۱۲۰ هکتار از باغات کشت و صنعت مغان نوسازی شد

اردبیل - ایرنا- مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از نوسازی و اصلاح ۱۲۰ هکتار از مجتمع باغات این شرکت خبر داد.

قاسم محمدی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: نوسازی و بازسازی ۳۰۰ هکتار دیگر از باغات کشت و صنعت مغان هم برای سال آینده برنامه ریزی شده و در قالب این برنامه به تدریج درختان غیرمثمر، کم بازده و کهنسال حذف و نهال‌های مثمر و پربازده جایگزین آنها خواهد شد.

وی همچنین از تشکیل کارگروه توسعه باغات در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان خبر داد و گفت: این کارگروه به طور منظم ضمن بررسی آخرین وضعیت باغات، راهکارهای لازم را برای حل مسائل و مشکلات ارائه می‌دهد تا طرح جامع تحول تدوین و برنامه بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت هم مشخص و ابلاغ شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به اجرای طرح "فجر توسعه" در باغات کشت و صنعت مغان اظهار کرد: این طرح همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سطح ۱۰۰ هکتار از مجتمع باغات میوه شرکت عملیاتی شده و انواع درختان میوه شامل گیلاس در سطح ۴۰ هکتار، بادام درختی ۲۵ هکتار و زیتون روغنی و کنسروی ۳۵ هکتار کشت خواهد شد.

محمدی یادآورشد: اقدامات اولیه طرح فجر توسعه باغات از قبیل آماده‌سازی، محیط یابی و کندن چاله‌ها در سطح ۶۵ هکتار آماده کاشت است و باقیمانده طرح در سطح ۳۵ هکتار۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی یادآورشد: چهار هکتار از این طرح بصورت باغ الگو برای شناسایی ارقام از لحاظ سازگاری، کمیت و کیفیت تولید میوه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: با توجه به اینکه در سالیان متمادی هیچ‌گونه سرمایه گذاری در باغات میوه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان صورت نگرفته، قسمت عمده ای از درختان مجتمع کهنه، پیر و فرسوده شده و باردهی استاندارد را ندارد.

به گزارش ایرنا، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

شرکت کشت و صنعت مغان با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان وعشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در اختیار شرکت کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha