۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۰۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85024006
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام امنیتی روسیه: واشنگتن به دنبال ادامه ماجراجویی‌های ژئوپلتیک خود است

تهران- ایرنا- نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز چهارشنبه (امروز) هشدار داد: بی‌ثباتی ایجاد شده در افغانستان توسط غرب می‌تواند به همه کشورهای جهان گسترش یابد و واشنگتن قصد دارد به ماجراجویی ژئوپلتیک خود از جمله در اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه ادامه دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس به نقل از نیکولای پاتروشف در پنجمین نشست چندجانبه مقامات امنیتی کشورها با موضوع افغانستان، گفت: شکی نیست که آمریکایی ها به ماجراجویی های ژئوپلتیکی خود در مناطق دیگر جهان، به ویژه در اروپا و منطقه آسیا اقیانوسیه و همچنین در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین ادامه خواهند داد.

به گفته این مقام روس، بنابراین کانون بی ثباتی گسترده در افغانستان که غرب در ایجاد آن نقش داشته به همه کشورهای منطقه گسترش خواهد یافت.

وی توضیح داد که این امر به دلیل سلاح هایی است که ائتلاف غرب هنگام خروج نیروها از افغانستان در مقادیر هنگفت در این کشور رها کرد.

پاتروشف گفت: ما درباره بیش از هزار خودرو و نفربرهای زرهی، ده ها هواپیما و بالگرد، صدها قبضه توپ، خمپاره و سامانه های ضد تانک و ضد هوایی و صدها هزار سلاح سبک و سنگین به ارزش ده ها میلیارد دلار صحبت می کنیم.

این مقام روس همچنین گفت: این سلاح ها می توانند برای تشدید نزاع های مسلحانه بین گروه های افغانستانی استفاده و در بازار سیاه فروخته شوند. همچنین ممکن است در اختیار تروریست ها در کشورهای ثالث قرار گیرند.

وی اظهار داشت: واشنگتن و متحدانش به دنبال حفظ کانون های تنش قدیمی و ایجاد کانون های تنش جدید در سراسر جهان هستند.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه خاطرنشان کرد: در شرایطی که آمریکا و متحدانش سیاست هایی را برای ایجاد چنین تنش هایی دنبال می کنند، تلاش جمعی برای حل مسائل امنیتی اهمیت ویژه ای دارد.

پاتروشف گفت: غرب به ویژه در تشدید فعالیت های سازمان های بین المللی تروریستی، داعش و القاعده، نقش داشت که به دلیل وجود جنگجویانی از عراق و سوریه و برخی دیگر از کشورها صفوف خود را تقویت کردند. ما فراموش نمی کنیم بالگردهای بی نام و نشانی را که سلاح و مهمات به مزدوران داعش در منطقه تحت کنترل هوایی آمریکا ارسال کردند.

رئیس شورای امنیت ملی روسیه همچنین با یادآوری این که آمریکایی ها به افزایش قاچاق مواد مخدر در افغانستان کمک کردند، گفت: مقامات کنونی کابل همچنان با نتایج هرج و مرج بجا مانده از دوران حضور آمریکایی ها دست و پنجه نرم می کنند و اوضاع اجتماعی و اقتصادی افغانستان بسرعت وخیم تر می شود.

به گزارش ایرنا، پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان روز چهارشنبه در مسکو آغاز به کار کرد. در این اجلاس که با سخنرانی پاتروشف آغاز شد، دبیران و مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان شرکت کرده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha