هشت هزار و ۴۲۳ گونه گیاهی در ایران شناسایی شده است

همدان- ایرنا- مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طبق بررسی های صورت گرفته حدود ۶۶ درصد گیاهان موجود در اروپا در ایران می روید گفت: هشت هزار و ۴۲۳ گونه گیاهی در کشورمان شناسایی شده است.

ترحم بهزاد روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به خبرنگار ایرنا گفت: از این تعداد گونه گیاهی شناسایی شده در کشورمان ۲ هزار و ۳۰۰ گونه خاصیت دارویی دارند.

وی اضافه کرد: همچنین از این میزان گونه شناسایی شده در ایران یک هزار و ۷۲۸ گونه منحصر به فرد بوده و تنها در ایران رویش دارند بنابراین در صورت انقراض و از بین رفتن آنها در هیچ جای جهان یافت نمی شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تولید گیاهان دارویی را از کارکردهای مثبت مراتع دانست و گفت: توسعه و تقویت کشت گونه های گیاهی در تغییر و بهبود معیشت بهره برداران و تقویت افزایش پوشش گیاهی کمک شایانی می‌کند.

بهزاد با بیان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا گرایش مردم به مصرف گیاهان دارویی افزایش یافت افزود: هم اینک حدود دو سوم گیاهان دارویی موجود در اروپا در ایران می روید.

وی از دیگر کارکردهای عرصه های منابع طبیعی را تولید سالانه ۸۸ هزار تن تولید عسل و گوشت قرمز ارگانیک دانست و گفت: ۴۲ درصد پروتئین کشور به صورت ارگانیک از مراتع تامین می شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: سرانه تولید گوشت قرمز کشور ۸۶۰ هزار تُن است که نزدیک به ۳۶۰ هزار تن آن از عرصه های مرتعی تامین می شود.

بهزاد وجود مراتع را در افزایش عمر مفید سدها، جلوگیری از فرسایش خاک، روان آب، تلطف هوا و توسعه گردشگری مراتع موثر دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha