عملیات اجرایی «پُل خلیج فارس» پس از هفت سال وقفه آغاز شد

قشم - ایرنا - عملیات اجرایی پروژه عظیم پل خلیج فارس پس از هفت سال توقف امروز (سه شنبه هجدهم بهمن ۱۴۰۱) همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر با حضور حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، فرمانده قرارگاه مدینه منوره سپاه و مسوولان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این عملیات اجرایی به عنوان آرزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم، همزمان با جشن های چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پس از وقفه ای هفت ساله با همتی جهادی در دولت سیزدهم از سر گرفته شده است.

اجرای عملیات عمرانی احداث پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل، مسیر جدیدی را از قشم در تماس و ارتباط کریدورهای تجاری منطقه و اتصال به شبکه راه های کشور ایجاد می کند.

پروژه پل خلیج فارس در حال حاضر دارای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و امروز پس از وقفه ای طولانی، در دولت مردمی فعالیت اجرایی خود را آغاز می کند.

پُل خلیج فارس به طول سه هزار و ۴۳۰ متر شامل دهانه های ۳۶۰ متری و پایه های بر روی دریا، عرض عرشه ۳۲ متری دارای چهار مسیر رفت و آمد خودرو، یک مسیر رفت و آمد راه آهن و یک مسیر اضطراری و پیاده‌رو است که پس از اجرا می تواند جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل کند.

مناطق آزاد در دولت سیزدهم به حیاط خلوت ملت تبدیل شده اند

محمد آشوری تازیانی در آیین از سرگیری ساخت پل خلیج فارس اظهار کرد: با تغییر رویکرد مثبت صورت گرفته در دولت مردمی سیزدهم، مناطق آزاد کشور امروز تبدیل به حیاط خلوت ملت شده اند.

وی با بیان اینکه ابعاد چهارگانه توسعه (سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) باید در اختیار توسعه انسانی جوامع باشد، گفت: توسعه انسانی ویژگی هایی دارد که از آن جمله می توان به ایجاد آسایش، امنیت بخشی و عدالت محوری اشاره کرد که برای پیشرفت، توسعه و رفاه جوامع انسانی ضروری است.

نماینده مردم بندر عباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرکت های بسیار خوبی برای توسعه جزیره قشم در سال های پس از انقلاب اسلامی آغاز شده است و با احداث پل خلیج فارس می تواند این پیشرفت را سرعت ببخشد.

آشوری با اشاره به تغییر مثبت رویکرد مدیریت منطقه آزاد قشم در دولت سیزدهم، افزود: افزایش مشارکت جویی و بازسازی اعتماد جامعه محلی همسو با فعالیت زیرساختی و اقتصادی شروع شده، می تواند جزیره قشم را به کانون افتخار ملی تبدیل کند.

وی با بیان اینکه ساماندهی حوزه دوگانگی مدیریت برای پیشرفت و توسعه قشم یک ضرورت است، گفت: برای تبدیل قشم به یک قطب اقتصادی منطقه باید با نگاهی جامع و با سرعتی بیشتر، زیرساخت های لازم برای توسعه بندر کاوه اتصال به کریدور شمال - جنوب فراهم کرد.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری موجود در جزیره قشم علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی می تواند موجب افزایش امنیت و رضایت جامعه محلی شود.

احداث پل خلیج فارس، آرزوی دیرینه مردم ایران است

در ادامه این آیین از سرگیری ساخت پل خلیج فارس احمد مرادی گفت: با آغاز مجدد عملیات عمرانی احداث پل خلیج فارس یکی از رویاهای دیرینه تمام مردم ایران محقق می شود.

وی افزود: جزیره قشم، جامعه محلی و فرهنگ غنی آن یک ظرفیت و فرصت بی نظیر برای فرهنگ و اقتصاد ملی ایران اسلامی هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: خوشبختانه در دوران دولت مردمی سیزدهم، تلاش های فراوانی برای رفع کمبودها و افزایش سرعت روند توسعه متوازن در جزیره قشم شروع شده که موجب امیدواری و افزایش اعتماد جامعه محلی شده است.

مرادی اضافه کرد: در حوزه های زیرساختی و همچنین برای حل مشکل مسکن جوانان جزیره تلاش های خوبی صورت گرفته و پس از آغاز عملیات اجرایی پل خلیج فارس نوبت به حل مشکل آب روستاهای قشم خواهد بود.

به گفته وی، با توجه به فعالیت نیروگاه های منطقه، نزدیک به هزار مگاوات برق تولید و حبس در جزیره داریم که در حال مذاکره و برنامه ریزی برای استفاده از توان تولید برق جزیره در شبکه سراسری هستیم.

نماینده بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تجار و بازرگانان جزیره قشم از مدیریت و تعامل مناطق آزاد در دوره مدیر عاملی افشار فتح الهی؛ رضایت خوبی دارند، اما باید برای استفاده از ظرفیت های موجود در بازار کشورهای همسایه به ویژه کشورهای بخش جنوبی خلیج فارس نیز برنامه ریزی کرد.

احداث پل خلیج فارس در راستای استفاده از ظرفیت های اقتصاد دریا محور است

در ادامه این آیین منصور آرامی گفت: احداث پل خلیج فارس در راستای استفاده از ظرفیت های اقتصاد دریامحور موجب پیشرفت و شکوفایی اقتصادی در جزیره قشم می شود.

وی ادامه داد: مهمترین علت توقف پروژه احداث پل خلیج فارس در دولت گذشته، مورد اعتماد نبودن و توجیه اقتصادی نداشتن طرح از نظر دولتمردان بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: مشکل تامین منابع مالی برای بسیاری از طرح های عظیم عمرانی و ابرپروژه های کشور وجود دارد، اما با پیگیری و تلاش دولتمردان، نمایندگان مجلس و دستگاه های مختلف این پروژه ها اجرایی می شود.

آرامی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و با اعتماد جامعه محلی در راستای استفاده از ظرفیت های اقتصاد دریا محور می‌تواند موجب افزایش تولید سرانه اقتصاد کشور شود.

به گفته عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس؛ احداث پروژه عظیم پل خلیج فارس به عنوان یک پروژه ملی با تاثیر گذاری در ابعاد بین المللی به دست جوانان ایران اسلامی، احیای سرمایه اجتماعی و رونق اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت.

برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث ۹۲ کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث ۸۶ کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا به حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۶۰ میلیون یورو نیاز است.

این پُل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل‌ و نقل شمال - جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه‌ آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال - جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، هزینه‌ های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد. بر این اساس، هزینه‌ های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد.

این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اجرای پُل خلیج فارس برای اتصال قشم به سرزمین اصلی و شهر مهم و راهبردی بندرعباس می تواند حلقه توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه آزاد را تکمیل و این جزیره را به مکانی با ثبات و دسترسی آسان برای جذب سرمایه‌گذار در اندازه های قابل مقایسه با مناطق آزاد مشابه در کرانه های جنوبی خلیج فارس تبدیل کند.