتند واگذار شد که خوشبختانه روند خوبی را پشت سر می گذارد و طی سال‌های آینده اتفاقات خوبی در حوزه معدن استان رقم خواهد خورد.

شهرکی بیان کرد: در حوزه بانکی نیز در پایان سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد منابع سیستان و بلوچستان در خود استان مصرف می‌شد که در پایان سال ۱۴۰۰ این رقم به حدود ۷۰ تا ۷۲درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: امروز بیش‌از ۸۰ درصد منابع بانکی در خود سیستان و بلوچستان هزینه می‌شود و در تلاش هستیم تمام منابع مالی مردم صرف پرداخت تسهیلات در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی، گردشگری، خدمات، معدن، بازار و بحث‌های خدمات اجتماعی مانند وام ازدواج و خرید کالا شود و حتی بیشتر از آن را از کشور مطالبه کنیم.

در حوزه بانکی نیز در پایان سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد منابع سیستان و بلوچستان در خود استان مصرف می‌شد که در پایان سال ۱۴۰۰ این رقم به حدود ۷۰ تا ۷۲درصد رسیده است

معاون هماهنگی امور اقتصاد استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در حوزه منابع بانکی بیش‌از ۱۹ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف تسهیلات پرداخت شده است.

وی ادامه داد: منابع بانکی پرداخت شده امسال در سیستان و بلوچستان که پارسال حدود ۱۷ تا۱۸ هزار میلیارد تومان بود و مصمم هستیم تا بانک‌ها در رفع نیاز مالی بنگاه های اقتصادی مشارکت کنند که در این زمینه برخی از بانک‌ها به خوبی عمل کرده‌اند.

شهرکی اظهارداشت: یکی از برنامه‌های سال گذشته و امسال دولت در سیستان و بلوچستان احیای واحدهای تعطیل است که بخش زیادی از این واحدها در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی است که به دلایل مختلفی طی سال‌های گذشته تعطیل شده بودند و در تلاشیم با روش‌های مختلف مانند پرداخت تسهیلات و رفع مشکلات حقوقی هرچه سریعتر این واحدها به چرخه تولید بازگردند.

وی افزود: در همین راستا بیش‌از ۸۷ واحد تعطیل سیستان و بلوچستان در سالجاری با ظرفیت اشتغال بیش‌از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به چرخه تولید بازگشتند که اتفاق خوبی است زیرا متاسفانه منابع کشور که در بخش خصوصی و دولتی هزینه شده بود، بر زمین مانده و در قالب طرح احیا تعیین تکلیف شدند و این روند همچنان ادامه داشته و در سال آینده نیز واحدهایی که قابلیت احیا دارند مجددا به چرخه تولید بازمی گردند.

گام‌های اقتصادی دولت برای پیشرفت سیستان و بلوچستان؛ رنگ توسعه و نشاط+فیلم

ایجاد ۳۷ هزار شغل در سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: وزارت کار و رفاه اجتماعی سامانه‌ای را به نام "رصد اشتغال" طراحی کرده تا دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی که اشتغال ایجاد می‌کنند اطلاعات افراد زیر پوشش خود را در این سامانه ثبت کنند که برای سالجاری ۲۸ هزار شغل پیش‌بینی شده بود که در این سامانه ثبت شود و تا امروز ۳۷ هزار نفر ثبت شدند که بیش از تحقق اهداف بوده و مقرر شد تا راستی آزمایی انجام و تیمی بررسی کنند که چه میزان از این اشتغال واقعی است و تا امروز حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد امکان انحراف وجود دارد.

وی افزود: در حوزه تجارت نیز مزیت همسایگی با ۲ کشور افغانستان و پاکستان را داریم که ظرفیت خوبی برای رونق مرز است و در ۲ مسیر حرکت کردیم که یکی از آنها تجارت کلان است و کارخانجات تولیدی کشور و سیستان و بلوچستان می‌توانند از گمرکات رسمی صادرات انجام دهند که این اتفاق در حوزه بسیاری از محصولات مانند نفت، گاز، مشتقات نفتی، قیر و سایر محصولات بر پایه نفت از طریق گمرکات در حال انجام است.

شهرکی ادامه داد: بخشی از صادرات غیرنفتی نیز مانند محصولات غذایی، مواد غذایی، پلاستیک، مواد شیمیایی، پوشاک و نساجی از ایران به کشورهای دیگر از طریق بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از محصولات از طریق بازارچه‌های مرزی جهت منتفع شدن مردم مرزنشین در این بخش انجام می‌شود و آنچه تا امروز اتفاق افتاده بیش‌از یک‌هزار و ۳۰۰ میلیون دلار خروجی از مرزهای استان بوده که از این رقم بیش‌از ۶۰۰ میلیون دلار از طریق بازارچه‌ها انجام شده است.

برای اولین بار در حوزه مرزنشینان توافق برای ایجاد بازارچه‌های مشترک مرزی با پاکستان مطرح شد که خوشبختانه یک بازارچه از سمت ایران و پاکستان کامل شده و حدود ۴۰ غرفه از ۸۰ غرفه مربوط به پاکستان و ۴۰ غرفه مربوط به ایران است که مقرر شد تبادل تجاری خرد بین مرزنشینان انجام شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نقش بازارچه‌ها این است که تبادلات خرد از طریق مردم با چرخ‌های دستی و وانت‌ها صادر می‌شود که در میرجاوه اتفاق خوبی افتاده و بیش‌از ۲ هزار نفر در این بازارچه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه پایانه و بازارچه مرزی میلک در شمال سیستان و بلوچستان نیز بحث ترانشیپ کالا مطرح است زیرا در گذشته کامیون‌ها و تریلی‌های کشور افغانستان از کارخانجات این استان حمل بار داشته و به کشور خودشان باز می‌گشتند.

شهرکی تصریح کرد: تغییراتی در این زمینه ایجاد و مقرر شد برخی از کالاها در بازارچه‌های سیستان و بلوچستان با کامیون‌های ایرانی تخلیه شود و از این بازارچه‌ها کامیون کشورهای دیگر کالا را حمل کنند که این نگاه به منظور اشتغال و حمل و نقل استان و کمک به اشتغال مرزنشینان در زمینه خدمات بود.

وی افزود: برای اولین بار در حوزه مرزنشینان توافق برای ایجاد بازارچه‌های مشترک مرزی با پاکستان مطرح شد که خوشبختانه یک بازارچه از سمت ایران و پاکستان کامل شده و حدود ۴۰ غرفه از ۸۰ غرفه مربوط به پاکستان و ۴۰ غرفه مربوط به ایران است که مقرر شد تبادل تجاری خرد بین مرزنشینان انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: مرزنشینان ایرانی می‌توانند تا یک سقف معین کالا به این بازارچه‌ها برده و در غرفه‌ها بفروش برسانند و از غرفه‌های کالاهای پاکستانی نیز خرید کرده و در داخل ایران نیاز خود را عرضه کنند که این اتفاق جدید بین همسایگان ایران در استان سیستان و بلوچستان رقم خورده و این تجارت خرد یک اتفاق بی نظیر در کل کشور است که منفعت آن برای مرزنشینان هست.

وی افزود: یک بازارچه مرزی نیز بزودی در پیشین به بهره‌برداری خواهد رسید که فعالیت مردم مرزنشین در آنجا انجام خواهد شد و متعاقب آن در ریمدان حوزه شهرستان دشتیاری و کوهک سراوان نیز در حال احداث بازارچه مرزی از سمت ایران و پاکستان هستیم که احتمالا تا فروردین ماه سال آینده کارهای فیزیکی انجام و برای واگذاری غرفه‌ها اقدام می‌کنیم.

گام‌های اقتصادی دولت برای پیشرفت سیستان و بلوچستان؛ رنگ توسعه و نشاط+فیلم

ترانزیت بیش‌از ۳۲ هزار تریلی از مرزهای سیستان و بلوچستان

شهرکی اظهارداشت: در حوزه ترانزیت کالا نیز بیش‌از ۳۲ هزار تریلی و بیش‌از ۶۹۰ واگن از مرزهای سیستان و بلوچستان به سمت کشورهای همسایه خارج شدند که این امر اتفاق خوبی برای این استان است.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال دولت بحث هدفمندی یارانه‌ها را مطرح و متعاقب آن پرداخت یارانه به خوبی اجرا شد و دهک‌هایی ۴۰۰ هزار تومان در ماه به ازای هر نفر و ۳۰۰ هزار تومان جبران مابه التفاوت قیمت ارز را دریافت می‌کنند که روی چهار قلم کالا مانند مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن انجام شد و به نوعی از طریق یارانه نقدی مدیریت منابع به خود مردم واگذار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در بحث نان و نانوایی ها نیز یکی از نگرانی‌های مردم صف‌های طولانی بود که چندین عامل از جمله سهمیه کم آرد و زمان پخت کم، خروج آرد از شبکه پخت با توجه به قیمت یارانه‌ای نسبت به بازار آزاد و ضعف در حوزه نظارت بود که برای هر کدام برنامه‌ای تنظیم و در حوزه تامین سهمیه یک‌هزار و ۵۰۰ تن آرد اضافه شد که نیاز سرانه مردم تامین و از خروج آن نیز جلوگیری می‌شود.

دولت سامانه مدیریت آرد و نان را طراحی کرد و در مدت کمتر از یک ماه در شهریور ماه تمام نانوایی‌ها مجهز به دستگاه کارتخوان کنترل نان شدند که براساس آن هر شهروندی که نان خرید می‌کند در سامانه ثبت و مشخص می‌شود که نانوا چه میزان سهمیه دریافت و پخت کرده و چقدر فروش داشته است

وی بیان کرد: همچنین دولت سامانه مدیریت آرد و نان را طراحی کرد و در مدت کمتر از یک ماه در شهریور ماه تمام نانوایی‌ها مجهز به دستگاه کارتخوان کنترل نان شدند که براساس آن هر شهروندی که نان خرید می‌کند در سامانه ثبت و مشخص می‌شود که نانوا چه میزان سهمیه دریافت و پخت کرده و چقدر فروش داشته و در این سامانه حتی رصد خرید بیش‌از حد نان از یک سری کارت‌ها که ممکن بود انجام شود، شفاف می‌شود.

شهرکی ادامه داد: در حوزه بازرسی از نانوایی‌های سیستان و بلوچستان نیز کنترل به صورت سیستمی و براساس گزارش از طریق سامانه انجام می‌شود.

وی افزود: توزیع آرد روستایی و عشایری نیز موضوع دیگری بود که خیلی قابل دسترس نبود و بر این اساس سامانه آرد روستایی و عشایری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد که در این سامانه عوامل فروش اتحادیه تعاونی روستایی، میزان سهمیه و حتی افرادیکه در روستا خرید می‌کنند مشخص است.

گام‌های اقتصادی دولت برای پیشرفت سیستان و بلوچستان؛ رنگ توسعه و نشاط+فیلم

افتتاح کارخانه سیمان تیس

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امسال فاز تولید سیمان تیس چابهار به عنوان سومین کارخانه سیمان استان با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره‌برداری رسید که ظرفیت اشتغال خوبی را ایجاد و باعث رونق حمل و نقل، تجارت و صادرات می‌شود که مزایای آن به استان و مردم منطقه بازمی‌گردد.

وی اظهارداشت: با توجه به هدفگذاری دولت برای مسکن ملی، برخی از نیازهای این صنعت مانند میلگرد، آجر و سایر محصولات مورد نیاز ساختمانی باید در سیستان و بلوچستان تولید شود که واحد تولید میلگرد با پرداخت تسهیلات و حمایت یکی از واحدهای موجود راه‌اندازی شد.

شهرکی افزود: تولید سم و کود شیمیایی نیز فرصت جدیدی ایجاد کرد و سه واحد خوراک دام در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید و مجتمع گلخانه‌ای خرمای پیارم و مجول در حوزه میرجاوه با بیش‌از ۵۰ هزار نهال در گلخانه‌ها نشا شد که امروز به مزارع منتقل می‌شود و چهار هزار هکتار وسعت این نخلستان است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دومین استان تولید کننده خرما است و ایران نیز در دنیا دومین تولید کننده خرما بشمار می‌رود اما در کیفیت خرما جزو ۳۰ کشور اول نیستیم و بخشی از انواع خرمای استان نیز خیلی ارزش تجاری ندارد.

با توجه به هدفگذاری دولت برای مسکن ملی، برخی از نیازهای این صنعت مانند میلگرد، آجر و سایر محصولات مورد نیاز ساختمانی باید در سیستان و بلوچستان تولید شود که واحد تولید میلگرد با پرداخت تسهیلات و حمایت یکی از واحدهای موجود راه‌اندازی شدمعاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با این تفکر خرما در این استان تولید می‌شود که در خارج هر کیلوگرم بیش‌از هفت تا ۱۰ دلار قیمت دارد و به سمت الگوی مصرف و الگوی کشت جلو می‌رویم تا برای مردم تولید محصول سودآور باشد و درآمد خوبی کسب کنند.

وی اظهارداشت: در حوزه کشاورزی سیستان و بلوچستان و کشت محصولات که در گذشته پر آب بر بود تغییراتی ایجاد و برای میوه‌های گرمسیری مانند مزرعه موز در باهوکلات اقداماتی آغاز شده و طی سه سال آینده به باردهی خواهد رسید و در حوزه زرآباد نیز افزایش ظرفیت انجام شده و در تلاشیم تمام نیاز کشور را در چند سال آینده در حوزه موز تامین کنیم.

شهرکی بیان کرد: در حوزه شیلات نیز برنامه‌ریزی برای پرورش میگو در دستورکار قرار دارد و مزارع در جنوب سیستان و بلوچستان فعال و در حال احداث است.

وی گفت: بدنبال احیای مزارع از دست رفته میگو در حوزه دشتیاری هستیم که سال قبل بر اثر طوفان و سیل دچار مشکل شد و درصددیم تا با پرداخت تسهیلات و آماده‌سازی زیرساختها ظرفیت صید و صیادی افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: همچنین در سالجاری چندین واحد کنسروسازی در چابهار، کنارک و دشتیاری به بهره‌برداری می‌رسند.

گام‌های اقتصادی دولت برای پیشرفت سیستان و بلوچستان؛ رنگ توسعه و نشاط+فیلم

ایجاد ۲۲۷ شرکت دانش بنیان در سیستان و بلوچستان

وی اظهارداشت: اقدام دیگر در حوزه اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان تمرکز بر افزایش تیم‌های خلاق و نوآور در سیستان و بلوچستان بود که حدود ۲۰۰ شرکت و نهاد در شهرک‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در شهرستان‌ها وجود دارد که هم‌اینک ۲۷۷ مورد رسیده است.

شهرکی ادامه داد: هدف شرکت‌های دانش بنیان رسیدن به محصول است و تاکنون تولیدات خوبی در حوزه‌های بهداشتی، دارویی، دندانپزشکی و تولید قطعات یدکی مورد نیاز خیلی از صنایع مانند کارخانه سیمان و کیسه سیمان که قطعات وارداتی داشته و دچار مشکل شده بودند در شرکت‌های دانش بنیاد سیستان و بلوچستان تولید شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان توسعه نرم افزاری و کمی و کیفی صورت گرفته،افزود: بسیاری از مشاغل در سیستان و بلوچستان با کمبود مهارت مواجه هستند که با هماهنگی فنی و حرفه‌ای این مراکز در استان فعال شده و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند زیرا هرچه مهارت نیروهای جوان و جویای کار بیشتر شود به شغل نزدیک‌تر خواهند شد و بسیاری از افراد و جوانان مدارک دانشگاهی را گرفتند اما صرف مدرک کافی نیست و باید مهارت را آموزش دهیم.

انتقال آب از دریای عمان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: یک شرکت معدنی در حوزه مس که یکی از ذخایر بزرگ کشور در نیمروز منطقه سیستان است متولی انتقال آب از چابهار شده است.

وی ادامه داد: ورود این شرکت معدنی به انتقال آب از دریای عمان یک اتفاق خوب است زیرا در صورت استفاده از منابع دولتی شاید این مهم ۲۰ سال زمان می‌برد اما با سرمایه بخش خصوصی طی چهار تا پنج سال آینده ظرفیت انتقال آب از دریا را خواهیم داشت.

شهرکی اظهارداشت: در طرح انتقال آب از دریای عمان برنامه این است که بیش‌از ۲۰۰ میلیون مترمکعب سالانه به سیستان و بلوچستان انتقال داده شود اما هم‌اینک مجوز ۱۰۰ میلیون متر مکعب گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در طرح انتقال آب از دریای عمان پیش بینی شده که چهارساله آب به زاهدان برسد ولی مسائل اجرایی هم وجود دارد و امکان دارد شرایط فراهم باشد این آب زودتر به زاهدان برسد.

تجهیزات لوله طرح انتقال آب از دریای عمان انجام و حوضچه‌های آبگیری در چابهار ایجاد و قراردادهای خرید آب شیرین کن‌ها عملیاتی و ۱۵۰ کیلومتر از خط آماده سازی شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه تخصیص آب انتقالی از دریای عمان به بخش های صنعت، آشامیدن و کشاورزی محدودیتی وجود ندارد اما تاکنون بخش صنعت درنظر گرفته شده و برای بخش آشامیدنی موقعی که قیمت تمام شده مشخص و خرید تضمینی با وزارت نیرو به نتیجه برسد وضعیت این بخش نیز تعیین و تامین می شود و پس از آن بخش کشاورزی مورد نظر خواهد بود.

وی بیان کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان تحت عنوان قطعه شماره چهار که از چابهار شروع می‌شود تا زاهدان حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان برآورد بودجه آن است.

شهرکی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده در نیمه اول سال آینده با اولین بخش از انتقال آب از دریای عمان، چابهار کاملا از آب شیرین بی‌نیاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: انتقال آب پس از چابهار در حوزه نیکشهر، ایرانشهر، بمپور و سپس زاهدان انجام می‌شود و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تجهیزات لوله طرح انتقال آب از دریای عمان انجام و حوضچه‌های آبگیری در چابهار ایجاد و قراردادهای خرید آب شیرین کن‌ها عملیاتی و ۱۵۰ کیلومتر از خط آماده سازی شده است.

وی بیان کرد: رفع تعارض، بسترسازی و لوله گذاری نیز صورت گرفته و با این اتفاق شرکت‌های خصوصی ورود کردند که امیدواریم در زمان مناسب این طرح به بهره‌برداری برسد.

بیشتر بخوانید:

۲۰۰ میلیون مترمکعب آب سالانه از دریای عمان به سیستان و بلوچستان انتقال می‌یابد

راه آهن چابهار - زاهدان ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

گذر از محرومیت‌ها در سیستان و بلوچستان؛ آهنگ شکوفایی معادن از آنتیموان تا جانجا

پیشرفت ۶۵ درصدی راه آهن چابهار - زاهدان

شهرکی اظهارداشت: راه آهن چابهار - زاهدان ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز به میزان هفت هزار میلیارد تومان، تا اواخر سال ۱۴۰۲ این طرح مهم و ملی به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وی ادامه داد: راه اهن چابهار - زاهدان در سالجاری از زاهدان تا خاش کامل به بهره برداری رسید و امیدواریم هرچه سریعتر راه آهن به حوزه سیستان و مرز میلک برسد که دریا را به مرزهای شمالی سیستان و بلوچستان متصل کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ساخت خطوط ریلی در تمامی کشورها از دیر باز همواره به عنوان پیشران و یکی از محرک‌های اساسی برای توسعه سایر بخش‌های اقتصادی قلمداد شده به همین لحاظ عمده شهرهایی که مسیر رشد اقتصادی آنها بصورت شتابان بوده یا در مسیر رودخانه و ساحل دریا قرار داشته‌اند و یا عبور خط راه آهن و یا وجود صنایع مادر موجب خیز اقتصادی آنها شده است.

وی بیان کرد: مرزهای طولانی سیستان و بلوچستان که ظرفیت تجاری خوبی به وجود آورده با ایجاد و تکمیل راه آهن چابهار - میلک می‌تواند پازل توسعه این استان را کامل کند.

شهرکی تصریح کرد: راه آهن زاهدان به چابهار جز ابرپروژه‌هایی هست که در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است، با تکمیل این طرح ریلی تجار می‌توانند از طریق بندر چابهار به صورت ریلی کالاهای خود را به آسیای مرکزی صادر کنند.

وی افزود: ایجاد شبکه ریلی در شهرهای بندری به واسطه تاثیر آن در حجم بالای جابجایی کالا و حذف بار ترافیکی ناوگان حمل و نقل و به تبع آن جلوگیری از وقوع خسارت‌های مالی و جانی تصادفات جاده‌ای و کاهش چشمگیر هزینه‌های سوخت بسیار پررنگ است.

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۲۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان و بلوچستان احداث و بیش‌از۳۰۰ کیلومتر راه روستایی نیز آسفالت شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مهمترین طرح‌های که در اولین اسناد توسعه‌ای این استان از جمله سند توسعه محور شرق مورد لحاظ قرار گرفته ساخت راه آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به میلک و سرخس است.

وی تاکید کرد: از مهمترین اهداف اجرای خط ریلی یاد شده می‌توان به اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب، ایجاد محور ریلی ترانزیتی شرق کشور، فعالسازی کریدورهای ریلی کشور و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد.

شهرکی بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۲۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان و بلوچستان احداث و بیش‌از۳۰۰ کیلومتر راه روستایی نیز آسفالت شده است.

وی افزود: در مجموع اتفاقات امیدوار کننده‌ای توسط دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان انجام شده که از رسانه‌ها درخواست داریم این موارد را نشان دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان به طرح رزاق نیز اشاره کرد و گفت: قاچاق سوخت در استان باعث ایجاد تصادفات زیادی شده که طرح رزاق کمک کرد تا افراد سوخت کش یک شخصیت پیدا کرده و دیگر قاچاقچی نیستند بلکه در قالب کار تجاری و در چارچوب ساماندهی سوخت انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه تامین کالاهای اساسی استفاده از ظرفیت بندر چابهار بسیار مهم است در حالیکه در سال ۹۹ تعداد انگشت شمار کشتی در بندر چابهار پهلو می‌گرفت، در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۰ کشتی و در سالجاری بیش‌از ۲۴ کشتی در این بندر پهلو گرفته و این بندر بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار تن و حتی بیشتر ظرفیت برای تخلیه و بارگیری دارد.

قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان باعث ایجاد تصادفات زیادی شده که طرح رزاق کمک کرد تا افراد سوخت کش یک شخصیت پیدا کرده و دیگر قاچاقچی نیستند بلکه در قالب کار تجاری و در چارچوب ساماندهی سوخت انجام می‌شود

شهرکی ادامه داد: هم اینک بیش‌از یک میلیون تن کالای اساسی شامل برنج، گندم، جو و ذرت دامی از بندر چابهار وارد می‌شود اما یکی از نیازمندی‌های مهم بحث حمل و نقل است که بدنبال آن هستیم تا در صورت موافقت دولت بتوانیم یک‌هزار دستگاه تریلی و کشنده را از طریق منطقه آزاد وارد کنیم تا به افزایش ظرفیت حمل و نقل و انتقال کالاهای اساسی به استان و استان های دیگر که نیازمند این کالاها هستند کمک شود.

وی گفت: در حوزه جنوب نیز به دنبال ظرفیت بندر زرآباد به عنوان یک بندر اصلی با استقرار گمرک هستیم تا به ظرفیت تجاری سواحل جنوب افزوده شود و مراحل اولیه در مصوبه استان انجام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha