ضرورت تخصیص ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای تداوم اجرای طرح دارویار/ برخورد با محتکران آنتی‌بیوتیک

تهران - ایرنا - رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تخصیص ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای تداوم اجرای طرح دارویار در سال آینده ضروری است و از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری در تامین اعتبار داریم.  

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، سیدحیدر محمدی در یک نشست خبری افزود: قیمت‌گذاری دارویی بر اساس ارز نیمایی تعیین می‌شود؛ برخی از داروسازان به خصوص در حوزه آنتی بیوتیک به این موضوع اعتراض داشتند و اعلام کردند با این قیمت تولید نمی‌کنیم و مجبور به واردات شدیم. این تولیدکنندگان قصور و بی‌انصافی در نظام سلامت کردند و به مراجع قضایی معرفی شدند و با این افراد و محتکران برخورد می‌کنیم و پیگیر هستیم و البته برخی از افراد نیز در این زمینه سوداگری کردند.

وی تصریح کرد: قیمت گذاری دارو منطقی است، در زمینه تامین دارو در سال آینده دیدگاه مثبتی داریم؛ تولیدات دارویی کشور افزایش یافته و ۹۹ درصد تولید داخلی است و اتفاقات بزرگی در صنعت دارویی رخ می‌دهد.

محمدی ادامه داد: اگر اعتبار دارویی به‌ویژه طرح دارویار درست و ارز به موقع تامین شود، مشکلی در حوزه دارو در سال آینده نخواهیم داشت.

به گفته معاون وزیر بهداشت، بیش از ۳۰ درصد نیاز مواد اولیه دارویی در کشور تامین شده و برخی مواد هم به صورت پیش‌ساز وارد می‌شود، ما در همسایگی هند و چین که بزرگترین تولیدکننده مواد اولیه دارو هستند، قرار داریم؛ رقابت با این کشورها سخت است هرچند داروسازان ایرانی سعی دارند مواد اولیه را تولید کنند و سال آینده جهش خوبی در این زمینه خواهیم داشت البته در زمینه بسته‌بندی خودکفا هستیم و با کیفیت خوب تولید می‌شود.

محمدی افزود: اگر به مشکل نقدینگی بر نمی‌خوردیم، کمبودهای دارویی به زیر یک درصد می‌رسید اما اکنون چهار درصد است.

رئیس سازمان غذا و دارو توضیح داد: ۹۹ درصد داروها در کشور تولید می شود و یک درصد داروهای وارداتی مربوط به بیماران خاص است.

به گفته وی، ۷۳ هزار میلیارد تومان امسال به طرح دارو یار اختصاص یافت و ۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک مصوب شد که یک و نیم میلیارد دلار آن تامین شده و مابقی نیز به زودی تخصیص می‌یابد.

وصول ۶ هزار میلیارد تومان از بودجه دارویار به بیمه‌ها
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان از طرح دارویار به بیمه‌ها پرداخت شده و امیدواریم بتوانیم اعتبارات مابقی را تامین کنیم.

تولید ۲۱ میلیون عدد سرم در دی ماه امسال

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: دی ماه امسال ۲۱ میلیون عدد سرم در کشور تولید شده و در نسخه الکترونیک بخش بیمه‌ای، سرم بیشترین قلمی بود که تجویز شده و از مردم می‌خواهیم منطقی سرم مصرف کنند و پزشکان نیز زیاد تجویز نکنند زیرا سرم خاصیت درمانی چندانی ندارد.

خودکفایی در تولید انسولین 
محمدی تصریح کرد: در دولت سیزدهم به سمت خودکفایی تولید انسولین می‌رویم و در سال آینده بخش بزرگی از نیاز به انسولین‌های قلمی را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه تولید داروهای بیولوژیک از اتفاقات بزرگ در کشور است، گفت: سبد بزرگی از داروهای بیولوژیک دنیا را تولید و حتی صادر می‌کنیم و هر سال شاهد افزایش تولید عددی داروهای بیولوژیک هستیم که به رشد ۹۶ درصدی به لحاظ عددی رسیده ایم.

محمدی با بیان اینکه با افتخار هفت تولید کننده واکسن داریم و به زودی به تولید انبوه دست خواهیم یافت، اظهار داشت: تولید آلبومین نیز رشد خوبی داشته اما هنوز به خودکفایی نرسیده ایم.  داروهای ضد سرطان و بیماران قلبی، از دیگر دستاوردهای کشور در حوزه داروهای بیولوژیک بوده است و  امروز یکی از صادرکنندگان دستگاه‌های ونتیلاتور هستیم.

وی به اجرای اصلاح سیاست های ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح دارویاری، معضلی به اسم ارز ترجیحی نداریم. تنها مشکل ما در حوزه دارو، تامین نقدینگی است که با حمایت دولت، تلاش می‌شود این مشکل نیز مرتفع شود. قرار است چهار هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی و پنج هزار میلیارد تومان از محل صادرات گاز مایع، به دارو اختصاص یابد.

وی افزود: در روزهای آینده شاهد رونمایی از ۱۷ هزار شاخص بررسی آلاینده‌ها در حوزه غذا و فرآورده‌های کشاورزی خواهیم بود.

آغاز تولید نان کامل در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو  همچنین از آغاز تولید نان کامل در کشور خبر داد و گفت: این نان حاوی سبوس و جوانه گندم و ویتامین‌ها است که امیدواریم در همه نانوایی‌ها به سمت پخت نان کامل برویم.

محمدی در حوزه نظارت بر محصولات آرایشی و بهداشتی، اظهار داشت: قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی، یکی از دغدغه‌های ما در حوزه سلامت است که پیشنهاد دادیم مجوز واردات برخی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی فراهم شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اصالت سنجی در حوزه تجهیزات پزشکی گامی به سوی ایجاد شفافیت و نظارت است. اکنون  ارز ترجیحی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیرخشک به قوت خود باقی است و برای اینکه این اقلام از زنجیره خارج نشوند، شناسه‌گذاری آنها را آغاز کردیم و کنترل اصالت‌ انجام می‌شود. برنامه‌ریزی شده تا پایان سال همه تجهیزات و ملزومات مصرفی را مشمول استعلام اصالت در مراکز درمانی کنیم که اقدام بزرگی است.

محمدی با بیان اینکه بازمهندسی سیاست‌ها را داشتیم و در نتیجه این اقدام، قیمت‌های بسیاری از تجهیزات وارداتی کاهش یافت، گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی، کاهش ۳۰ درصدی میانگین قیمت ارزی تجهیزات پزشکی را شاهد بودیم البته باتوجه به افزایش قیمت‌های جهانی شاید این موارد خیلی دیده نشود.

ماشین دیالیز برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود

وی گفت: در عین حال با اقدامات انجام شده به صادرکننده ونتیلاتور تبدیل شده‌ایم و ماشین دیالیز برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: در دولت سیزدهم آلبومین و آی وی ای جی را بومی‌سازی کردیم و اخیرا مصرف این دارو برای ناباروری هم زیاد شده است همچنین با تولید داخل و واردات، میزان مورد نیاز را تأمین کردیم و در هفته اخیر داروی مورد نیاز برای سکته قلبی و داروهایی برای سرطان رونمایی کردیم و به زودی یک دارو برای درمان یک مشکل مغزی نادر در کودکان رونمایی خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha