از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

تهران-ایرنا-پاسخ انفعالی گروسی به درز گزارش‌های محرمانه‌آژانس درباره ایران،جانباختن ۸هزارو۵۷۴نفردر زلزله‌ترکیه، سلاحهای دوربرد انگلیس درراه اوکراین،صدور اجازه تردد کشتیهای ایرانی‌ازکانال‌پاناما و اذعان‌اولیانوف به تنش‌زا بودن بن‌بست‌مذاکرات رفع تحریمها؛ مهمترین‌عناوین‌خبری بین‌الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**شمخانی: مداخله فرامنطقه‌ای در افغانستان، موجب توسعه ناامنی در منطقه می‌شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: نباید اجازه داد ناامنی که همواره بلای جان افغانستانی ها بوده با مداخلات فرامنطقه‌ای تبدیل به بلای مشترک تمام مردم منطقه شود.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

دریابان علی شمخانی در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان روز چهارشنبه در مسکو آغاز به کار کرد، در سخنانی، شرایط کنونی در افغانستان و راهکارهای ایجاد صلح و ثبات پایدار در این کشور را تبیین کرد.

در این اجلاس که با سخنرانی نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه آغاز شد، دبیران و مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان شرکت کرده اند.

شمخانی در این نشست با بیان اینکه در طول چهار دهه گذشته و در بدترین شرایط کشور افغانستان، جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم این کشور بوده است گفت: هم اکنون نیز بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری و به رغم مشکلاتی که تحریم های ظالمانه، یک جانبه و غیر قانونی ایالات متحده آمریکا برای مردم ایران ایجاد کرده؛ دولت و مردم ایران ضمن استمرار کمک رسانی به مردم افغانستان و پذیرای بخش زیادی از میهمانان از این کشور هستند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری مستقیم شرایط امنیتی در افغانستان بر همسایگان این کشور گفت: ایجاد امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان اولویت اصلی ما است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تلاش جمعی همسایگان به تنهایی نمی تواند زمینه ساز ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان باشد، راه برون رفت از چرخه معیوب ناامنی - بی ثباتی را اراده و اقدامات ملموس هیات حاکمه سرپرستی افغانستان و سایر بازیگران داخلی آن دانست.

شمخانی، ارتقای وحدت ملی افغانستان از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت همه ی مردم این کشور در سیاست و حکومت، بدون سوگیری قومی و نژادی و ایفای کامل تعهدات افغانستان در زمینه های گوناگون به ویژه در خصوص همسایگان و تلاش جدی برای مهار گروه‌های تروریستی را از جمله اقدامات ضروری برای رسیدن به ثبات در افغانستان ذکر کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: تاخیر بیشتر در پیگیری سازوکارهای سیاسی برای مشارکت همه اقوام و احزاب در حاکمیت و همچنین سایر موارد ثبات بخش در افغانستان نه تنها مزیتی را به دنبال نخواهد داشت بلکه بر مشکلات کنونی این کشور خواهد افزود.

شمخانی تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران بدون ورود به چگونگی تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان، معتقد است تحمیل هر نوع نظام سیاسی با توسل به دخالت خارجی یا تقابل داخلی حاصلی جز تشدید بی ثباتی و ناامنی نخواهد داشت.

وی با اشاره به تلاش مستمر آمریکا برای تبدیل افغانستان به سکویی برای ترویج ناامنی و تروریسم گفت: نباید اجازه داد ناامنی که همواره بلای جان افغانستانی ها بوده با مداخلات فرامنطقه‌ای تبدیل به بلای مشترک تمام مردم منطقه شود.

دبیر شورای امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: کسانی که در ویرانی افغانستان بیشترین نقش را داشته اند، اکنون نیز بیش از همه در تامین هزینه‌های بازسازی زیرساخت های اقتصادی افغانستان مسئولیت دارند و نباید اجازه دهیم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.

شمخانی با بیان اینکه دارایی های مسدود شده افغانستان متعلق به مردم این کشور است و آزادسازی آن نقش حیاتی در بازسازی این کشور دارد، گفت: بهره برداری از این دارایی ها نباید با سد تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا روبرو شود.

شمخانی، در پایان سخنان خود بار دیگر آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای بازسازی و توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افغانستان اعلام و درخواست کرد: کشورهای حاضر در این نشست نقش فعال تری را برای ایجاد افغانستانی مستقل، امن، با ثبات و توسعه یافته عهده دار شوند.

https://irna.ir/xjLHML

**پاسخ انفعالی گروسی به درز گزارش‌های محرمانه آژانس درباره ایران: ابزاری برای کنترل ندارم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از درز گزارش‌های محرمانه این سازمان درباره برنامه هسته‌ای کشورمان به رسانه‌ها ابراز تاسف، اما ادعا کرد که آژانس ابزاری برای کنترل و جلوگیری از تکرار این مساله ندارد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

رافائل گروسی این مطلب را سه‌شنبه ‌شب در نشست اندیشکده چتم‌هاوس لندن، در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مطرح کرد که پرسید آیا وی نسبت به تداوم درز گزارش‌های محرمانه آژانس درباره ایران به رسانه‌ها نگران است یا اهمیتی برای او ندارد؟

وی ادعا کرد: در این باره باید از کسانی سووال کنید که گزارش‌ها را درز می‌دهند. آژانس گزارشی را منتشر می کند و اگر کسی آن را افشا کند تقصیر من چیست؟

در این لحظه مجری چتم هاوس صحبت‌های او را قطع کرد و با اشاره به قوانین معروف این اندیشکده درباره عدم درز محتوای جلساتی که ماهیت غیرمطبوعاتی دارند، به طعنه گفت؛ اما ما با متخلفین در اینجا برخورد می‌کنیم.

گروسی با تحویل خنده‌ای تلخ گفت که آژانس هم «تدابیر سختگیرانه‌ای» برای حفاظت از گزارش‌های محرمانه دارد. وی با بیان اینکه «همه به این گزارش‌ها دسترسی ندارند» افزود که درز اسناد محرمانه مایه نگرانی است اما آژانس ابزاری برای جلوگیری و پیگیری این موضوع ندارد.

مدیرکل آژانس « کنترل جریان اطلاعات » توسط سازمانش را امری «چالش‌برانگیز» و «غیرممکن» توصیف اما با این حال تصریح کرد: ما نگران هستیم، این گزارش‌ها را برای اعضای (شورای حکام) تنظیم می‌کنیم، آنچه بعد از آن رخ می‌دهد می‌تواند تاسف‌انگیز باشد.

گروسی درحالی از نقش مهم آژانس در حفاظت از گزارش‌های محرمانه این سازمان شانه خالی کرد که مقامات کشورمان بارها درباره این موضوع تذکر داده‌اند. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هفته پیش در واکنش به درز آخرین گزارش مدیرکل آژانس تصریح کرد که این اسناد درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود.

مدیرکل آژانس اتمی در گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام که فرازهایی از آن در خبرگزاری رویترز منتشر شد، ادعا کرده است؛ طی یک بازرسی اعلام نشده از تاسیسات فردو، مشخص شده است که دو آبشار سانتریفیوژهای «آی‌آر-۶» که اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند به شکلی متفاوت از گزارش‌ ها به یکدیگر متصل شده‌اند. در این گزارش ادعا شده است: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدام ایران در تغییر اساسی در نحوه اطلاع رسانی عملکرد تاسیسات فردو در رابطه با تولید اورانیوم با غنای بالا نگران است.

گروسی همچنین درباره این گزارش در اندیشکده چتم هاوس مدعی شد: گزارشی که من منتشر کردم شرایط را توضیح داده است؛ ما با ایران تماس گرفتیم - البته ما دائم با سازمان انرژی اتمی ایران در تماس هستیم - آن‌ها در جریان هستند که این مساله نباید رخ می‌داد؛ ما گفت‌وگو کردیم و قرار شد نظام راستی‌ازمایی خود را با این تغییرات تنظیم کنیم.

وی سپس ادعا کرد: اینجا دو موضوع مطرح است؛ اول تغییراتی است که باید گزارش می‌شد؛ چون نمی‌توان به عقب برگشت و نوشت گزارش اشتباه است. نکته دوم اینکه با این تغییرات نیروگاه ظرفیت‌های جدیدی پیدا کرده و بنابراین ما باید بازرسی‌های بیشتری صورت دهیم.

این درحالیست که رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، مساله پیش‌امده را صراحتا به اشتباه بازرس آژانس نسبت داده است. اسلامی هفته پیش در سخنانی با ابراز تأسف از موضع گیری آژانس گفت: یکی از بازرسان آژانس سهواً گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی شهید دکتر علی‌محمدی (فردو) تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است. برداشت او از بازدیدش در فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد؛ ما بلافاصله توضیحات را ارایه کردیم. بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آنها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس موضوع عملاً حل شد.

البته باید گفت که گزارش تحریک آمیز گروسی درحالی منتشر می‌شود که او بارها تمایل خود را برای سفر به ایران برای پیگری مسائل ادعایی پادمانی اعلام کرده است. ایران هم اعلام کرده است «باید برنامه، محتوا و اهداف سفر تعیین» و سپس برنامه سفر نهایی شود.

مدیرکل آژانس در ادامه این نشست تلاش کرد تا از اظهارنظرهای سیاسی خودداری کند و اصرار داشت که نقش او و آژانس در مسائل هسته ای حرفه‌ای است. وی گفت: روند تلاش برای احیای برجام روند فشرده‌ای بود که برای قریب به یک سال و نیم به طول انجامید. من باید یادآور شوم که آژانس اتمی بخشی از این توافق نیست و تنها به عنوان ضامن و ناظر آن فعالیت می‌کند. ما به این روند (مذاکرات) نزدیک هستیم و به طور مداوم با ما رایزنی می‌شود.

وی افزود: روند مذاکرات در حال حاضر در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد. برخی می‌گویند مرده است. برخی می‌گوینده نمرده است. برخی می‌گویند که مرگ یا زندگی توافق را طرفین توافق باید تعیین کنند. من در این خصوص نظری ندارم اما آماده‌ایم وظیفه‌ای را که به ما محول کنند، انجام می‌دهیم.

گروسی با اشاره به آنچه بدترشدن روابط میان طرفین توافق نامید گفت: ایران تصمیم گرفت که اجرای برخی تعهداتش ذیل توافق را متوقف کرد. از زمانی که آنها دست به این کار زدند، به‌تدریج دید آژانس اتمی بر سر خیلی مسائل محدود شده است.

مدیرکل آژانس مدعی شد که احیای تصویر کامل در خصوص زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را بسیار دشوار خواند و گفت: باید بگویم که ما در آنجا حضور داریم و به بازرسی ادامه می‌دهیم؛ چرا که هنوز توافقی پادمانی باقی مانده است اما این روند بدون مشکل نیست. آژانس در آنجاست اما دید محدودتری در خصوص آنچه در حال وقوع است، دارد.

وی سپس گفت: خواست ما این است که همیشه به دنبال راه‌ حل‌های دیپلماتیک و گشایش باشیم و تلاش من نیز همین است. اما در این لحظه کانال برجام و همچنین کانال دوجانبه آژانس با ایران در بهترین وضعیت قرار ندارد. امیدوارم که بتوانم که این گفت‌وگوها را احیا و تقویت کنم وگرنه بدون آن شرایط بسیار بدتر می‌شود.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سووال مجری چتم هاوس درباره تاثیر بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام هم مدعی شد: اگر گفت‌وگوها شکست بخورد، مجموعه مشکلات منحصربه‌فرد خاورمیانه وخیم‌تر می‌شود. گسترش اشاعه تسلیحات هسته‌ای به نفع هیچکس نیست. اگر این اتفاق بیافتد شرایط شکننده موجود بدتر می‌شوند.

وی ادامه داد: ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم اما نمی‌توانیم شکست را به جان بخریم. به همین خاطر است که کار آژانس اتمی مهم است. اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند به دنیا بگوید که برنامه هسته‌ای ایران کاملا اهداف مسالمت‌آمیز دارد، بی‌ثباتی به وجود می‌آید. این به نفع ایران، آژانس اتمی و همچنین تمامی طرفین است که آژانس بتواند در آنجه بدون هیچ مانعی فعالیت کند.

مدیر کل آژانس اتمی مدعی شد: من به دنبال سیاسی‌سازی مسائل نیستم. باور کنید اگر می‌خواستم مسائل را سیاسی کنم، توانایی این کار را داشتم. ما به طور مداوم به دنبال گشایش، پیدایش راه‌حل‌های دیپلماتیک و فرصت جدید هستیم. من امیدوارم که بتوانم گفت‌وگوها را از سر بگیرم. تاکید می‌کنم که این گفت‌وگوها قطع نشده است اما در شرایطی شکننده قرار دارد.

گروسی در پاسخ به سووال سفیر کشور اسلوانی درباره نقشی که اروپا می‌تواند در خصوص برجام ایفا کند گفت: این مهم است که در نظر داشته باشیم ایران سلاح هسته‌ای ندارد. البته انباشت مواد اتمی در ایران با این مساله بی ارتباط نیست اما این دو مساله یکی نیستند؛ گاهی افراد این دو را کنار هم قرار می‌دهند.

وی با اشاره به حمایت قوی اروپا از برجام گفت: حمایت اروپایی‌ها از ما هم برای پیدا کردن راهی به سمت جلو مهم است، چه با برجام چه بدون برجام.

مدیرکل آژانس مدعی شد: برجام یک توافق سیاسی است؛ اما اگر احیا نشود ما با یک ایران قبل و بعد از برجام روبرو هستیم. باید اطمینان حاصل کنیم که برنامه اتمی ایران منجر به اشاعه تسلیحات اتمی نمی‌شود. تحقق این مساله می‌تواند از مسیر برجام عبور کند یا یک توافق دیگر. من در این رابطه نظری ندارم. ولی ما می‌توانیم به ایران کمک کنیم که درباره عدم انحراف در برنامه هسته‌ای‌شان به جهان اطمینان دهند. مدیرکل آژانس ادعا کرد که «چند هفته یا ماه آینده» در این زمینه حیاتی خواهد بود

گروسی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه گزاره او درباره عدم برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای حس اشتباهی را بلحاظ امنیتی به جهان مخابره می‌کند هم تصریح کرد: آژانس به خوبی از فعالیت تاسیسات اتمی ایران مطلع است. اینطور نیست که ما تعداد محدودی دوربین و بازرس در ایران داشته باشیم، می‌توانم به شما اطمینان دهم که تعدادشان بیشتر از این است. ما هر روز آنجا هستیم و تمام تاسیسات اتمی اعلام شده را بازرسی می‌کنیم.

وی با تکرار مسائل ادعایی پادمانی، اما خاطر کرد: اینطور نیست که برخلاف ادعای شما تصویر غلطی را بلحاظ امنیتی درباره ایران، منعکس کنیم. باید کارهای بیشتری صورت دهیم ولی تصویر خوبی از آنچه در ایران می‌گذرد در اختیار داریم.

https://irna.ir/xjLHFc

**اولیانوف بن‌بست مذاکرات رفع تحریم‌ها را تنش‌زا دانست

رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرت رفع تحریم ها با انتشار توییتی، بن‌بست مذاکرات هسته‌ای را تنش‌زا خواند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

«میخائیل اولیانوف» ساعاتی پیش توییت کرد: "بن بست در مذاکرات وین در مورد از سرگیری برجام، آکنده از تشدید کنترل‌نشده تنش‌هاست."

این دیپلمات روس پیشتر در گفت‌وگو با اسپوتنیک با اشاره به بن ‌بست مذاکرات وین، گفته بود: از اول سپتامبر (اوایل شهریور) تاکنون مذاکره دیپلماتیک جدی صورت نگرفته اما برای این‌که بگوییم برجام مرده‌ است، هنوز زود است.

از نظر وی "شانس احیای برجام وجود دارد و این مسئله نیازمند تصمیم سیاسی تمامی طرف‌های برجام برای بازگشت به میز مذاکرات است تا بتوان مذاکرات را به یک نقطه عقلانی رساند."

وی با بیان اینکه ایران برای پایان دادن به این بن‌بست از اراده سیاسی برخوردار است، اضافه کرد: چین و روسیه نیز از خود چنین اراده‌ای را نشان داده‌اند اما طرف‌های غربی در حال حاضر چنین اراده سیاسی را از خود نشان نداده‌اند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز شب گذشته در اندیشکده انگلیسی چتم هاوس درباره تاثیر بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام گفت: اگر گفت ‌وگوها شکست بخورد، مجموعه مشکلات منحصر به‌ فرد خاورمیانه وخیم‌تر می‌شود. گسترش اشاعه تسلیحات هسته‌ای به نفع هیچکس نیست. اگر این اتفاق بیفتد، شرایط شکننده موجود بدتر می‌شود.

https://irna.ir/xjLHPq

**سوریه: کمک‌ها به زلزله‌زدگان نباید به دست تروریست‌ها برسد

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه هشدار داد که کمک‌هایی که برای زلزله‌زدگان ارسال می‌شود، نباید به دست تروریست‌ها برسد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

وزیر خارجه سوریه سه‌شنبه شب در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: دولت سوریه آماده است که امکان تحویل کمک به همه مناطق را فراهم کند، به شرطی که این کمک‌ها به دست تروریست‌ها نرسد.

وی همچنین اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا مانع بزرگی در برابر کمک‌های امدادی هستند زیرا این تحریم‌ها مانع از وارد کردن دارو به سوریه می‌شوند.

بسام صباغ نماینده سوریه در سازمان ملل متحد عصر دوشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان درباره زلزله در شمال این کشور و وضعیت زلزله‌زدگان دیدار و گفت وگو کرد.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در این دیدار به بیانیه وزارت خارجه سوریه اشاره کرد که در آن از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی خواست تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که تاکنون قربانیان زیادی گرفته و بسیاری از ساختمان‌ها را در شهرهای مختلف سوریه و ترکیه ویران کرده است.

بر اساس تازه‌ترین آمار، شمار جانباختگان زلزله دوشنبه در هر دو کشور سوریه و ترکیه تاکنون به ۷ هزار و ۲۶۶ نفر رسیده است.

https://irna.ir/xjLHDg
**روسیه عملیات امداد رسانی به زلزله زدگان ترکیه را گسترش می‌دهد

دانیل مارتینوف، مشاور وزیر وضعیت بحرانی روسیه روز سه‌شنبه گفت که مسکو در کمک به آنکارا عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله زده ترکیه را گسترش می دهد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

وی گفت: ما به دنبال ارسال گروه دوم امدادگران روسیه به ترکیه هستیم.

در همین حال، الکساندر چوپریان معاون اول وزیر وضعیت بحرانی روسیه گفت امدادگران روس تا زمانی که عملیات جستجو و نجات ادامه داشته باشد در ترکیه حضور خواهند داشت.

به گفته مقامات روس، بیش از ۱۰۰ امدادگر این کشور در حال انجام امدادرسانی در استان قهرمان مراس ترکیه هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهو ترکیه امروز سه شنبه در مرکز هماهنگی اطلاعات دولتی درباره آخرین تحولات در مناطق زلزله قهرمان‌ماراش گفت: به دلیل شدت و وسعت بحرانی که در مناطق زلزله‌زده رخ داده٬ در ۱۰ استان زلزله‌زده به مدت ۳ ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم.

زمین لرزه بزرگی بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در این زمین لرزه ۷.۸ دهم ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLHDj

**وزارت خارجه آمریکا با فروش سامانه هیمارس به لهستان موافقت کرد

وزارت خارجه آمریکا با فروش یک بسته نظامی شامل سامانه راکت توپخانه‌ای هیمارس M۱۴۲ به لهستان به ارزش ۱۰ میلیارد دلار موافقت کرده است.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

آژانس همکاری دفاعی و امنیتی وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا فروش سامانه هیمارس و تجهیزات مرتبط به آن به دولت لهستان را تایید کرد.

این بیانیه افزود که آژانس همکاری دفاعی و امنیتی پنتاگون مجوز این فروش را به کنگره ارسال کرد.

لهستان پیشتر از آمریکا خواستار دریافت ۱۸ سامانه هیمارس و تجهیزات مرتبط به آن شده بود.

ماریوش بلاشاک وزیر دفاع لهستان چندی پیش اعلام کرد کشورش در راستای سیاست تقویت توانایی‌های نظامی‌اش و همکاری‌ با واشنگتن، قرارداد خرید تانک‌های آبرامز را با این کشور امضاء کرده است.

وزارت دفاع لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر دفاع این قرارداد ۱.۴ میلیارد دلاری را در پایگاه نظامی نزدیک شهر ورشو با مقامات آمریکایی امضاء کرد. قرار است ۱۱۶ فروند تانک آبرامز تحویل ورشو شود.

به گفته مقامات لهستان این کشور اولین متحد اروپایی آمریکاست که تانک‌های آبرامز را دریافت می‌کند.

آبرامز یکی از مهمترین تجهیزات سنگین ارتش آمریکاست که اولین بار در سال ۱۹۷۹ ساخته شد و پس از یک سال به طور رسمی وارد ارتش این کشور شد.

https://irna.ir/xjLHDr

**سازمان ملل: وضعیت دسترسی به سوریه برای کمک به زلزله‌زدگان چالش برانگیز است

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد وضعیت دسترسی به سوریه برای کمک به زلزله زدگان چالش برانگیز است.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در مورد دسترسی این نهاد بین المللی برای کمک های بشردوستانه به ویژه در شمال غرب سوریه در پی زلزله ویرانگر اخیر در این کشور گفت:وضعیت دسترسی به سوریه چالش برانگیز است. ما همچنان از نقطه مرزی باب الهوی استفاده می کنیم.

دوجاریک تصریح کرد: اما مسیر منتهی به این نقطه آسیب دیده که استفاده ما از آن را تحت تاثیر قرار داده است.

سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه ما همیشه به تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته ایم، دیدار روز گذشته بسام صباغ سفیر سوریه را با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بسیار خوب توصف کرد.

وی گفت که تردیدی وجود ندارد همه طرف ها تلاش خود را برای تسهیل حمل و نقل کالاهای بشردوستانه به همه سوری های نیازمند، بکار خواهند گرفت.

وی در عین حال گفت: اکنون زمان خوبی برای کنار گذاشتن سیاست و کمک به زنان و کودکان در مناطق زلزله زده است.

بسام صباغ نماینده سوریه در سازمان ملل متحد عصر دوشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان درباره زلزله در شمال این کشور و وضعیت زلزله‌زدگان دیدار و گفت وگو کرد.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در این دیدار به بیانیه وزارت خارجه سوریه اشاره کرد که در آن از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی خواست تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.

در همین حال، سفیر سوریه در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی گفت که امکان دریافت و رساندن کمک‌های بشردوستانه کشورهای دیگر به زلزله‌زدگان فراهم است.

صباغ خاطرنشان کرد که فرودگاه حلب آماده دریافت کمک‌های بشردوستانه برای زلزله‌زدگان است و دولت سوریه نیز متعهد به حمایت از تحویل این کمک‌ها است.

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز هشدار داد که کمک‌هایی که برای زلزله‌زدگان ارسال می‌شود، نباید به دست تروریست‌ها برسد.

وزیر خارجه سوریه سه‌شنبه شب در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: دولت سوریه آماده است که امکان تحویل کمک به همه مناطق را فراهم کند، به شرطی که این کمک‌ها به دست تروریست‌ها نرسد.

وی تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا مانع بزرگی در برابر کمک‌های امدادی هستند زیرا این تحریم‌ها مانع از وارد کردن دارو به سوریه می‌شوند.

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که تاکنون قربانیان زیادی گرفته و بسیاری از ساختمان‌ها را در شهرهای مختلف سوریه و ترکیه ویران کرده است.

بر اساس تازه‌ترین آمار، شمار جانباختگان زلزله در سوریه و ترکیه تاکنون به ۷ هزار و ۲۶۶ نفر رسیده است.

https://irna.ir/xjLHDC

**نماینده روسیه در سازمان ملل : پایان درگیری اوکراین در گرو توقف جنگ نیابتی غربی ها است

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت که درگیری در اوکراین زمانی پایان خواهد یافت که کشورهای غربی جنگ نیابتی علیه روسیه را متوقف کنند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

نبنزیا روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای سوری خود بسام صباغ افزود: همه ما به صلح امیدواریم.

دیپلمات روسی تأکید کرد: صلح زمانی به دست می آید که کسانی که این [درگیری] را ترویج می کنند، از جنگ نیابتی علیه ما با کمک اوکراینی های بیچاره ای که برای آنها می میرند، دست بردارند و موضعی واقع بینانه در مورد نگرانی های ما اتخاذ کنند.

نبنزیا اظهار کرد: اکنون طرف مقابل برای تعامل معنادار هیچ آمادگی ندارد.

https://irna.ir/xjLHDF

**ناتو بیش از یکهزار و ۴۰۰ امدادگر به ترکیه اعزام کرد

اعضای ناتو از جمله سوئد و فنلاند بیش از یک هزار و ۴۰۰ امدادگر خدمات اضطراری را برای کمک و مقابله با عواقب زمین لرزه های مرگبار به ترکیه اعزام کردند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) سه شنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای امدادگر و واکنش اضطراری از بیش از ۲۰ متحد و شریک ناتو از جمله فنلاند و سوئد هستند.

در بیانیه ناتو آمده است که کمک های این پیمان به ترکیه شامل انواع مختلفی از اقدامات پشتیبانی از جمله "تیم های نجات با سگ های نجات، آتش نشانان و تیم های مهندسی سازه، پرسنل و تجهیزات پزشکی و کارشناسان زلزله است.

اعزام امدادگر و نیرو در حالی از طرف ناتو انجام می شود که دولت ترکیه روز دوشنبه به طور رسمی از پیمان آنتلانتیک شمالی(ناتو) برای امدادرسانی به زلزله زدگان درخواست کمک کرد.

ترکیه در این درخواست خود خواستار اعزام گروه های امدادرسانی پزشکی، اکیپ های امداد و نجات و سه مجموعه کامل با تجهیزات بیمارستان صحرایی شد.

زمین لرزه بزرگی بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در این زمین لرزه ۷.۸ دهم ریشتری که ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه رخ داد، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLHDD

**معاون حزب الله : تعصب بین المللی علیه سوریه با هیچ استاندارد حقوق بشر سازگار نیست

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله گفت: تعصب بین‌المللی علیه مردم سوریه با پایین‌ترین استانداردهای بشردوستانه سازگار نیست.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

قاسم شامگاه سه‌شنبه در برنامه «پانوراما امروز» در شبکه المنار تاکید کرد: ما مردم سوریه و ترکیه را مردم و عزیزان خود می دانیم و در کنار آنها خواهیم بود.

وی به خسارت‌های ناشی از زلزله در سوریه و ترکیه بر ضرورت همبستگی همه برای حمایت از ملت‌های سوریه و ترکیه تأکید کرد و گفت: متأسفانه شاهد همسویی بین‌المللی علیه مردم سوریه به بهانه مخالفت با نظام سوریه هستیم و این واقعا اشتباه و به دور از ارزش‌های انسانی است.

وی افزود که قطعا تحریم‌های آمریکا و اروپا و اغلب کشورهای عربی علیه سوریه یکی از موانع اصلی در ارائه خدمات موثر در وضعیت فعلی است.

https://irna.ir/xjLHDL

**زلزله ۴.۸ ریشتری کرانه باختری را لرزاند

زمین لرزه ای با قدرت ۴.۸ درجه در مقیاس امواج درونی زمین " ریشتری " بامداد چهارشنبه نابلس در کرانه باختری را لرزاند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه اعلام کرد که کانون این زلزله در ۲۸ کیلومتری شمال شرق نابلس در کرانه باختری قرار داد.

برخی منابع شدت این زلزله را ۴.۴ ریشتر اعلام کردند.

منابع خبری گزارش دادند که این زلزله در مناطقی از فلسطین اشغالی، لبنان و سوریه نیز احساس شد.

هنوز گزارشی درباره خسارات احتمالی این زلزله منتشر نشده است.

وقوع این زلزله در حالی است که زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری دوشنبه که کانون آن در جنوب ترکیه بود باعث خسارت گسترده در سوریه و ترکیه و کشته و زخمی شدن هزاران نفر شده است.

تازه‌ترین آمار از قربانیان این زلزله حاکی است که تاکنون ۷ هزار و ۸۲۶ نفر در ترکیه و سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

حدود ۵ هزار و ۸۹۴ نفر در ترکیه و یک هزار و ۹۳۲ نفر در سوریه جان باخته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که ممکن است بالغ بر ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست داده باشند.

https://irna.ir/xjLHDM

**وزیر دفاع چین پیشنهاد رئیس پنتاگون برای گفت و گو را رد کرد

وی فنگه وزیردفاع چین پس از ساقط کردن بالون چینی از سوی آمریکا، پیشنهاد گفت و گو لوید آستین رئیس پنتاگون را نپذیرفت.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت، "در چهارم فوریه ( ۱۵ بهمن ) ، بلافاصله پس از انجام اقدامات برای سرنگونی بالون PRC، وزارت دفاع ایالات متحده درخواستی برای گفت و گوی امن بین آستین و وی فنگه ارسال کرد.

وی افزود: ما معتقدیم که باز نگه داشتن خطوط ارتباطی بین ایالات متحده و چین برای حفظ مسئولانه روابط مهم است.

رایدر ادامه داد: روابط بین ارتش ما بویژه در مواقعی مانند این مهم است. متأسفانه جمهوری خلق چین درخواست ما را رد کرد.

وی گفت: ما به باز نگه داشتن خطوط ارتباطی متعهد خواهیم بود.

آمریکا شامگاه شنبه بالون چینی را مقابل سواحل کارولینا سرنگون کرد.

https://irna.ir/xjLHDS

**بورل : ماموریت اتحادیه اروپا در آفریقا و آسیا گسترش می یابد

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه با اعزام کارشناسان برای شناسایی و مبارزه با اطلاعات نادرست، ماموریت های خارجی در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا را تقویت می کند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

بورل سه شنب شب در کنفرانسی درباره دستکاری و مداخله اطلاعات خارجی در بروکسل گفت: من به دنبال گزینه هایی برای اطمینان از حضور بهتر و استراتژیک منطقه ای کارشناسان خود هستم.

وی در ادامه افزود: تمام هیات های ما (اتحادیه اروپا) به متخصصان مقابله با اطلاعات نادرست در بسیاری از نقاط جهان مجهز خواهند شد تا صدای ما بهتر شنیده شود.

بورل با اشاره به اهمیت مبارزه با اطلاعات نادرست در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا گفت: فراخوان من این است که ما باید برای همکاری با شرکای خود در سراسر جهان در مورد این موضوع سرمایه گذاری بیشتری کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر شاخص های حضور بیشتر، بیان بهتر واقعیت ها، درگیر شدن در زبان ها و رسانه های مختلف گفت: ما به انگلیسی (صحبت کردن) عادت داریم، اما می توانم به شما بگویم که افراد زیادی در سراسر جهان هستند که انگلیسی نمی دانند بنابراین ما باید آنها را به زبان خودشان مورد خطاب قرار دهیم. در غیر این صورت آنها کاملاً از آنچه ما می گوییم یا آنچه را که می خواهیم توضیح دهیم دور می شوند.

بورل همچنین روسیه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور را که اکنون به آفریقا سفر کرده است، به انتشار اطلاعات نادرست در آنجا متهم کرد.

https://irna.ir/xjLHF۴

**نه مقامات پاناما به آمریکا / کشتی‌های ایرانی اجازه تردد از کانال پاناما را دارند

مقام‌های پانامایی با رد فشارهای آمریکا اعلام کردند کشتی‌های نیروی دریایی ایرانی تا زمانی که از قوانین بین‌المللی تبعیت کنند، اجازه تردد در کانال پاناما را دارند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

مقام‌های پاناما بامداد چهارشنبه این اظهارات را پس از آن مطرح کردند که گزارش‌هایی درباره تصمیم ایران برای اعزام کشتی به این آبراه راهبردی منتشر شد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: آمریکا در قرن بیستم این کانال را که اقیانوس‌های اطلس و آرام را به هم متصل می‌کند، احداث کرد. حضور ایران در این کانال موجب خشم آمریکا می‌شود.

واشنگتن گفته که فعالیت ایران در نیمکره غربی را از نزدیک رصد می‌کند.

«اداره کانال پاناما» با اشاره به یک پیمان بین‌المللی سال ۱۹۷۷ که کنترل این آبراه را به کشور پاناما داده و وضعیت بی‌طرفی برای آن در نظر گرفته است، اعلام کرد که این کانال باید «برای تردد صلح‌آمیز، امن و باز بماند» به شرطی که کشتی‌ها از قوانین ایمنی جهانی تبعیت کرده، عوارض پرداخت کرده و اقدامات خصمانه انجام ندهند.

این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس قواعد پیش‌گفته، اداره کانال پاناما متعهد است، به هر کشتی که همه این الزامات را رعایت کند، اجازه عبور بدهد.

رسانه‌های محلی گزارش‌هایی درباره رسیدن قریب‌الوقوع کشتی‌های نیروی دریایی ایران به کانال پاناما منتشر کرده‌اند.

«جب بوش» فرماندار سابق ایالت فلوریدای آمریکا چندی پیش در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست پاناما را متهم کرده که به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌های نفتی غربی‌ها را دور بزند.

«وندانت پاتل» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفت که واشنگتن فعالیت‌های دریایی ایران در نیمکره غربی را از نزدیک دنبال می‌کند.

اداره کانال پاناما اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۴ هزار کشتی از این کانال عبور کرده‌اند.

این کانال ۸۰ کیلومتر طول دارد و پنج درصد از تجارت دریایی دنیا در آنجا جریان دارد.

https://irna.ir/xjLHF۹

**آنروا: زلزله ۵۷ هزار آواره فلسطینی را در سوریه تحت تاثیر قرار داده است

آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین (آنروا) اعلام کرد که زلزله مرگبار ۷.۸ ریشتری حدود ۵۷ هزار نفر از آوارگان فلسطینی را در سوریه تحت تاثیر قرار داده است.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

«تامارا الرفاعی» مدیر روابط عمومی آنروا سه‌شنبه شب با بیان این که یک درخواست فوری داریم ، گفت که آنروا برای کمک به آوارگان فلسطینی به ۲.۷ میلیون دلار کمک نیاز دارد.

وی افزود که حدود ۴۳۸ هزار آواره فلسطینی در دوازده اردوگاه در سوریه حضور دارند که از راه دمشق دسترسی به آنها وجود ندارد. حدود ۶۲ هزار آواره هم در چهار اردوگاه دیگر در شمال سوریه هستند که ۹۰ درصد آنها به دلیل زلزله به کمک نیاز دارند.

سوریه اعلام کرده که امکان دریافت و رساندن کمک‌های بشردوستانه کشورهای دیگر به زلزله‌زدگان فراهم است.

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: دولت سوریه آماده است که امکان تحویل کمک به همه مناطق را فراهم کند، به شرطی که این کمک‌ها به دست تروریست‌ها نرسد.

شبکه الجریره بامداد چهارشنبه گزارش داد که شمار جان‌باختگان زلزله در سوریه به ۲ هزار و ۳۷۰ نفر و تعداد زخمی‌ها به ۲ هزار و ۵۵۴ تن رسید.

همچنین پنج هزار و ۸۹۴ نفر در ترکیه جان خود را بر اثر زلزله از دست داده‌اند.

https://irna.ir/xjLHF۲

**لفاظی آمریکا علیه دولت دمشق در بحبوحه بحران زلزله/ به مردم کمک می‌کنیم، نه نظام سوریه

آمریکا در بحبوحه فاجعه انسانی در سوریه به لفاظی‌ها علیه دمشق ادامه داد و اعلام کرد که کمک‌های واشنگتن به مردم زلزله‌زده می‌رسد، نه نظام سوریه.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما در سوریه نهادهای بشردوستانه‌ای داریم که بودجه آنها توسط آمریکا تامین می‌شود. این نهادها در زمینه هماهنگ کردن کمک‌های نجات‌بخش فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ما متعهد به ارائه کمک به مردم سوریه هستیم تا بتوانند این فاجعه را پشت سر بگذارند. ما از آغاز جنگ سوریه مهمترین ارائه کننده کمک‌های بشردوستانه به مردم بوده‌ایم.

بلینکن گفت: تاکید می‌کنم که این کمک‌های مالی به مردم سوریه می‌رسند، نه رژیم.

در همین حال، استفن آلن مدیر «آژانس آمریکا برای توسعه بین‌الملل» گفت که بیشترین خسارت‌ها در مناطق تحت کنترل اسد ایجاد نشده است.

وی گفت که کمک‌های آمریکا به شمال غرب سوریه اختصاص خواهد یافت اما از اشاره به نام گروه‌های غیردولتی که در این زمینه با آمریکا همکاری می‌کنند، خودداری کرد.

آلن همچنین خبر داد که دو تیم نجات از آمریکا به ترکیه خواهند رفت. این تیم‌ها صبح چهارشنبه به شهر «آدیامان» می‌رسند.

این تیم شامل ۱۵۸ پرسنل و ۱۲ سگ است که با دو هواپیمای ترابری C-۱۳۰ عازم ترکیه شده‌اند.

زلزله ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه تاکنون جان ۲ هزار و ۳۷۰ نفر را در سوریه و جان پنج هزار و ۸۹۴ نفر را در ترکیه را گرفته است.

https://irna.ir/xjLHFm

**بایدن همچنان مسوولیت افزایش تورم در آمریکا را نپذیرفت

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره کشورش با دفاع از عملکرد اقتصادی دو ساله دولت خود باز هم مسوولیت افزایش تورم در آمریکا را نپذیرفت و آن را به گردن بیماری همه گیرکرونا و جنگ اوکراین و شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انداخت.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی در گزارش سالانه در نشست مشترک کنگره درباره وضعیت ایالات متحده از اعمال استانداردهای جدیدی سخن گفت و افزود که استفاده از مواد ساخت ‌وساز تولید این کشور را در همه پروژه‌های زیرساختی فدرال اجباری می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی به بیان برنامه های خود در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی آمریکا پرداخت و تصریح کرد: ما کالاهای آمریکایی خواهیم خرید.

او با تبریک به اعضای جدید کنگره آمریکا به ویژه کوین مک کارتی رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، از افزایش همکاری‌های دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در تصویب مشترک قوانین مهم در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی قدردانی کرد و گفت که من ۳۰۰ قانون دو حزبی امضا کرده ام.

رئیس جمهور آمریکا که محبوبیتش بر اساس نظرسنجی های در آمریکا زیر ۵۰ درصد است، در سخنرانی سالانه خود سعی داشت صلاحیت و شایستگی خود را برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری کشورش (۲۰۲۴) اثبات کند، و بخش اعظم سخنرانی خود را به مسایل داخلی آمریکا اختصاص داد و در برخی زمینه ها به جزئیات پرداخت.

وی که افزایش تورم در آمریکا را به گردن پوتین رئیس جمهور روسیه و بیماری همه گیر کرونا انداخت، در عین حال مدعی شد وضعیت آمریکا از هر کشور دیگری بهتر بوده و تورم طی شش ماه اخیر در حال کاهش است.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: دو سال پیش بیماری کووید همه چیز را تعطیل کرده بود، اما امروز دیگر زندگی ما را کنترل نمی کند و د راین سالن امروز نمی‌بینم کسی ماسک زده باشد.

بایدن با بیان اینکه ما برای داروهای تجویزی بیشترین هزینه را پرداخت می کنیم، وعده داد با لایحه کاهش تورم، هزینه های بهداشتی را کاهش خواهیم داد و برنامه های رفاه بهداشتی را قطع نخواهیم کرد.

رئیس جمهور آمریکا با بیان این ادعا که دولتش بیشتر از همه روسای جمهور دیگر شغل ایجاد کرده است، افزود: ما ۱۲ میلیون شغل جدید ایجاد کرده‌ایم که بیش از تعداد مشاغل ایجاد شده در طول دو سال از ریاست‌جمهوری هر رئیس‌جمهور است.

او همچنین از کنگره آمریکا خواست بدون پیش‌شرط سقف بدهی ملی ایالات متحده را افزایش دهد و افزود: کنگره چگونه به این همه بدهی واکنش نشان داده است؟ سقف بدهی را سه بار بدون هیچ پیش شرط و بحرانی افزایش داده و صورتحساب‌های ایالات متحده را برای جلوگیری از فاجعه اقتصادی پرداخت کرده است و امشب از کنگره می‌خواهم این روند را ادامه دهد.

بایدن در حالیکه خشونت مسلحانه همچنان در آمریکا قربانی می گیرد و در حالیکه در دو سال گذشته در این عرصه ناموفق بوده است، گفت: زمان آن رسیده است که یک بار و برای همیشه، سلاح های تهاجمی در آمریکا متوقف شود.

https://irna.ir/xjLHDZ

**بایدن: چین حاکمیت ما را تهدید کند، اقدام می‌کنیم/ در کنار اوکراین خواهیم بود

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره کشورش در پی افزایش تنش ها میان واشنگتن - پکن هشدار داد: اگر چین حاکمیت ایالات متحده را تهدید کند، اقدام می‌کنیم.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی در سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور با عنوان وضعیت کشور در بخش سیاست خارجی دولت خود افزود: امروز ما در قدرتمندترین جایگاه در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر کس دیگری در جهان هستیم.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به دستور سرنگونی بالون اطلاعاتی چین که طی روزهای اخیر منجر به افزایش تنش میان واشنگتن و پکن شد، تصریح کرد: اما اشتباه نکنید. همانطور که هفته گذشته به صراحت اعلام کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، ما برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد و ما چنین کردیم.

بایدن با بیان اینکه ما در جهان با چالش‌های بزرگی مواجه هستیم، یادآور شد: قبل از اینکه رئیس جمهور شوم، بحث بود که چین در حال افزایش قدرت خود در جهان است و آمریکا در حال شکست خوردن بود.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: اما اکنون چنین نیست. امروز ما در قدرتمندترین جایگاه در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر کس دیگری در جهان هستیم.

بایدن در حالیکه سفیر اوکراین در آمریکا یکی از میهمان نشست سالانه کنگره بود، از اتحاد ناتو در مقابل روسیه در جنگ اوکراین سخن گفت و افزود: ما ناتو را متحد و ائتلافی جهانی ایجاد کردیم. ما رهبری کردیم و با تجاوزهای (ولادیمیر ) پوتین (رئیس جمهور روسیه) مخالفت و از مردم اوکراین حمایت کردیم.

وی جنگ اوکراین را آزمونی برای آمریکا و جهان دانست و با تأکید بر حمایت از اوکراین گفت: آمریکا در حمایت از اوکراین متحد است و تا زمانی که لازم باشد با شما خواهیم بود.

رئیس جمهور آمریکا بدون کوچکترین اشاره ای به ایران، افغانستان و حتی کره شمالی در بحث سیاست خارجی خود افزود که به کنگره آمده است تا به وظیفه اش برای گزارش‌دهی درباره وضعیت ایالات متحده عمل کند.

بایدن افزود: گزارش من این است که از آنجا که روح و استقامت این ملت و مردم این کشو قوی هستند، وضعیت کشور نیز قوی است.

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا می‌گوید منطقه امنیتی موقت در آب‌های ساحلی کارولینای جنوبی در نزدیکی محل سقوط بالون چینی ایجاد و عبور کشتی‌ها در نزدیکی این منطقه را ممنوع کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی افزایش تنش میان واشنگتن – پکن بر سر بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی کشورش گفت که دارای پیچیده ترین روابط با چین و خواهان باز ماندن کانال های ارتباطی هستیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: ما آشکار اعلام کرده ایم که خواهان باز ماندن کانال های ارتباطی با چین هستیم. ما معتقدیم در خصوص رابطه رقابتی مانند روابط آمریکا و چین، گفتگو و دیپلماسی همیشه مهم است.

https://irna.ir/xjLHF۵

**مقام‌های اطلاعاتی آمریکا: بالون جاسوسی بخشی از عملیات نظارتی گسترده چین است

سی‌ان‌ان نوشت: مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که بالون جاسوسی چین که به تازگی شناسایی و منهدم شد، بخشی از برنامه گسترده نظارتی ارتش این کشور است.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از تعدادی از مقام های آگاه از مسائل اطلاعاتی آمریکایی افزود: برنامه نظارتی چین که شامل تعدادی بالون مشابه است، از استان کوچک هاینان (Hainan) چین انجام شده است.

این گزارش افزود: آمریکا از اندازه دقیق ناوگان بالون های نظارتی چین مطلع نیست، اما منابع اطلاعاتی به این شبکه خبری گفته اند که این برنامه شامل دستکم بیست و چهار ماموریت بر فراز دستکم پنج قاره در سالهای اخیر بوده است.

به گفته یکی از مقام های آگاه از مسائل اطلاعاتی آمریکا گفت: تقریبا نیمی از پروازها در حریم هوایی آمریکا انجام شده است هر چند که الزاما بر فراز قلمرو این کشور نبوده است.

این مقام آمریکایی به همراه دیگر منابع مطلع گفتند، همه بالون هایی که در سراسر جهان رویت شده اند دقیقا شبیه مدلی که شنبه این هفته در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون شد، نبوده اند و تفاوت هایی داشته اند.

سی ان ان نوشت، از سفارت چین در واشنگتن برای اظهارنظر درباره این که آیا بالون سرنگون شده بخشی از برنامه گسترده تر نظارتی این کشور است، سوال کرده است.

این رسانه افزود: در همین حال، در یک آزمایشگاه دولتی در منطقه کوانتیکوی ایالت ویرجینیا، یک تیم نخبه از مهندسان پلیس فدرال آمریکا در حال بررسی بقایای بالون بازیابی شده هستند و سعی می کنند اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و بهترین راه برای ردیابی بالن های نظارتی در آینده را یاد بگیرند.

یک منبع آگاه از این عملیات پلیس فدرال آمریکا گفت تجزیه وتحلیل و بازسازی محموله بالون در نهایت تعیین خواهد کرد که آیا این بالون مجهز به ابزارهایی برای انتقال داده های جمع آوری شده در یک زمان واقعی به ارتش چین بوده و یا آیا دارای «مخزن جمع آوری اطلاعات» است که بعدها مورد تجزیه و تحلیل چین قرار گیرد.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود آورده است، معلوم نیست جامعه اطلاعاتی آمریکا تا چه اندازه درباره اطلاعات گردآوری شده توسط این بالون یا اطلاعاتی که در تلاش برای جمع آوری آن بود، آگاهی کسب کند و این بستگی به میزان خسارت به بالون دارد.

به گفته مقام های آمریکایی، بزرگترین سوال این است که هدف چین از ارسال این بالون ها چه بوده است. پکن همچنان استدلال می کند که این بالون اهداف هواشناسی را دنبال می کرد و به طور غیرعمدی و تصادفی از مسیر خارج شده و وارد حریم هوایی آمریکا شده است. مقامات آمریکایی اذعان کرده اند که این نوع بالون قابلیت فرمان پذیری محدودی دارد. با اینکه برخی از مقام های دفاعی و اطلاعاتی آمریکا معتقدند استدلال چین معتبر نیست و مدعی اند بالون عمدا از مسیر خود خارج شده است.

منابع آگاه از عملیات پلیس فدرال آمریکا همچنین خاطرنشان کرده اند که جامعه اطلاعاتی علاقه مند به آگاهی از این مساله است که آیا تجهیزات استفاده شده در بالون چینی از لحاظ فنی شباهتی به فناوری ساخته شده توسط جامعه اطلاعاتی و ارتش آمریکا دارد یا خیر، زیرا به گفته آنها دولت چین در سرقت مسائل محرمانه دفاعی آمریکا جدی بوده است.

https://irna.ir/xjLHJg

**نبیه بری: ایران همواره در صدر حامیان لبنان بوده است/ بهبود روابط تهران - ریاض یک ضرورت است

رئیس پارلمان لبنان با تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دهه مبارک فجر، خواستار ایجاد فضای مناسب برای بهبود روابط ایران و عربستان به عنوان یک ضرورت و نیاز امت اسلامی شد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان که در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور حضور داشت، در سخنانی از مقامات لبنانی خواست که فضای مناسب را برای موفقیت تلاش های بغداد در راستای حل اختلافات و نزدیک کردن روابط بین ایران و عربستان را تامین کنند.

در این مراسم محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ دولت پیشبرد امور لبنان به عنوان نماینده نجیب میقاتی نخست وزیر این کشور حضور داشت.

همچنین علی باقری کنی معاون وزارت امور خارجه و مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت و محمد رعد به عنوان نماینده سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و تعدادی از نمایندگان پارلمان، رهبران احزاب سیاسی و شخصیت های دینی حضور داشتند.

نبیه بری در ادامه سخنان خود چهملین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر را تبریک گفت و به همزمان بودن این دهه مبارک با سالروز انتفاضه شش فوریه لبنان اشاره کرد.

وی بار دیگر خواستار تامین فضای مناسب برای موفقیت تلاش های خوب دولت عراق برای بهبود روابط تهران و ریاض و بازگشت آن به روند طبیعی شد و گفت که قدرت و پیشرفت و ثبات و شکوفایی امت اسلامی و کامل شدن هلال اسلامی - مسیحی و طلوع فجر فلسطینی جدید نیاز شدیدی به این روابط برادرانه و ضروری دارد و گزینه ای جز این نداریم که این روابط خوب و مستحکم باشد.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه گفت که از حمایت های جمهوری اسلامی ایران و برادران عرب از لبنان برای عبور از بحران فعلی تقدیر و تشکر می کنیم و ایران در راس کشورهایی بوده است که همواره برای کمک به لبنان اعلام آمادگی کرده است.

وی گفت که این امر نشان دهنده عشق و محبت آن ها به لبنان به عنوان نمونه بارز همزیستی و گفت وگو است.

نبیه بری در ادامه اظهارات خود گفت که در این مناسبت به روح پاک بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای، حمزه این انقلاب شهید مصطفی چمران و همچنین امام موسی صدر که یکی از ارکان و موسسان و سفیر انقلاب است درود می فرستیم.

رئیس پارلمان لبنان در پایان همچنین به مبارزان فلسطینی در جنین، نابلس، قدس و کرانه باختری درود فرستاد.

https://irna.ir/xjLHHG

**افغانستان هم به یاری زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه برخاست

افغانستان با وجود اینکه خود به شدت درگیر مشکلات و بحران سخت مالی و اقتصادی است، با این حال برای ایفای نقش انسان دوستانه در کمک به زلزله زدگان ترکیه و سوریه، مبلغ ۱۵ میلیون افغانی (حدود ۱۶۷هزار دلار) را به این امر اختصاص داد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

وزارت خارجه طالبان با انتشار بیانیه ای نوشت: برمبنای همدردی بشری و اخوت اسلامی، کمک ۱۰ میلیون افغانی (۱۱۱ هزار دلار) به ترکیه و پنج میلیون افغانی (۵۶ هزار دلار) را به سوریه اعلام کرده است.

این وزارت افزود که تیم‌های نجات و سلامت طالبان نیز در حال آماده‌باش قرار دارند تا در صورت نیاز در عملیات نجات در ترکیه و سوریه اقدام کنند.

وزارت خارجه طالبان، به سفارت افغانستان در ترکیه گفته است که در محدوده امکانات خود از هیچ‌گونه تلاش برای کمک به زلزله‌زده‌گان دریغ نکنند.

با گذشت بیشتر از ۲۴ ساعت، تاکنون ترکیه و سوریه شاهد سه بار زلزله شدید با شدت‌های مختلف بوده است.

دراثر این زمین‌لرزه‌ها تاکنون دست‌کم پنج هزار تن در ترکیه و سوریه جان باخته‌اند.

https://irna.ir/xjLHKC

**تهدید جنگل‌زدایی، فرسایش خاک و کمبود آب بر سر آمریکای لاتین

آمریکای لاتین اگر چه یکی از متنوع‌ترین مناطق روی زمین از لحاظ زیست‌محیطی است، با شرایط بسیار جدی از جمله جنگل‌زدایی، فرسایش خاک و کمبود آب مواجه است که منابع طبیعی این کشور را به خطر می‌اندازد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

بر اساس داده‌های سازمان پایداری جهانی (WSO)، سه مشکل اصلی پیش‌روی آمریکای لاتین عبارتند از: جنگل‌زدایی، فرسایش خاک و کمبود آب که امنیت غذایی را تهدید کرده و باعث می‌شود تا برخی از مناطق آمریکای جنوبی با بحران بی‌سابقه آب مواجه شوند.

پائولو بِری (Paolo Bray) مدیر و بنیان‌گذار سازمان پایداری جهانی و ماریو پاسونی (Mario Passoni) زیست‌شناس و رئیس پروژه‌های حفاظت این سازمان در گفت‌وگو با اسپوتنیک موندو تاکید کردند: ریشه همه این مشکلات، منافع عظیم اقتصادی است و این مسائل در اولویت رهبران سیاسی قرار ندارند.

پاسونی تصریح کرد: چالش‌های بسیار جدی وجود دارند و منافع اقتصادی بزرگی پشت آن‌ها قرار دارد که به شدت به تنوع زیستی و منابع طبیعی محلی آسیب می‌زنند.

بری نیز خاطر نشان کرد در مقایسه با سایر مناطق، اولویت‌های سیاسی آمریکای لاتین بیش از کیفیت، بر رشد اقتصادی متمرکز است.

وی افزود: بنابراین، چنان که در بسیاری از کشورهای با اقتصاد پیشرفته‌تر اتفاق افتاده است، ممکن است که حفاظت از محیط زیست در پس‌زمینه باقی بماند (...) آمریکای لاتین همچنان به صورت عمده، تولیدکننده مواد خام، ماهیگیری، کشاورزی، معدن است. رشد این فعالیت‌ها اگرچه برای اقتصاد و رفاه مردم مفید است، اما اگر مسئولانه انجام نشود، می‌تواند تأثیرات ناپایداری بر محیط‌زیست داشته باشد.

جنگل‌زدایی

بر اساس این گزارش، پدیده جنگل‌زدایی، جنگل‌های آمازون برزیل و گرن چاکو، دومین جنگل بزرگ قاره را تحت تاثیر قرار داده است.

جنگل های بومی نیمه خشک که بیش از یک میلیون کیلومتر بین آرژانتین، پاراگوئه و بولیوی امتداد دارد، بیش از یک پنجم پوشش گیاهی خود را از دست داده است که به معنای نابودی حدود ۱۴۰ هزار کیلومتر مربع از سال ۱۹۸۵ است. علاوه بر پیامدهای زیست محیطی، جنگل زدایی در منطقه گرن چاکو، معیشت شکارچیان بومی را تهدید می‌کند.

طبق داده‌های شورای دفاعی منابع طبیعی، از ۲۷ تا ۴۳ درصد سرزمین‌های پرو، بولیوی، شیلی و اکوادور با از بین رفتن بی رویه جنگل‌ها مواجه شده است.

فرسایش خاک

پیامد مستقیم جنگل زدایی، فرسایش خاک است، مشکل دیگری که منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته پاسونی، فرسایش خاک بیش از ۶۰ درصد از خاک آمریکای جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و در حال تبدیل شدن به تهدید امنیت غذایی در این قاره است.

این سازمان افزود: بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار زمین با مشکلات جدی مواجه شده است؛ حدود ۱۸ درصد از قلمرو شمال شرقی برزیل تخریب شده است و محصولات غذایی اصلی مانند ذرت و لوبیا نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

طبق داده‌های ارائه شده، فرسایش خاک یک تهدید بزرگ برای چشم انداز و تنوع زیستی آرژانتین است. تخریب چشم‌انداز آرژانتین به دلیل کشاورزی فشرده، دامداری و تغییرات شدید در الگوی کاربری اراضی در این کشور قابل مشاهده بوده است. طبق گزارش سال ۲۰۲۰ منتشر شده توسط وزارت محیط زیست، ۱۰۰ میلیون هکتار از کل مساحت ۲۷۰ میلیون هکتاری با فرسایش مواجه شده است؛ نرخ فرسایش سالانه این کشور حدود ۲ میلیون هکتار افزایش یافته است.
آب

کارشناسان این سازمان در زمینه آب هشدار دادند که برخی از مناطق آمریکای جنوبی به دلیل تصفیه نشدن آب آشامیدنی، سوء مدیریت و بهره برداری بیش از حد با بحران بی‌سابقه ای روبرو هستند.

آب آلوده‌ای که همراه با فضولات انسانی و حیوانی وارد دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌شود به سیستم‌های آبرسانی بسیاری از خانه‌ها منتقل می‌شود. علاوه بر این، برخی از آب‌های اصلی قاره از جمله رودخانه مدلین در کلمبیا، خلیج گوآنابارا در برزیل و رودخانه ریاچوئِلو در آرژانتین، به طور مداوم در معرض آلودگی صنعتی و انسانی عظیم هستند که منابع آبی را آلوده می‌کند و آب را برای مصرف ناایمن می‌کند.

این سازمان زیست‌محیطی با بیان اینکه مشکل بزرگ دیگر کمبود آب است، اعلام کرد: با در نظر گرفتن بحران خشکسالی، کمبود آب بخش‌هایی از برزیل، شیلی، آرژانتین و کلمبیا را گرفتار کرده است. خشکسالی شدید شیلی که در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و هنوز ادامه دارد، منجر به از دست رفتن معیشت و تنوع زیستی و کمبود آب و غذا شده است. ناامنی غذایی سراسر این کشور را تهدید می‌کند.

کشورها و فرصت‌ها

کارشناسان این سازمان بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، تاکید کردند کاستاریکا پایدارترین کشور از منظر زیست‌محیطی در آمریکای لاتین است. بعد از آن، اروگوئه و کلمبیا قرار دارند.

از سوی دیگر، کشورهایی که در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارند، آرژانتین، اکوادور و بولیوی هستند.

با این حال هنوز فرصت‌های بی‌پایانی وجود دارند. در این گزارش آمده است: هنوز زمان وجود دارد که امور را به دست خود بگیریم و آن را به نفع خود تغییر دهیم. بهترین راه‌حل این است که پایداری و حفاظت از منابع طبیعی و فعالیت‌های تجاری که ما را به این وضعیت سوق دادند، کنترل کنیم. سیاست نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ این اکوسیستم‌ها و منابع دارد.

«رهبران سیاسی در سراسر جهان باید با هم افزایی و مسئولیت‌پذیری برای حل بحران زیست‌محیطی، از اشتباهات استراتژیک گذشته درس بگیرند. همه شهروندان نیز در قبال منابع طبیعی مسئول هستند».
https://irna.ir/xjLHL۷

**تجارت کالا میان چین و آمریکا رکورد شکست

در گرماگرم تشدید تنش میان واشنگتن و پکن بر سر عبور یک بالون چینی از حریم هوایی آمریکا، جدیدترین آمارهاحاکی از رکوردشکنی ارزش تجارت کالا میان دو کشور است.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

تارنمای بلومبرگ روز چهارشنبه نوشت که تجارت کالا میان آمریکا و چین در سال ۲۰۲۲ رکورد جدیدی ثبت کرد و نشان داد درحالی که دولت ها در طیفی از مسائل اقتصادی و سیاسی اختلاف نظر دارند، مصرف کنندگان و شرکت ها در دو اقتصاد بزرگ جهان به شدت با یکدیگر در ارتباطند.

داده های سال ۲۰۲۲ وزارت بازرگانی آمریکا دیروز (۱۸ بهمن) منتشر شد و نشان می دهد که مجموع تجارت کالای فیمابین در سال گذشته میلادی به ۶۹۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش یافت که از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۸ فراتر رفته است.

علاوه بر این، ناترازی تجارت کالا با چین ۸ درصد افزایش یافت و به ۳۸۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید که بزرگترین رکورد پس از ناترازی ۴۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری سال ۲۰۱۸ بود. ناترازی تجارت کالا و خدمات آمریکا با تمامی طرف های تجاری با ۱۲.۲ درصد رشد به حدود ۱ تریلیون دلار رسید.

بر اساس آمار وزارت بازرگانی، ارزش صادرات کالا به چین به بالاترین میزان خود یعنی ۱۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است، درحالی که واردات به ۵۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که اندکی با رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۸ فاصله دارد.

چین در سال ۲۰۲۲ جایگاه سوم خود را در میان شرکای تجاری برتر آمریکا حفظ کرد و ۱۳ درصد از سهم کل تجارت با این کشور را به خود اختصاص داد. کانادا با سهم ۱۴.۹ درصدی و ارزش ۷۹۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری در جایگاه نخست قرار داشته و مکزیک نیز ۱۴.۷ درصد یا ۷۷۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد.

تنها تغییر در رتبه بندی ۱۰ شریک تجاری برتر آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۱ به ویتنام اختصاص دارد که با دو پله صعود و با کل تجارت ۱۳۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به جایگاه هشتم ارتقاء یافت.

https://irna.ir/xjLHLg

**پژوهشگر ارشد عراقی: آمریکا ایران مقتدر را بر نمی تابد / راه پیشرفت ملت ایران ادامه دارد

نویسنده و پژوهشگر ارشد عراقی با اشاره به پیشرفتهای روزافزون ایران در عرصه های مختلف گفت که آمریکا نمی خواهد ایران در زمینه علم و فناوری و سایر عرصه ها از توان رقابت با آن برخوردار باشند، اما این کشور با برخورداری از توانمندی های داخلی، رهبری خردمند و مردمی مقاوم در حرکت به سوی پیشرفتهای بزرگ است.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

«ایاد الاماره» امروز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار بین الملل ایرنا تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) یک انقلاب واقعی اسلامی برپایه مبانی، ارزش ها و اسلام اصیل بود و ایشان شایستگی خود را برای رهبری جامعه و پیشبرد آن به بالاترین درجات تعالی ثابت کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی، انقلاب اسلامی ایران را مستقل، متکی بر رهبری و الهی دانست و افزود: مردم ایران با آگاهی، آمادگی فراوان، فداکاری و پافشاری برای رسیدن به پیروزی حول محور وجودی امام خمینی (ره) قیام کرده و عملا توانستند بر یک نظام دیکتاتوری خونین که نماینده و مدافع منافع غربی ها در منظقه بود، پیروز شوند.

وی همچنین علت دشمنی غرب با ایران را انقلاب اسلامی دانست که آن را به کشوری آزاد، مستقل، قوی، توانمند و حافظ منافع خود و تمام مردم محروم و مستضعف جهان تبدیل کرده است.

الاماره تصریح کرد: غرب از نخستین روز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تلاش زیادی کرد تا با منزوی کردن این کشور، مانع بسط اصول و ارزش‌های آزادی، عدالت و حقوق بشر واقعی در جهان و برافتادن نقاب باطل غرب و آشکار شدن روند فریبکاری و نیرنگ غربی ها شود.

این نویسنده عراقی اظهار داشت: آمریکا در این مسیر از هیچ اقدام غیرانسانی فروگذار نکرد و با بسیج کردن همه ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و سیاسی خود در این راستا و صرف هزینه های بسیار تلاش کرد تا با ترساندن ملل جهان از عظمت اسلام ناب محمدی و اصول و ارزش های آن، ایران را منزوی کند.

وی ادامه داد: مسائل ایران را به دقت رصد می کنیم چون آنها برای ما بسیار مهم هستند، ما از پیشرفت های ایران در همه زمینه های علمی و تبدیل این کشور به یک قدرت مطرح در منطقه خرسند هستیم.

ایران در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی جایگاه بالا دارد

الاماره گفت: امروزه ایران در عرصه های علمی، فضا و صنایع مختلف و نانوتکنولوژی با پیشرفته ترین کشورهای جهان رقابت می کند و جوانان ایرانی در المپیادهای علمی رتبه های برتر را کسب می کنند، این کشور در فرهنگ، هنر و ورزش از جایگاه بالایی برخوردار است که همگی به برکت انقلاب بزرگی است که امام خمینی رحمة الله علیه، آن را آغاز کرد و در این برهه نیز، آیت الله خامنه ای، رهبری آن را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: ایران اسلامی با تکیه بر مبانی و رویکرد انقلابی و فعالیت های مستقل خود، رسالت آگاهی بخشی برای مردم جهان برای جنبش و آزادی طلبی را عهده دار است، فلسطین بهترین مثال در این زمینه است، آرمان فلسطین توسط نزدیک ترین (مدعیان دوستی آن ) از دست رفت ولی ایران بار دیگر آن را زنده کرد و امروز بیت المقدس ورد زبان ایران است.

به گفته این نویسنده عراقی، تمام پیروزی ها حول این قضیه، با حمایت های همه جانبه ایران و فریادهای «مرگ بر اسراییل» ملت ایران، محقق شد.

این تحلیلگر عراقی تصریح کرد: ایران الگو و نمونه آزادی، عزت، اعتلا و سربلندی است که مردم آزاده جهان آرزوی آن را دارند و آن را دنبال و احساس می‌کنند که اراده ملل آزاده و اهداف حقیقی می‌تواند طرح ها و برنامه های استکبار را برهم بزند.

الاماره گفت: آمریکا کشوری وحشی و فقط به فکر منافع خود است و حتی به منافع مشترک خود و سایر کشورها اعتقادی ندارد، امروزه این واقعیت برای همه حتی برای دوستداران آمریکا نیز کاملا روشن شده است، ترامپ رییس جمهور سابق این کشور هم این حقیقت را چندین بار به صراحت اعلام کرد و گفت که منافع آمریکا مهمتر از هر هدف دیگری است و هر کاری که ایالات متحده می کند، صرفا برای تامین منافع خود و بدون توجه به منافع دیگران است.

وی با تاکید بربی اعتباری و غیرقابل اعتماد بودن تعهدات آمریکا، اضافه کرد: تکیه بر هر ائتلاف یا طرح یا توافق مشترکی با این کشور، صرفا اتلاف وقت و انرژی است.

این نویسنده و پژوهشگر سیاسی با اشاره به وجود برنامه های غیرصلح آمیز هسته ای در منطقه و جهان تصریح کرد: برنامه صلح آمیز هسته ای ایران یک پیشرفت علمی و مایه خرسندی ما است.

الاماره افزود: غرب چندین بار مواضع و استانداردهای دوگانه خود را به ما ثابت کرده؛ استانداردهای دوگانه ای که برای همه کاملاً روشن شده، غربی ها شعار دفاع از حقوق بشر را سر می دهند، اما خود اولین ناقضان حقوق بشر هستند.

به گفته وی، غرب با تمام توان و تمام قد از رژیم نامشروع صهیونیستی حمایت و در برابر تمام جنایات فجیعی که علیه فلسطینیان بی دفاع مرتکب می شود، سکوت می کند، آمریکایی ها به مسائل پیش پا افتاده واکنش نشان می دهند، اما در قبال قتل و کشتار یک ملت سکوت اختیار می کنند.

https://irna.ir/xjLGSN

**کوبا: از مطالبه پایان تحریم‌ها خسته نخواهیم شد

نخست وزیر کوبا با یادآوری اعلامیه رسمی تحریم‌های آمریکا علیه این کشور حوزه کارائیب در ۶۱ سال پیش، بر لزوم رفع آن‌ها تاکید و اعلام کرد: ما از مطالبه پایان این محاصره ناعادلانه خسته نخواهیم شد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

مانوئل مارِرو نخست وزیر کوبا در پیامی توییتری تاکید کرد که خسارت‌های ناشی از سیاست تحریمی آمریکا از زمان رسمی شدن آن در سال ۱۹۶۲، بیشمار است.

ماررو نوشت: ما از مطالبه پایان این محاصره ناعادلانه که مانع از پیشرفت ملت ما می‌شود و همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد خسته نخواهیم شد.

جان اف کندی رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۶۲، پس از چندین تصمیم اجرایی که از سال ۱۹۵۹ توسط سلف وی، دوایت آیزنهاور، اعمال شده بود، به قانون تجارت با دشمن در سال ۱۹۱۷ برای اجرای تحریم اقتصادی علیه کوبا متوسل شد.

چنین سیاستی با هدف اعلام شده خفه کردن اقتصاد کوبا و تغییر رژیم این جزیره است و در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵ به تصویب رسید.

تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۷ و با وجود همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید شده است. تحریم‌های واشنگتن علیه هاوانا یکی از طولانی‌ترین محاصره‌های تاریخ است که پانزده بار توسط سازمان ملل متحد محکوم شده است.

اقدام وزارت امور خارجه آمریکا در گنجاندن خودسرانه کوبا در فهرست حامیان تروریسم، وضعیت دشوار کوبا را تشدید کرده است زیرا این مسئله، صادرات این کشور را محدود می‌کند، دریافت اعتبار از موسسات مالی بین المللی را لغو کرده و اعطای کمک‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند.

این جزیره کارائیب با وجود موانع ذکر شده، با ایستادگی در مقابل تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا، در ترویج مدل توسعه سوسیالیستی خود پایمردی و پافشاری کرده و در مسیر هدف خود برای تحکیم استقلال و حاکمیت و حق تعیین سرنوشت حرکت می‌کند.

https://irna.ir/xjLHNX

**ادعای مقام پیشین اطلاعاتی آمریکا درمورد تهدید چین

یک مقام پیشین اطلاعاتی آمریکا با تاکید بر گسترش قوای نیروهای مسلح چین در رقابت با ایالات‌متحده، نسبت به احتمال حمله نظامی این کشور در شبه‌جزیره کره هشدار داد و خواستار تمرکز استراتژی بازدارندگی واشنگتن بر پکن شد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

تارنمای روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت: «مارکوس گارلاسکاس» نسبت به احتمال اقدام نظامی چین در شبه جزیره کره در سال‌های آینده هشدار داد و استدلال کرد که پکن در حال گسترش قوای نیروهای مسلح خود در رقابت با آمریکا است.

این مقام پیشین اطلاعاتی که طی دو دهه گذشته مناصب رده بالایی در اختیار داشته، افزود: احتمال مداخله چین در بحران کره با افزایش قابلیت‌های نظامی این کشور و رقابت استراتژیک آن با آمریکا افزایش می‌یابد به همین خاطر آمریکا باید بیش از پیش بر روی استراتژی بازدارندگی خود در قبال پکن تمرکز کند.

به گفته گارلاسکاس، نگرانی دیگر این است که ائتلاف کنونی آمریکا و کره جنوبی از نظر سیاسی یا نظامی همسو نیست و تمرکز این دو نه بر بازدارندگی یا شکست [چین] بلکه تنها بر کره شمالی متمرکز است.

وی تشریح کرد: مشکل اصلی این است که نه واشنگتن و نه سئول تمایلی برای تعدیل استراتژی بازدارندگی خود در قبال پیونگ یانگ و تمرکز بر تهدید چین ندارند. گارلاسکاس که از سال ۲۰۱۴ به عنوان افسر اطلاعات ملی کره شمالی خدمت می کرد، گفت: این موضوع قابل درک است که واشنگتن و سئول هیچ کدام تمایلی به پرداخت هزینه های سیاسی ندارند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه آورده است: اظهارات این مقام پیشین اطلاعاتی آمریکا به ویژه پس از سرنگونی یک بالن نظارتی چینی بر فراز آمریکا که نبود اطمینان در مورد تنش های دوجانبه فزاینده میان واشنگتن و پکن را افزایش داده، مورد توجه قرار گرفته است.

این مقام پیشین اطلاعاتی استدلال کرد که ارتش آمریکا باید کارهای بیشتری انجام دهد تا خود را برای دورنمای آغاز جنگ همزمان با کره شمالی و چین آماده کند. وی افزود: اگر جنگی توسط پیونگ یانگ یا پکن آغاز شود، پتانسیل نبرد برای گسترش درگیری همزمان، چالش‌های شدید عملیاتی و استراتژیکی را به همراه خواهد داشت.

گارلاسکاس تشریح کرد: چنانچه اقدام نظامی چین علیه تایوان به درگیری در کره جنوبی منجر شود که آمریکا در آن یک پایگاه نظامی بزرگ و هزاران سرباز دارد، بروز چنین سناریویی محتمل است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال درگیری در تنگه تایوان میان آمریکا و چین می تواند به راحتی کل شبه جزیره کره را هم در بگیرد، زیرا چین همه پایگاه های آمریکا را در منطقه هدف خواهد گرفت.

این افسر پیشین اطلاعاتی در پایان یادآور شد: در جنگ احتمالی بر سر تایوان، چنانچه پکن نتواند به پیروزی سریع دست پیدا کند، حملات خود را علیه تمامی پایگاه های آمریکا در شبه جزیره کره متمرکز می کند.

https://irna.ir/xjLHQg

**انگلیس سلاح‌های دوربرد در اختیار اوکراین قرار می‌دهد
دفتر نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از برنامه سفر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به این کشور خبر داد و اعلام کرد که لندن قصد دارد تا اوکراین را به سلاح‌های دوربرد مجهز کند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

براساس بیانیه دفتر ریشی سوناک، «این سلاح ها توانایی روسیه برای هدف قرار دادن مستمر زیرساخت‌های غیرنظامی و حیاتی ملی اوکراین را مختل و به کاهش فشار بر خط مقدم اوکراین کمک می‌کند»

زلنسکی تا ساعاتی دیگر برای نخستین بار از آغاز جنگ کشورش وارد لندن خواهد شد. او در ماه دسامبر گذشته در سفر به امریکا با جو بایدن رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده بود.

رئیس جمهوری اوکراین طبق اعلام دفتر نخست وزیر انگلیس، با ریشی سوناک و همچنین سربازان اوکراینی که در انگلیس آموزش می‌بینند دیدار خواهد کرد. او همچنین قرار است در پارلمان انگلیس سخنرانی کند و نمایندگان مجلس این کشور را در جریان آخرین وضعیت جنگ در کشورش قرار دهد.

دولت انگلیس قصد دارد تا در راستای حمایت از اوکراین، برنامه آموزش نظامی این کشور را به خلبانان و نیروی دریایی هم توسعه دهد. بر اساس اعلام دفتر نخست وزیر انگلیس، این برنامه علاوه بر آموزش سربازان اوکراینی است که از تابستان گذشته در انگلیس جریان دارد.

ریشی سوناک هفته پیش در گفت‌وگوی تلفنی با زلنسکی اعلام کرد که آموزش استفاده از تانک‌های پیشرفته چلنجر۲ نیز برای سربازان اوکراینی آغاز شده است.

نخست وزیر انگلیس در آستانه ورود زلنسکی به لندن اعلام کرد که این کشور «تحریم‌های بیشتری را امروز در واکنش به ادامه بمباران اوکراین توسط روسیه اعلام خواهد کرد؛ از جمله هدف قرار دادن کسانی که به پوتین در ایجاد ثروت شخصی او کمک کرده‌ و شرکت‌هایی که از ماشین جنگی کرملین سود می‌برند.»

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد؛ به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهوری روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

سخنگوی کرملین هم تصریح کرد که روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین یک مسیر دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد اما تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود. "دیمیتری پسکوف" در سخنانی تصریح کرد: «عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. با این اوصاف، رئیس‌جمهور پوتین برای مذاکرات آماده بوده، هست و خواهد بود. قطعا مسیر ترجیحی ما برای تامین منافعمان، یک دیپلماسی مسالمت‌آمیز است.»

https://irna.ir/xjLHT۳

**بن گویر صدور مجوز حمل سلاح را پنج برابر کرد

وزیر امنیت رژیم صهیونیستی با هدف حمله به شهروندان فلسطینی در کرانه باختری و شهر اشغالی قدس به بهانه تامین امنیت شهرک نشینان صهیونیست دستور داد تا مجوز حمل سلاح برای این شهرک نشینان هر ماه به پنج برابر افزایش یابد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

«ایتمار بن گویر» وزیر امنیت رژیم صهیونیستی دستور داد تا مجوز حمل سلاح شخصی شهرک نشینان از حدود ۲ هزار به ۱۰ هزار در ماه به ویژه برای شهرک نشینان در کرانه باختری افزایش یابد.

پیش از این ماهانه ۲۰۰۰ مجوز حمل سلاح در سرزمین های اشغالی صادر می شد که اکنون بن گویر آن را به ماهانه ۱۰ هزار مجوز افزایش داده است.

بن گویر به بخش صدور مجوز سلاح گرم نیز دستور داده تا دستگاه امنیت داخلی این رژیم مجموعه‌ای از اقدامات را در این زمینه انجام دهد.

بر اساس این گزارش، قانون انجام مصاحبه برای دریافت مجوز حمل سلاح برداشته شده است و افسران ذخیره ارتش صهیونیستی و ماموران زندان ها مجوز حمل سلاح شخصی دریافت خواهند کرد.

پیشتر به دنبال تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و افزایش عملیات‌های ضد صهیونیستی فلسطینی‌ها در دفاع از خود در برابر جنایات روزانه نظامیان صهیونیست، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس از تسریع روند صدور مجوز حمل سلاح توسط صهیونیست‌ها خبر داده بود.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا در سخنانی در جلسه هفتگی کابینه این رژیم با چشم پوشی از اقدامات جنایتکارانه روزانه صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین گفت: آماده مقابله با هر احتمالی هستیم و مجوز حمل سلاح برای هزاران "اسرائیلی" را گسترش و تسریع می‌کنیم

رسانه‌های صهیونیست پیشتر گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو پیشنهاد تسریع در اعطای مجوز حمل سلاح به شهرک‌نشینان صهیونیست را به کنست (پارلمان) خواهد داد.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آن‌ها گرفته است.

https://irna.ir/xjLHRF

**دیپلمات روس: سیاست غرب، تهدیدها علیه امنیت جهانی را افزایش می‌دهد

اولگ استپانوف سفیر روسیه در کانادا هشدار داد که هر چه کشورهای غربی سیاست‌های غیرمسئولانه خود در اوکراین را بیشتر ادامه دهند، تهدیدها برای ثبات جهانی بیشتر می‌شود.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

استپانوف امروز چهارشنبه در یکی از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی سفارت روسیه نوشت: قبل از اینکه خیلی دیر شود، آمریکا و اروپا به ویژه باید پی ببرند که یک راه خروج از این بحران وجود دارد.

این دیپلمات روسیه در تشریح راه پیشنهادی خود ادامه داد: کی‌یف اعلام خواهد کرد که خصومت‌ها را متوقف می‌کند، دستور می‌دهد نیروها و واحدهای ملی‌گرایش سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و به صورت داوطلبانه خود را به غیر نظامی کردن و نازی‌زدایی ملزم کند.

سفیر روسیه در کانادا خاطر نشان کرد که این تنها راهی است که جامعه سالمی در اوکراین مطابق با منافع مردمش ایجاد شود.

استپانوف همچنین اشاره کرد که مسکو به مدت ۷ سال تلاش کرده تا با اوکراین و غرب به توافق برسد از جمله اینکه پیش نویس توافق‌های امنیتی در پایان سال ۲۰۲۱ ارائه کرد که «مغرورانه» رد شد.

به تازگی کشورهای غربی کمک‌های نظامی از جمله تسلیحات پیشرفته و ادوات سنگین که می‌تواند خاک روسیه را هدف قرار دهد به اوکراین عرضه کردند؛ اقدامی که به اعتقاد مسکو منازعه را طولانی‌تر خواهد کرد.

https://irna.ir/xjLHMq

**چین: قاطعانه از منافع خود دفاع خواهیم کرد

وزارت امورخارجه چین امروز چهارشنبه اعلام کرد قاطعانه از منافع کشور دفاع خواهد کرد و آمریکا را ترغیب کرد برای اصلاح روابط میان دو کشور پس از سخنان جو بایدن در کنگره اقدام کند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مصاحبه مطبوعاتی در حالی که آمریکا را به همکاری با چین برای بازگرداندن روابط چین-آمریکا در مسیری سالم و توسعه پایدار ترغیب کرد گفت: «ما با قاطعیت از تمامیت ارضی، امنیت و منافع پیشرفت و توسعه کشورمان دفاع خواهیم کرد.»

وی در ادامه افزود چین هرگز تصور نمی کند روابط چین-آمریکا بازی برد و باختی است که در آن شما بازنده و ما برنده باشیم.»

در سخنرانی سالانه نمایندگان کنگره که بیشتر آنها دیدگاه های افراطی نسبت به چین دارند، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواستار سرمایه گذاری آمریکا در ارتش و تکنولوژی کرد و گفت: «من به همکاری با چین در آنجا که موجب پیشرفت منافع آمریکا و جهان باشد متعهدم، اما درباره این موضوع اشتباه نکنید. همانطور که هفته گذشته به روشنی نشان دادیم اگر چین تمامیت ارضی ما را تهدید کند، برای حفظ کشورمان واکنش نشان می دهیم و اقدام های لازم را انجام خواهیم داد.»

رئیس جمهوری آمریکا در پایان سخنانش خاطرنشان کرد برنده شدن در رقابت با چین باید آمریکایی ها را با یکدیگر متحد کند.

در پاسخ به این اظهارات جو بایدن، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت پکن مخالف استفاده از مفهوم "رقابت" برای تعریف روابط چین با آمریکاست.

وی در پایان سخنانش افزود: «ما همچنین مخالف استفاده از واژه " رقابت " برای تهمت زدن به یک کشور، محدود کردن حقوق مشروع توسعه و حتی تخریب زنجیره تامین صنعتی جهانی هستیم. این اقدامات مناسب قدرتی مسئول نیست. آمریکا باید هدفی را برای درک درست از چین پایه گذاری و سیاست عملگرایانه و مثبت چین را دنبال کند و برای بازگرداندن روابط چین و آمریکا در مسیر سالم و درست با ما همکاری کند. »

https://irna.ir/xjLHVD

**مقام امنیتی روسیه: واشنگتن به دنبال ادامه ماجراجویی‌های ژئوپلتیک خود است

نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز چهارشنبه (امروز) هشدار داد: بی‌ثباتی ایجاد شده در افغانستان توسط غرب می‌تواند به همه کشورهای جهان گسترش یابد و واشنگتن قصد دارد به ماجراجویی ژئوپلتیک خود از جمله در اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه ادامه دهد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

خبرگزاری تاس به نقل از نیکولای پاتروشف در پنجمین نشست چندجانبه مقامات امنیتی کشورها با موضوع افغانستان، گفت: شکی نیست که آمریکایی ها به ماجراجویی های ژئوپلتیکی خود در مناطق دیگر جهان، به ویژه در اروپا و منطقه آسیا اقیانوسیه و همچنین در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین ادامه خواهند داد.

به گفته این مقام روس، بنابراین کانون بی ثباتی گسترده در افغانستان که غرب در ایجاد آن نقش داشته به همه کشورهای منطقه گسترش خواهد یافت.

وی توضیح داد که این امر به دلیل سلاح هایی است که ائتلاف غرب هنگام خروج نیروها از افغانستان در مقادیر هنگفت در این کشور رها کرد.

پاتروشف گفت: ما درباره بیش از هزار خودرو و نفربرهای زرهی، ده ها هواپیما و بالگرد، صدها قبضه توپ، خمپاره و سامانه های ضد تانک و ضد هوایی و صدها هزار سلاح سبک و سنگین به ارزش ده ها میلیارد دلار صحبت می کنیم.

این مقام روس همچنین گفت: این سلاح ها می توانند برای تشدید نزاع های مسلحانه بین گروه های افغانستانی استفاده و در بازار سیاه فروخته شوند. همچنین ممکن است در اختیار تروریست ها در کشورهای ثالث قرار گیرند.

وی اظهار داشت: واشنگتن و متحدانش به دنبال حفظ کانون های تنش قدیمی و ایجاد کانون های تنش جدید در سراسر جهان هستند.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه خاطرنشان کرد: در شرایطی که آمریکا و متحدانش سیاست هایی را برای ایجاد چنین تنش هایی دنبال می کنند، تلاش جمعی برای حل مسائل امنیتی اهمیت ویژه ای دارد.

پاتروشف گفت: غرب به ویژه در تشدید فعالیت های سازمان های بین المللی تروریستی، داعش و القاعده، نقش داشت که به دلیل وجود جنگجویانی از عراق و سوریه و برخی دیگر از کشورها صفوف خود را تقویت کردند. ما فراموش نمی کنیم بالگردهای بی نام و نشانی را که سلاح و مهمات به مزدوران داعش در منطقه تحت کنترل هوایی آمریکا ارسال کردند.

رئیس شورای امنیت ملی روسیه همچنین با یادآوری این که آمریکایی ها به افزایش قاچاق مواد مخدر در افغانستان کمک کردند، گفت: مقامات کنونی کابل همچنان با نتایج هرج و مرج بجا مانده از دوران حضور آمریکایی ها دست و پنجه نرم می کنند و اوضاع اجتماعی و اقتصادی افغانستان بسرعت وخیم تر می شود.

پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان روز چهارشنبه در مسکو آغاز به کار کرد. در این اجلاس که با سخنرانی پاتروشف آغاز شد، دبیران و مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان شرکت کرده اند.

https://irna.ir/xjLHVP

**تشدید تحریم‌های اقتصادی انگلیس علیه روسیه/ سفر زلنسکی به لندن

وزارت امور خارجه انگلیس همزمان با سفر رئیس‌جمهوری اوکراین به این کشور از تشدید تحریم‌های جدید اقتصادی علیه روسیه خبر داد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه ۸ فوریه) دور جدیدی از تحریم ها را علیه ارتش روسیه و مقامات کرملین اعمال کرد.

بر اساس این بیانیه ۶ نهاد ارائه کننده تجهیزات نظامی مانند هواپیماهای بدون سرنشین برای تهاجم روسیه به اوکراین، ۸ فرد و یک نهاد مرتبط با کرملین به فهرست تحریم‌های انگلیس اضافه شده است.

جیمز کلورلی در این باره مدعی شد: اوکراین به ولادیمیر پوتین نشان داده است که تحت تهاجم ظالمانه او شکست نمی‌خورد. پوتین به مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌های مهم ملی اوکراین حملات بی‌رویه‌ای صورت داده است. اما ما نمی توانیم اجازه دهیم او موفق شود. ما باید حمایت خود را از اوکراین افزایش دهیم.

وی افزود: تحریم جدید فشار اقتصادی بر پوتین را تسریع و ماشین جنگی او را برای کمک به پیروزی اوکراین تضعیف می‌کند. وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: روسیه تا زمانی که به تهدیدات خود علیه حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین پایان ندهد، به دارایی هایی که ما مسدود کرده ایم دسترسی نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

تحریم‌های جدید انگلیس درحالی وضع می‌شود که رئیس جمهوری اوکراین برای نخستین بار از آغاز جنگ در کشورش وارد انگلیس شده است. او قرار است با نخست وزیر ، نمایندگان مجلس و پادشاه انگلیس دیدار کند.

دولت لندن هم‌زمان با این سفر، اعلام کرد که حمایت تسلیحاتی از اوکراین و برنامه آموزش نیروهای نظامی این کشور را توسعه می‌دهد.

چندی پیش سفیر روسیه در لندن نسبت به تبعات تحرکات انگلیس در جنگ اوکراین هشدار داد و تصریح کرد که اقدامات لندن اوضاع را پیچیده و خطرناک کرده است. با این حال انگلیس اصرار دارد که به‌عنوان بازیگری پیشرو در حمایت از اوکراین شناخته شود.

https://irna.ir/xjLHYj

**پاریس زیر چرخ تراکتورها؛ بیش از ۱۰۰ کیلومتر راه‌بندان ایجاد شد

هزاران کشاورز فرانسوی با صدها دستگاه تراکتور ظهر امروز (چهارشنبه) در اعتراض به طرح دولت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر ممنوعیت استفاده از برخی حشره‌کش‌ها در پرورش چغندر، خیابان‌های پاریس را به تصرف درآوردند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

فدراسیون ملی اتحادیه‌های کشاورزان فرانسه و ستاد پلیس پاریس در بیانیه‌ای اعلام کردند که دست کم ۵۰۰ تراکتور و حدود ۲ هزار کشاورز در اعتراض به ممنوعیت نئونیکوتینوئیدها در پایتخت این کشور تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از اتحادیه‌ها و انجمن‌های کشاورزان همچون اتحادیه ملی تولیدکنندگان سیب زمینی، انجمن عمومی تولیدکنندگان گندم و سایر غلات و همچنین انجمن تولیدکنندگان ذرت برای تجمع امروز فراخوان داده بودند.

کاروان‌های تراکتور و معترضان از ساعت ۸:۱۵ صبح چهارشنبه به وقت پاریس حرکت خود را در پایتخت فرانسه آغاز کردند و در حالی که راه‌بندان انباشیه ایل-دو-فرانس (Île-de-France) افزون بر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود، ترافیک تجمیعی ۴۲۵ کیلومتری ایجاد شد.

بر اساس این گزارش، دولت مکرون در تاریخ ۲۳ ژانویه تصمیم گرفت مجوز حشره‌کش‌های نئونیکوتینوئیدی برای کشت چغندرقند را پس از تصمیم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، لغو کند.

این مواد که برای زنبورها سمی ارزیابی و از سال ۲۰۱۸ ممنوع شده بود، به مدت ۲ سال برای پیشگیری محصولات در برابر زردی و یک بیماری ویروسی، در فرانسه قابل استفاده بود.

https://irna.ir/xjLHYk

**هیات سازشکار نظامی سودان به تل آویو می رود

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از دیدار قریب الوقوع یک هیات سیاسی سودان از سرزمین‌های اشغالی به منظور فراهم‌کردن زمینه‌های امضای پیمان ابراهیم (سازش) خبر دادند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی۲۴نیوز» در گزارشی از دیدار یک هیات سودانی از سرزمین های اشغالی در روزهای آینده خبر داد و نوشت: هیات سودان به ریاست یک ژنرال یا نخست وزیر سودانی به تل‌آویو سفر می کند تا درباره جزئیات توافق صلح و روابط دوجانبه با مقامات (رژیم) اسرائیل گفت وگو کنند.

این در حالی است که شماری از مردم سودان عصر دوشنبه با تجمع مقابل ساختمان وزارت خارجه این کشور در خارطوم به سازش با رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی، شعارهایی علیه سازش با رژیم صهیونیستی سردادند و پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها «سازش خیانت است» و «نه به سازش با دشمن اسرائیلی» نوشته شده بود.

سودانی‌ها روز یکشنبه نیز تظاهراتی را در شهر خارطوم در اعتراض به سفر «ایلی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به کشورشان و تصمیم خارطوم به عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها برگزار کردند.

این تظاهرات به دعوت ائتلاف «سودانی‌های ضد عادی‌سازی روابط» که فوریه ۲۰۲۰ رسما فعالیت خود را آغاز کرد، برگزار شد.

احزاب و جریان‌های سیاسی سودانی ضمن محکومیت تصمیم دولت برای عادی‌سازی رسمی روابط با تل آویو، اعلام کردند که به حمایت از ملت فلسطین و قضیه عادلانه آن ادامه می‌دهند و با هرگونه عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیستی مخالفت خواهند کرد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته پس از بازگشت از سودان مدعی شد که این رژیم با خارطوم برای عادی‌سازی روابط به توافق رسیده است.

کوهن افزود که با «سه آری به صلح، مذاکره و به رسمیت شناختن اسرائیل از خارطوم بازگشتیم. پیش نویس توافقنامه صلح با سودان را ارائه کردیم که پس از تشکیل دولت غیرنظامی در آنجا امضا خواهد شد.»

پیوستن خارطوم به توافق سازش مساله جدیدی نیست؛ چرا که این مساله در مکالمه تلفنی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ مورد اشاره قرار گرفت.

سودان اکتبر سال ۲۰۲۰ از اراده خود برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با آن در چارچوب توافقات با دولت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خبر داده بود که البته حذف نام این کشور از فهرست سیاه کشورهای حامی تروریسم واشنگتن را شرط حرکت در این مسیر اعلام کرد.

https://irna.ir/xjLHY۴

**اردوغان: شمار جانباختگان زلزله به ۸ هزار و ۵۷۴ نفر رسید

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شمار جانباختگان زلزله در مناطق جنوبی کشورش را تاکنون هشت هزار و ۵۷۴ نفر اعلام کرد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

اردوغان که برای بازدید از روند امدادرسانی به زلزله زدگان به مناطق بحران زده استان قهرمان ماراش سفر کره است، شمار مجروحان زلزله در ۱۰ استان جنوب ترکیه را ۴۹ هزار و ۱۳۳ نفر اعلام کرد.

وی پس از بازدید از کانون دو زلزله شدید ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری به مرکزیت منطقه پازارجیک و البیستان استان قهرمان ماراش گفت: هرگز زلزله زدگان را در خیابان رها نخواهیم کرد و دولت با تمام امکانات در کنار مردم خواهد بود و شهروندان ما نگران نباشند.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به عمیق بودن شدت و خسارت زلزله در ۱۰ استان جنوبی ترکیه افزود: همه امکانات کشور را برای مدیریت بحران زلزله بسیج کرده‌ایم و کار خود را با مشارکت محلی شهرداری‌ها و به خصوص مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) ادامه خواهیم داد.

وی از هماهنگی با مراکز اقامتی و هتل‌های استان های آلانیا، آنتالیا و مرسین برای اسکان زلزله زدگان خبر داد و اضافه کرد: اگر شهروندان بخواهند اینجا بمانند، آنها را اسکان می دهیم و اگر قصد اقامت در جای دیگری را دارند، می‌توانیم شرایط آن را فراهم کنیم و تمام نیازهای زلزله زدگان را در هتل‌ها تامین خواهیم کرد.

اردوغان نسبت به تامین سوخت به خصوص تامین شرایط گرمایشی چادرهای محل اسکان زلزله‌زدگان قول مساعد داد و با اشاره به ضرورت مدیریت متحد و یکپارچه مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) را مسئول میدانی مناطق زلزله زده عنوان کرد.

وی به شهروندان زلزله زده وعده داد که پس از ارزیابی خسارت وارد شده، به هر کدام از زیان‌دیدگان ۱۰ هزار لیره کمک مالی بلاعوض ارائه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه بزرگی به شدت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ مناطق وسیعی در جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که در جریان آن خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد.

هم اکنون تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

هلال احمر ترکیه نیز اعلام کرد که با همکاری مردمی و سازمان‌های غیردولتی، غذای گرم، آذوقه و بسته‌های غذایی در حال توزیع برای شهروندان مناطق زلزله زده است.

در پی این زلزله، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

https://irna.ir/xjLHZ۷

**نتانیاهو: نمی توانیم روی تشکیلات عباس حساب کنیم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که امید داشت تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس بتواند به جای این رژیم، نیروهای مقاومت را در کرانه باختری کنترل کند، با ناامیدی گفت که «این تشکیلات نقش خود را به درستی ایفا نمی کند و نمی توانیم روی آن حساب کنیم».

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

«بنیامین نتانیاهو» در سخنانی اظهار داشت که در هر سناریویی در آینده، هیچ جایگزینی برای کنترل ما بر اتفاقات امنیتی در کرانه باختری وجود ندارد.

او با اشاره به گروه‌های مقاومت در سراسر سرزمین‌های اشغالی به ویژه در مناطق شمالی افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین نقش امنیتی خود را به درستی ایفا نمی‌کند و در بیشتر موارد، با کسانی که باید مقابله کند نیز مقابله نمی‌کند.

نتانیاهو ادامه داد: معلوم نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما مطمئناً نمی‌توانیم روی آن حساب کنیم.

او این سخنان را در جریان یک بازدید میدانی از مقر فرماندهی یگان "دودوان" منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی که با حضور «یوآف گالانت» وزیر جنگ، «هرتسی هالوی» رئیس جدید ستاد کل ارتش، رونین بار» رئیس امنیت داخلی (شاباک)، «تساحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی، «یهودا فاکس» فرمانده منطقه مرکزی و دیگر فرماندهان نیروهای امنیتی این رژیم برگزار شد، بیان کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: اگر تشکیلات خودگردان فلسطین نقش خود را انجام دهد خوشحال می‌شویم، اما می‌بینیم که به وظیفه خود عمل نمی‌کند. در بیشتر موارد با کسانی که نیاز به مقابله دارند، مقابله نمی‌کند و مشخص نیست تا کی ادامه خواهد داشت اما ما مطمئنا نمی‌توانیم روی آن حساب کنیم.

بر اساس بیانیه‌ای که دفتر نخست وزیر رژیم اسرائیل منتشر کرد، بازدید نتانیاهو شامل نشستی برای ارزیابی وضعیت میدانی و عملیات فرماندهی مرکزی ارتش این رژیم اشغالگر در کرانه باختری اشغالی و همچنین توضیحاتی درباره تصویر اطلاعاتی عمومی در کرانه باختری و قدس اشغالی بود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به ارکان محور مقاومت در منطقه که این رژیم را از هر سو در محاصره خود در آورده است، گفت: "ایران بزرگترین دشمن ما است و ما در حال جنگ با آن هستیم".

او در عین حال بدون اشاره به اذعان فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به ضعف و عملکرد پایین نیرووهای ارتش این رژیم، مدعی مقابله به زعم خود "نسبتا موفق" با نیروهای مقاومت شد و ادعا کرد: "در سطح داخلی نیز نیروهایی هستند که می‌خواهند ما را در جاهای مختلف خفه کنند اما ما نسبتا" اکنون موفق شده‌ایم آن‌ها را متوقف و به آن‌ها پاسخ دهیم… اگر در غزه باشند و اگر در لبنان باشند."

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و به طور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن، به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjLHJq

**شمخانی: آمریکایی‌ها با اشغال و خروج غیرمسئولانه به مشکلات افغانستان دامن زدند

آمریکایی ها با اشغال افغانستان به مدت ۲۰ سال، به زعم خود ماموریت داشتند که این قبیل مشکلات را حل کنند، ولی با خروج غیرمسئولانه خود از افغانستان به ادامه این مشکلات دامن زدند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین نشست مسکو درباره افغانستان در گفت و گو با اسپوتنیک: تصریح کرد: برخی بر این باورند که بسیاری از این اقدامات تروریستی نشات گرفته از برنامه هدفمند همان کسانی است که به مدت ۲۰ سال دست به اشغال افغانستان زده بودند.

وی در خصوص اظهارات مشاور رئیس جمهور اوکراین در خصوص حملات پهپادی به اصفهان نیز گفت: زلسنکی و تیمش گاهی اوقات علاقه دارند که در صدر اخبار قرار داشته باشند. در هر صورت اگر موردی بوده باشد، قبل از هر گونه اقدامی باید از طرف اوکراینی شفاف سازی و تکذیب شود. در حالی که بعدها به صورت غیرمستقیم این موضوع را تکذیب کردند. در هر صورت این نشان دهنده آن است که صحبت های مشاور رئیس جمهور اوکراین کاملا نسنجیده بوده است.

مداخله فرامنطقه‌ای در افغانستان افزایش ناامنی در منطقه را بدنبال دارد

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همچنین در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان امروز در مسکو برگزار شد، شرایط کنونی در افغانستان و راه کارهای ایجاد صلح و ثبات پایدار در این کشور را تبیین کرد.

این اجلاس با سخنرانی نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و با حضور دبیران، مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان آغاز شد.

شمخانی در مراسم گشایش این نشست بین‌المللی با بیان اینکه در طول چهار دهه گذشته و در بدترین شرایط افغانستان، جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم این کشور بوده است گفت: هم اکنون نیز بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری و به رغم مشکلاتی که تحریم های ظالمانه، یک جانبه و غیر قانونی ایالات متحده آمریکا برای مردم ایران ایجاد کرده؛ دولت و مردم ایران ضمن استمرار کمک رسانی به مردم افغانستان و پذیرای بخش زیادی از میهمانان از این کشور هستند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری مستقیم شرایط امنیتی در افغانستان بر همسایگان این کشور گفت: ایجاد امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان اولویت اصلی ما است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تلاش جمعی همسایگان به تنهایی نمی تواند زمینه ساز ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان باشد، راه برون رفت از چرخه معیوب ناامنی - بی ثباتی را اراده و اقدامات ملموس هیات حاکمه سرپرستی افغانستان و سایر بازیگران داخلی آن دانست.

شمخانی، ارتقای وحدت ملی افغانستان از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت همه ی مردم این کشور در سیاست و حکومت، بدون سو گیری قومی و نژادی و ایفای کامل تعهدات افغانستان در زمینه های گوناگون به ویژه در خصوص همسایگان و تلاش جدی برای مهار گروه‌های تروریستی را از جمله اقدامات ضروری برای رسیدن به ثبات در افغانستان ذکر کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: تاخیر بیش تر در پیگیری سازوکارهای سیاسی برای مشارکت همه اقوام و احزاب در حاکمیت و همچنین سایر موارد ثبات بخش در افغانستان نه تنها مزیتی را به دنبال نخواهد داشت بلکه بر مشکلات کنونی این کشور خواهد افزود.

https://irna.ir/xjLHZ۶

**المقداد: زمان کمک به سوریه است نه تحریم

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با فرستاده سازمان ملل به این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه کشورش در شرایط فعلی به شدت انتقاد کرد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب علیه دمشق و ملت سوریه اظهار داشت: برهه فعلی مستلزم ارائه کمک به ملت سوریه است؛ نه اعمال تحریم‌هایی که رنج و مشقتشان را دوچندان کند.

المقداد گفت: کشورهای برادر و دوست برای مقابله با فاجعه زلزله ویرانگر با سوریه و رهبری آن ابراز همبستگی کرده‌ و حمایت خود را اعلام کرده‌اند.

«گیر پدرسن» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز با ملت سوریه ابراز همبستگی کرد.

وی همچنین از تلاش خود برای بسیج کمک‌ها و حمایت‌ها از سوریه به منظور مقابله با پیامدهای زلزله خبر داد.

با اعلام زلزله هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دیروز (دوشنبه) در شمال غرب سوریه و جنوب ترکیه، دوستان مردم سوریه از جمله ایران، روسیه و عراق باز هم به میدان آمدند و ارسال کمک های انسانی خود به این کشور را آغاز کردند، اما از غربی های مدعی حقوق بشر حتی صدایی هم بلند نشد.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

https://irna.ir/xjLHZN

**باقری کنی: لبنان و ایران همواره در موضع قدرت در مقابله با چالش‌ها خواهند بود

علی باقری کنی معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در بیروت دیدار و تاکید کرد که لبنان و ایران همواره در موضع قدرت و اقتدار در مقابله با چالش‌ها خواهند بود.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

دیدار باقری کنی با نبیه بری با حضور مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی در بیروت انجام شد.

باقری کنی در این دیدار اظهار داشت: دشمنان این منطقه در حال محاصره ظالمانه علیه ایران و لبنان هستند.

وی تاکید کرد: لبنان و ایران همواره در موضع قدرت در راستای مقابله با چالش‌ها خواهند بود.

باقی کنی همچنین افزود: ایران در کنار لبنان باقی خواهد ماند و از آرامش، ثبات و مقاومت در برابر دشمنان این کشور حمایت خواهد کرد.

نبیه بری عصر سه‌شنبه که در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور با حضور علی باقری کنی حضور داشت، در سخنانی از مقامات لبنانی خواست که فضای مناسب را برای موفقیت تلاش های بغداد در راستای حل اختلافات و نزدیک کردن روابط بین ایران و عربستان را تامین کنند.

نبیه بری در ادامه سخنان خود چهملین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر را تبریک گفت و به همزمان بودن این دهه مبارک با سالروز انتفاضه شش فوریه لبنان اشاره کرد.

https://irna.ir/xjLJ۲d

**۹۰۰ عملیات ضد صهیونیستی فقط در یک ماه

رسانه صهیونیستی اذعان کرد که طی یک ماه گذشته، ۹۰۰ عملیات از سوی مبازان فلسطینی علیه نظامیان رژیم صهیونیستی انجام شده است.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که فقط در ماه ژانویه ۲۰۲۳ مبارزان فلسطینی ۹۰۰ عملیات علیه صهیونیست ها در کرانه باختری انجام داده اند.

بر اساس این گزارش، طی این یک ماه، ۶۹۲ عملیات پرتاب سنگ، ۱۰۳ عملیات پرتاب کوکتل مولوتف، ۷۷ عملیات پرتاب بمب، ۵۱عملیات تیراندازی، ۵ عملیات زیرگرفتن با خودرو و سه عملیات با سلاح سرد در کرانه باختری علیه عناصر صهیونیستی انجام شده است.

سرزمین‌های اشغالی فلسطینی طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش درپی تجاوزات روزانه صهیونیست‌ها و پاسخ مقاومت به این رژیم است.دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی بر این باور هستند که انجام این اقدامات علیه فلسطینی ها در قدس اشغالی منجر به افزایش حملات علیه اهداف صهیونیستی می شود.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و به طور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن، به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نیز چندی پیش فاش کرد که شجاعت و شهامت نیروهای مقاومت فلسطین باعت ترس و نگرانی نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

این منبع با ارایه آماری درباره میزان شهدای فلسطینی و تعداد صهیونیست های به هلاکت رسیده از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون اعلام کرده بود که طی سال جاری، در کرانه باختری و نوار غزه و سرزمین های اشغالی، ۳۱ صهیونیست کشته و ۱۵۰ فلسطینی به شهادت رسیدند..

«یدیعوت آحارانوت» همچنین مدعی شده بود: «از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون شاباک (سازمان امنیت داخلی رژیم اسرائیل) و ارتش اسرائیل بیش از ۴۵۰ عملیات از جمله ۳۶ عملیات بمب گذاری، بیش از ۳۰۰ عملیات تیراندازی و ربایش و زیر گرفتن با خودرو و حمله با سلاح سرد را ناکام گذاشته است.»

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، اکنون عملا جنگی شبانه روزی (بین ارتش رژیم اسرائیل و مبارزان فلسطینی) در کرانه باختری در جریان است که شدت آن در هفته های اخیر بیشتر شده و درگیری و همچنین میزان شجاعت و شهامت فلسطینیان افزایش یافته است. مناطق مسکونی فلسطینیان هم اکنون از تسلیحات نظامی اشباع شده؛ به گونه ای که فلسطینیان به جای پرتاب سنگ به سوی خودروهای ارتش رژیم صهیونیستی، بطری های آتش زا پرتاب و به سوی نیروهای این رژیم تیراندازی می کنند.

https://irna.ir/xjLHTV

**امداد و نجات کودکان زلزله زده در ترکیه

عملیات جستجو، نجات و امداد رسانی به آسیب دیدگان زلزله مهیب در ترکیه برای سومین روز متوالی همچنان ادامه دارد، بر اساس آخرین آمار تاکنون ۸۵۷۴ نفر در این حادثه کشته و ۴۹ هزار و ۱۳۳ نفر هم مجروح شدند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) اعلام کرده است که مساحت متاثر از زلزله حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع است و تیم های امدادی و کمک رسان از کشورهای دیگر وارد این کشور شده اند.

https://irna.ir/xjLHZR

**هشدار نخست وزیر مالزی درباره کسری گسترده بودجه این کشور
انور ابراهیم نخست وزیر مالزی امروز چهارشنبه هشدار داد کشورش قادر نیست با کسری بودجه بالایی که دارد به مسیر خود ادامه دهد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

در کنفرانس خبری که پس از جلسه کابینه دولت مالزی برگزار شد، انور ابراهیم اعلام کرد دولت بدنبال یافتن راه هایی برای کاهش بدهی هایش بدون تاثیرگذاری روی برنامه های توسعه اش است و گفت: «کشور دیگر با این کمبود بودجه نمی تواند به بقای خود ادامه دهد و ما باید بدنبال راه هایی برای کاهش بدهی ها باشیم درحالی که به برنامه های توسعه مان نیز آسیب نزند.»

وی در ادامه سخنانش گفت از سوی وزیران دیگر کشور نیز درباره این موضوع بازخوردها و نظراتی دریافت کردم.

انور ابراهیم ماه گذشته طی سخنرانی خود درباره گفتگوی بودجه سال ۲۰۲۳ گفت بدهی های ملی مالزی به ۱.۵ تریلیون رینگیت معادل ۳۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

نخست زیر مالزی خاطرنشان کرد در بودجه ۲۰۲۳ چالش های اقتصادی حال حاضر درنظر گرفته شده است و تلاش هایی برای جذب سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

این درحالی است که براساس داده های نظرسنجی رویترز رشد اقتصادی مالزی با کاهش بیش از نیم به ۶.۶ درصد در سه ماه آخر سال ۲۰۲۲ رسید. ماه گذشته بانک مرکزی مالزی به شکلی غیرمنتظره نرخ شاخص سود خود را بدون تغییر در ۲.۷۵ درصد نگه داشت.

به علاوه پیش بینی ها درباره رشد ناخالص داخلی سالانه که قرار است ۱۰ فوریه ( ۲۱ بهمن) اعلام شود از ۵.۲ تا ۱۰.۵ درصد اعلام شده است.

برایان تان کارشناس اقتصاد که رشد ناخالص داخلی سالانه را ۸ درصد پیش بینی کرده است در مصاحبه با خبرنگاران گفت علت کاهش رشد ناخالص داخلی سومین اقتصاد بزرگ آسیای جنوب شرقی اثر نامطلوب مقایسه اطلاعات از دو مرجع برای یک نتیجه و نامتوازنی عرضه و تقاضاست.

فعالیت تجاری و اقتصادی همچنین در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۲۲ در مالزی همچنان دستخوش تاثیرات محدودیت های شدید چین در همه گیری ویروس کرونا و کاهش رشد اقتصادی جهانی نیز بوده است. چین بزرگترین شریک تجاری مالزی است.

https://irna.ir/xjLHXK

**فعالان حقوق بشری: جهان به فریاد زندانیان سیاسی در بحرین برسد

شماری از فعالان سیاسی و حقوقی بحرین خواستار تحقیق نهادهای حقوق بشری درباره وضعیت وخیم زندان های این کشور و اقدام رژیم حاکم در شکنجه زندانیان سیاسی شدند و از جامعه جهانی خواستند تا صدای این افراد را بشنوند.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

«مجمع حقوق بشر بحرین» نشستی مجازی را در اینستاگرام با عنوان «زندانیان عقیدتی؛ زندان‌ها و سرکوب بی‌امان در بحرین» برگزار کرد که در آن شماری از بستگان زندانیان عقیدتی و فعالان سیاسی و حقوقی این کشور شرکت کردند.

یک فعال حقوق بشری بحرین و پدر «علی مهنا» از زندانیان عقیدتی در این نشست گفت: آنچه را زندانیان سیاسی و عقیدتی در این کشور از رنج و عذاب خود از طریق فایل‌های صوتی آشکار کردند، تنها بخش کوچکی از بدرفتاری غیرقابل تحمل و خطری است که آن‌ها را در معرض انتقام قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس بحرین از سال ۲۰۱۱ وظیفه خود را در قبال بازداشت شدگان و حقوق سلب شده آن‌ها نادیده گرفته اند، اظهار داشت: در این باره سعی کردم با چند نفر از این نمایندگان ارتباط برقرار کنم اما آن‌ها عذرخواهی کردند، زیرا می‌ترسند که طرح این شکایت، فقط باعث همدستی و سکوت شرم‌آور سایر سازمان های دولتی شود.

«باقر درویش» رئیس این نشست نیز اعتصاب گروهی زندانیان و گفتمان حقوق بشری آن‌ها را مثبت ارزیابی کرد و خواستار افزایش این اقدامات برای فشار بر اداره زندان مرکزی «جو» شد.

«جعفر یحیی» فعال سیاسی بحرین نیز با بیان اینکه برخورد با زندانیان که حقوق و آزادی‌های بدیهی خود را مطالبه می‌کنند، نقض سیستماتیک و غیر قابل تحمل است، مجلس نمایندگان را مسئول پیگیری و تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی سوء استفاده‌هایی دانست که زندانیان در فایل‌های صوتی اخیر خود به آن اشاره کرده اند.

او همچنین جامعه بین الملل را مسئول برقراری عدالت میان افرادی دانست که بی‌گناه در زندان‌های آل خلیفه حبس شده اند.

«احمد المتغوی» یکی دیگر از شرکت کنندگان دراین نشست با بیان اینکه نهادهای نظارتی حقوق بشر آنچه را که در زندان‌های بحرین اتفاق می‌افتد نادیده می‌گیرند، خواستار حمایت از زندانیان عقیدتی این کشور از طریق ابزارهای فشار شد.

«محمد سلطان» از مسئولان سازمان دموکراسی و حقوق بشر «سلام» بحرین هم گفت تا زمانی که زندانیان عقیدتی در این کشور وجود دارند، توسعه پایداری که دولت بحرین مدعی آن است، محقق نخواهد شد.

وی افزود: دولت بحرین نمی‌تواند از طریق دستگیری‌های خودسرانه، اراده مردم را بشکند زیرا مقاومت بحرینی‌ها برای تحقق حقوق و مطالبات خود روز به روز بیشتر می‌شود.

پیشتر نیز جمعیت «الوفاق» بحرین در بیانه ای، آنچه را که زندانیان سیاسی در بحرین در معرض آن قرار گرفته اند، جنایت و تهدیدی برای جان آنها دانسته و افزوده بود: اخبار درز کرده از ده‌ها زندانی سیاسی که در زندان‌های رژیم بحرین به سر می‌برند، حاکی از آن است که آنها در شرایط بسیار بدی هستند.

جمعیت الوفاق بحرین همچنین درخصوص بی توجهی جامعه جهانی نسبت به شرایط زندانیان سیاسی بحرینی و به ویژه کشورهای غربی که در زمینه‌های حقوق بشری دارای معیارهای دوگانه‌ای هستند، انتقاد کرده بود.

بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد قیام مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

در جریان قیام مردمی بحرین، هزاران نفر شهید یا زخمی شده‌اند و حکومت آل خلیفه همچنین هزاران بحرینی را بازداشت و شکنجه و صدها نفر دیگر را سلب تابعیت کرده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

https://irna.ir/xjLHWt

**مقامات آمریکا، کره جنوبی و ژاپن راه های تقویت همکاری سه جانبه را بررسی می کنند

وزارت امورخارجه کره جنوبی از برگزاری جلسه معاونان وزیران امورخارجه ۳ کشور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن طی هفته آینده در واشنگتن با هدف بحث و گفتگو درباره شرایط امنیتی در شبه جزیره کره و راه های تقویت همکاری سه جانبه خبر داد.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

«چوهیون دونگ » معاون اول وزیر امورخارجه کره جنوبی با « وندی شرمن » معاون وزیر امورخارجه آمریکا و «تاکئوموری» همتای ژاپنی اش برای دیداری سه جانبه روز ۱۳ فوریه ( ۲۴ بهمن ) به واشنگتن سفر خواهد کرد.

قرار است ۳ کشور به بحث و تبادل نظر درباره گسترش و تقویت همکاری های سه جانبه در جهت بازدارندگی قوی تر در برابر تهدیدهای اتمی و موشکی کره شمالی و دیگر مسائل منطقه ای و جهانی بپردازند. به علاوه معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی جداگانه با همتایان آمریکایی و ژاپنی خود نیز جلساتی خواهد داشت.

کره جنوبی و ژاپن اخیرا با برگزاری چندین جلسه مشورتی بر روی حل و فصل مسائل تاریخی خود پیرامون مسئله کار اجباری در زمان جنگ ژاپن بدنبال بهبود روابط هستند.

این سومین جلسه سه جانبه در سطح معاونان وزیرامورخارجه سه کشور از زمان آغاز ریاست جمهوری سون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی خواهد بود. آخرین جلسه سه جانبه اواخر ماه اکتبر در توکیو برگزار شده بود.

https://irna.ir/xjLHZs

**سفیر ایران در قرقیزستان: عضویت تهران در شانگهای به آن قدرت خواهد داد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان گفت که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به آن قدرت و فرصت خواهد داد.

سعید خرازی در گفت و گو با رادیو «بیرینچی» قرقیزستان تصریح کرد: ایران فعالانه در حال توسعه روابط اقتصادی با اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای است.

به گفته وی، یکی از اتفاقاتی که می توان در سال ۲۰۲۳ انتظار داشت، آغاز عضویت جمهوری ایران در سازمان همکاری شانگهای است.

خرازی اظهار داشت: ایران توجه زیادی به روابط با سازمان همکاری شانگهای دارد. ما توانستیم تقریباً تمام مراحل هماهنگی برای عضویت را در کمترین زمان ممکن طی کنیم.»

سفیر تاکید کرد که عضویت ایران در این سازمان قدرت، فرصت ها و ابزارهای بیشتری را به این سازمان خواهد داد.

خرازی همچنین به نتایج همکاری ایران و اوراسیا پرداخت. وی به ویژه توافق بر سر منطقه آزاد تجاری و همچنین تجارت با کشورهای اتحادیه اوراسیا را یادآور شد که در سال ۲۰۲۲ از مرز ۵ میلیارد دلار گذشت.

https://irna.ir/xjLHZ۴

**مازاد حساب جاری ژاپن در سال ۲۰۲۲ به یک دوم کاهش یافت

وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد که مازاد حساب جاری این کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن تقریباً نصف شد و به ۱۱.۴۴ تریلیون ین (۸۷ میلیارد دلار) رسید.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

براساس گزارش وزارت دارایی ژاپن، مازاد حساب جاری این کشور در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح خود طی ۸ سال گذشته رسید که دلایل اصلی آن رکورد و کسری تجاری ناشی از افزایش واردات و تضعیف ارزش ین واحد پول این کشور، بوده است.

با وجود ثبت رکورد تازه برای مازاد درآمد اولیه از محل سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های ژاپنی اما کمبود منابع ناشی از افزایش واردات به ویژه جهش قیمت‌های انرژی باعث شده تا بزرگترین کاهش سال به سال مازاد حساب جاری ژاپن با رقمی در حدود ۱۰.۱۵ تریلیون ین رقم بخورد.

براساس این گزارش، مازاد حساب جاری ژاپن که یکی از مهم‌ترین معیارهای تجارت بین‌المللی است، به کمترین میزان خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است. در آن سال مازاد حساب جاری ژاپن ۳.۹۲ تریلیون ین اعلام شده بود.

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت دارایی ژاپن نشان می‌دهند که کسری تجاری این کشور برابر با ۱۵.۷۸ تریلیون ین بوده است.

واردات ژاپن در سال گذشته با ۴۲ درصد افزایش به ۱۱۴.۴۷ تریلیون ین و ارزش صادرات آن هم با ۱۹.۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به ۹۸.۶۹ تریلیون ین رسید.

کیودو نوشت: بر اساس داده‌های اولیه وزارت دارایی، ارزش واردات و صادرات هر دو در بالاترین میزان از زمان در دسترس بودن داده‌های قابل مقایسه از سال ۱۹۹۶ قرار دارند.

در سال ۲۰۲۲ ارزش برابری ین ژاپن مقابل دلار آمریکا ۲۰ درصد کاهش داشت.

کاهش سریع ارزش ین برابر دلار منجر به کاهش ثروت ملی در سال گذشته شد که دلیل عمده آن جنگ روسیه و اوکراین و جهش قیمت مواد اولیه، انرژی و مواد غذایی بود.

با این حال کاهش ارزش ین باعث شد تا سفر به ژاپن برای گردشگران خارجی ارزان‌تر شده و همزمان با بازگشایی مرزهای این کشور به روی گردشگران خارجی بدنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، این کشور شاهد رشد درآمد از این محل بود.

https://irna.ir/xjLJ۳۸

**اسرائیل دوقطبی شده است/ نتیجه در هر صورت، شکست است

یک رسانه صهیونیست به دو قطبی شدن رژیم صهیونیستی اذعان کرد و نوشت: هرکدام از طرفین این دو قطب پیروز شود، نتیجه آن شکست (رژیم) اسرائیل است.

از پاسخ انفعالی گروسی درباره ایران تا جانباختن بیش از ۸هزار نفردر زلزله‌ترکیه

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی درباره تظاهرات اعتراضی هفته های اخیر علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» نوشت: «بحث های سیاسی در هیچ دوره ای تا این حد "اسرائیلی ها" را دوقطبی نکرده بود، امروز این دو قطبی به قدری تشدید شده که هیچ طرفی حاضر نیست تا نظرات طرف مقابل را بشنود».

این رسانه صهیونیست، پیروزی هریک از دو طرف بحران سیاسی رژیم صهیونیستی را مساوی شکست ارزیابی کرد و افزود: «نتیجه هر چه باشد، اسرائیل از ادامه این وضعیت آسیب می بیند.»

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، جریان چپ و راست در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را که اکنون درباره اصلاحات قضائی دچار اختلاف هستند، به گفت‌وگو دعوت کرد.

این رسانه صهیونیست در عین حال کابینه نتانیاهو را مسئول ایجاد بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد و از او خواست به دستگاه قضائی به چشم دشمن نگاه نکند و ضمن احترام به تفکیک قوا، در مقابل مخالفان انعطاف نشان داده و از اقدامات یکجانبه خودداری کند.

بحران سیاسی در هیات حاکمه رژیم صهیونیستی به بدنه این رژیم هم کشیده شده و احزاب اپوزیسیون برای برگزاری تظاهرات و اعتصاب سراسری در فلسطین اشغالی برای دوشنبه آینده، فراخوان صادر کرده‌اند.

برگزارکنندگان تظاهرات‌ علیه کابینه تندرو و افراطی نتانیاهو طی فراخوان‌هایی خواستار اعتصاب سراسری و تظاهرات دوباره در دوشنبه آینده در اعتراض به اصلاحات قضایی شدند که این کابینه بر اجرای آن پافشاری می کند.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد.

اخیرا لاپید درباره تصمیم کابینه نتانیاهو برای اصلاح دستگاه قضایی گفت که کابینه تندروی نتانیاهو یک فرایند ویرانگر را پیش می‌برد؛ فرآیندی که ممکن است موجودیت این رژیم را به خطر اندازد.

لاپید افزود: هیچ دستگاه «اسرائیلی» وجود ندارد که تحت اصلاحات قرار نگیرد، یکی از آنها دستگاه قضایی است، اما اصلاحات نمی‌تواند توسط کابینه‌ای انجام شود که ریاست آن را یک متهم دارای پرونده جنایی بر عهده دارد و فرد قدرتمند آن نیز یک جنایتکار محکوم (ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی) است.

رهبر ائتلاف مخالفان در کنست رژیم صهیونیستی با اشاره به تظاهرات مخالفان کابینه نتانیاهو اضافه کرد: «جنبش اعتراضی کنونی مهم‌ترین جنبش در تاریخ (رژیم جعلی) اسرائیل است و این صرفا اعتراض علیه فساد و یا اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی نیست، بلکه این اعتراض‌ها علیه کسانی است که موجودیت ما را به خطر می‌اندازند.»

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز اخیرا در بیانیه ای خواستار توقف فرآیند اصلاحات قضایی شد و گفت: «روند اصلاحات قضایی را لحظه ای به طور کامل متوقف کنید، نفس عمیق بگیرید و اجازه دهید که گفت وگوهایی انجام شود زیرا اغلب اسرائیلی ها خواهان گفت وگو هستند.»

اما «یاریو لیوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست رئیس رژیم مبنی بر توقف موقت اصلاحات قضایی گفت که حتی یک دقیقه هم روند مربوط به این اصلاحات را که با انتقادات شدید در داخل و خارج سرزمین های اشغالی مواجه است، متوقف نمی کند.

https://irna.ir/xjLHRS

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha