۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۴۶
کد خبر: 85024409
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

ثبت نرخ رشد منفی جمعیت در چندین منطقه مختلف چین

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۴۶
کد خبر: 85024409
ثبت نرخ رشد منفی جمعیت در چندین منطقه مختلف چین

تهران- ایرنا- چندین منطقه مختلف در چین به تازگی اعلام کردند که نرخ رشد جمعیت ثبت شده آنها در سال ۲۰۲۲ منفی بوده و تعداد نوزادان جدید در برخی از مناطق تا بیش از ۵۰ درصد هم کاهش داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، به عنوان نمونه جمعیت شهر جین‌هوا در استان ژجیانگ در شرق چین در سال گذشته برابر با ۴.۹۶ میلیون نفر بود. تعداد نوزادان تازه متولد شده در این شهر در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳۲ هزار و ۴۰۹ نفر و تعداد مرگ‌ومیرهای ثبت شده هم برابر با ۳۴ هزار و ۳۱۵ نفر بود. براین اساس نرخ رشد طبیعی جمعیت در این شهر منفی ۰.۳۸ درصد بوده است.

نکته حایز اهمیت در این است که تعداد نوزادان تازه متولد شده در شهر جین‌هوا در سال ۲۰۲۱ برابر با ۴۳ هزار و ۲۴ نفر بوده که این رقم در سال گذشته به ۳۲ هزار و ۴۰۹ نفر کاهش پیدا کرده است.

همچنین نرخ رشد طبیعی جمعیت در سال ۲۰۲۲ در منطقه دازو در جنوب شرقی چین هم منفی ۴.۶ درصد بوده است. در این سال ۳هزار و ۴۵۶ نفر بدنیا آمده و ۸هزار و ۳۸۰ نفر فوت شده‌اند.

نوزادان تازه متولد شده در این شهر در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته‌اند. این در حالی است که نرخ رشد طبیعی جمعیت در منطقه دازو در سال ۲۰۲۱ نیز خود منفی ۱.۲ درصد بود.

آمارهای استان خودمختار دالی بای در استان یون‌نان در جنوب غربی چین هم نشان می‌دهد که نرخ تولد و نرخ رشد طبیعی جمعیت ثبت شده در سال ۲۰۲۲ به کاهش خود ادامه داده است.

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ملی چین نشان می‌دهد که برای اولین بار طی ۶۱ سال گذشته، جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۲ رقمی معادل ۸۵ هزار نفر نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

هی یافو استاد جمعیت شناسی مستقل در این خصوص به گلوبال تایمز گفت: کاهش جمعیت در یک منطقه ۲ دلیل عمده دارد؛ اول اینکه نرخ رشد جمعیت به طور طبیعی منفی است و نرخ زاد و ولد کمتر از نرخ مرگ و میر است. دلیل دوم اما مربوط به خروج جمعیت و مهاجرت می‌شود بدین معنا که نرخ جمعیت ورودی، کمتر از نرخ جمعیت خروجی است.

براساس این گزارش، اتخاذ سیاست‌هایی برای کاهش هزینه نگهداری از کودکان به منظور تغییر روند موجود در چین ضروری است.

مسئولان در شهر شنژن در استان گواندونگ که یکی از کلان شهرهای این کشور با جمعیتی معادل ۱۷.۶۸ میلیون نفر است، در ماه ژانویه سیاست‌هایی را برای جلب نظر عمومی و پرداخت یارانه برای نگهداری از کودکان تصویب کرد. براین اساس، مسئولان به خانواده‌هایی که «فرزند سوم» بیاورند، یارانه‌ای معادل ۱۹ هزار یوان (۲ هزار و ۷۸۹ دلار) در طول سه سال پرداخت خواهند کرد.

علاوه بر شنژن، مسئولان استان شاندونگ در شرق چین هم طرحی را برای بهبود سیاست‌های باروری و افزایش جمعیت در بلندمدت به طور متوازن منتشر کرده‌اند.

بر اساس این طرح، خانواده‌هایی که فرزند دوم یا سوم آنها از اول ژانویه ۲۰۲۳ به دنیا آمده باشد، می‌توانند به ازای هر فرزند تا سن سه سالگی به یارانه ۶۰۰ یوانی در ماه دسترسی داشته باشند.

با این حال، کاهش جمعیت در سرزمین اصلی چین به این معنا نیست که جمعیت تمام استان‌های این کشور نیز کاهش یافته است. رشد جمعیت در میان مناطق مختلف نابرابر است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha