ترانزیت ریلی مرز سرخس از مبادی روسیه و چین در دولت سیزدهم رونق یافت+فیلم

مشهد-ایرنا- مدیر کل راه آهن خراسان گفت: دیپلماسی حمل و نقلی در دولت سیزدهم و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱، حمل و نقل و ترانزیت ریلی پررونق و خوبی از مبادی روسیه، قزاقستان و چین در مرز سرخس را رقم زده است.

مصطفی نصیری ورگ روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه محور سرخس در شاخه شرقی کریدور حمل و نقلی شمال جنوب قرار دارد، تقاضای بسیار زیادی برای حمل بارهای ترانزیتی از روسیه، قزاقستان و چین از این مرزی ریلی با ترکمنستان وجود دارد.

وی گفت: جلساتی برای همکاری و جذب بارهای بیشتر و توجیه و تشریح مسیرهای ریلی سرخس به بندرعباس و سرخس به مرز رازی با ترکیه به عنوان گذرگاهی ایمن، پایدار و مقرون به صرفه در دست اقدام است تا به افزایش حمل بارهای جدید در این محور بیانجامد و کریدور یادشده به دیگر کشورهای منطقه از جمله آسیای مرکزی معرفی شود.

مدیر کل راه آهن خراسان ادامه داد: تاکنون تقاضای بسیار زیادی برای حمل کانتینری کالا از چین، بار کود شیمیایی از روسیه و زغال سنگ از قزاقستان داشته ایم که در سال جاری بخشی از این بارها در مسیرهای یادشده جابجا شد و بخشی نیز طی سال آینده از این محور عبور خواهد کرد.

نصیری ورگ خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت بالای مسیر ریلی سرخس، قریب به ۸۵ درصد از ترانزیت ریلی کشور از این مرز صورت گرفته است و سال قبل نیز رکورد جابجایی بار ترانزیتی از سرخس با ثبت ۱.۵ میلیون تن  شکسته شد.

پایانه ریلی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی با قدمت ۲۸ ساله در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha