۱۰۵ ماموریت نجات دریایی توسط شناور ناجی در آب های قشم انجام شد

قشم - ایرنا - مدیر بنادر و دریانوردی شهرستان قشم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۵ مورد ماموریت جستجو و نجات دریایی در پهنه آبی این جزیره راهبردی خلیج فارس توسط شناور ناجی انجام شده است.

علی اشتری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای عمل به الزامات ملی و بین المللی جستجو و نجات دریایی یک فروند شناور ناجی در بندر مسافری شهید ذاکری قشم و تعداد ۹ ایستگاه همیار ناجی با استفاده از ظرفیت های بومی منطقه در سطح جزیره و جزایر لارک و هنگام در حال خدمت رسانی به دریانوردان در آب های های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی در محدوده جزیره قشم می باشند.

وی ادامه داد: با توجه به حضور در ماه های پایانی سال و نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز و استقبال مسافرین و گردشگران از جاذبه های دریایی جزیره قشم، هنگام و لارک، افزایش سفرهای دریایی را شاهد خواهیم بود که با توجه به خطر پذیری های نهفته آن لزوم توجه بیشتر به رعایت الزامات ایمنی توسط شناورها و گردشگران حائز اهمیت است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهرستان قشم توضیح داد: همچنین تلاش می شود با بکارگیری و اجرای طرح های عملیاتی و اقدامات موثر سوانح دریایی به رغم افزایش سفرهای دریایی تجاری، صیادی و تفریحی کاهش یابد.

۱۰۵ ماموریت نجات دریایی توسط شناور ناجی در آب های قشم انجام شد

اشتری اضافه کرد: بر اساس کنوانسیون جستجو و نجات دریایی که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۳ به آن ملحق شده، کشورهای عضو ملزم به ایجاد مراکز جستجو و نجات برای ارایه خدمات جستجو و نجات به شناورها و افراد مضطر در دریا هستند.

وی گفت: جزیره قشم هم به عنوان مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی با بکارگیری شناورهای تخصصی ارایه خدمات امداد و نجات دریایی و پزشکی در آب های محدوده این جزیره و آبراه های بین المللی رفت و آمد ایمن شناورهای عبوری از این منطقه را رصد و پایش می کند.

رییس کمیته حمل و نقل دریایی شهرستان قشم افزود: در کُل پاسخگویی، جستجو و امداد و نجات شناور های مضطر در دریا وظیفه اصلی این شناور ناجی است که در ساحل این جزیره هم مراکز برج کنترل دریایی به عنوان مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی وظیفه هماهنگی و مدیریت ماموریت و عملیات آنها را بر عهده دارند.

۱۰۵ ماموریت نجات دریایی توسط شناور ناجی در آب های قشم انجام شد

به گزارش ایرنا، شناورهای ناجی مستقر در جزیره قشم از مدرن ترین شناورهای پیشرفته جستجو و نجات دریایی می باشند که با سرعت بسیار بالا و با قابلیت مانور مطلوب و تجهیزات بسیار پیشرفته پزشکی می باشند.

این شناورها در صورت نیاز «شناورهای مضطر» و اعلام شرایط اضطراری عمومی و پیچیده از سوی آنان در سریعترین زمان ممکن به کمک آنها خواهند شتافت.

کارکنان این شناورهای ناجی در صورت دریافت درخواست کمک اضطراری در پهنای آب های نیلگون و فیروزه ای خلیج فارس به صورت شبانه روزی کار امدادرسانی به هر شناور ایرانی و غیر ایرانی که نیاز به کمک داشته باشند را انجام می دهند.

شهرستان قشم ۱۹ اسکله مسافری، تجاری و گردشگری دارد.

۹ اسکله گردشگری مجاز در مناطق شیب دراز، کندالو، هنگام، لافت، گورزین، سهیلی، طبل، دهخدا و گوران شهرستان قشم فعالیت می‌کنند.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق بندر پهل بندرعباس به بندر لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha