بحران پرو؛ تظاهرات ضددولتی در پایتخت

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85019906
بحران پرو؛ تظاهرات ضددولتی در پایتخت

تهران- ایرنا- با وجود درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس، هزاران نفر از مردم پرو از نقاط مختلف، در یک راهپیمایی جدید ضد دولتی در لیما، پایتخت این کشور تجمع اعتراضی برپاکردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، معترضان با در دست داشتن پرچم‌های ملی که روی برخی از آن‌ها خطوط مشکی به جای قرمز به نشانه عزا کشیده شده بود، در خیابان‌های اصلی مرکز شهر لیما تجمع کردند و با شعارها و پارچه نوشته های خود، استعفای دینا بلوآرته رئیس‌جمهوری این کشور، برگزاری زودتر از موعد انتخابات در سال جاری میلادی و تشکیل مجلس موسسان را خواستار شدند.

در طول ساعت‌های اولیه، راهپیمایی به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد؛ بر خلاف شنبه گذشته که در جریان آن، نخستین مورد مرگ یک معترض در درگیری با نیروهای پلیس در پایتخت ثبت شد. با گذشت چند ساعت، پلیس برای عقب راندن معترضان از برخی چهارراه ها شروع به پرتاب گاز اشک آور کرد و معترضان نیز به سمت ماموران سنگ و مواد محترقه پرتاب کردند.

از هفتم دسامبر (۱۶ آذر) و به دنبال برکناری پدرو کاستیو رئیس‌جمهوری سابق پرو، آتش خشم معترضان هنوز فروکش نکرده و معترضان، استعفای دینا بلوآرته رئیس‌جمهوری جدید را خواستار هستند. تاکنون، ۴۸ نفر از جمله یک پلیس در این اعتراض ها قربانی شده‌اند. ۱۱ نفر نیز در جریان مسدودی جاده‌ها کشته شده‌اند.

کنگره پرو در ابتدا به برگزاری زودتر از موعد انتخابات ریاست جمهوری از ۲۰۲۶ به ۲۰۲۴ چراغ سبز نشان داد اما تاکنون به پیشنهادهای برگزاری انتخابات در سال جاری میلادی رای منفی داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha