۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۱۴
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85019656
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آثار جبران ناپذیر تعطیلی‌ها بر پیکره آموزش و تربیت دانش‌آموزان

قزوین- ایرنا- تعطیلی پی در پی مدارس و غیرحضوری شدن کلاس های درس به دلیل آلودگی هوا در قزوین به اعتقاد کارشناسان آثار جبران ناپذیری بر پیکره آموزش و تربیت دانش آموزان به همراه داشته است.

به گزارش ایرنا، با ظهور ویروس کرونا طی سالیان اخیر تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش در کشور را شاهد بودیم، تعطیلاتی که سبب شد فاصله دانش آموزان با کلاس های درس بیشتر و میزان یادگیری در بین دانش‌آموزان کاهش یابد.

با فروکش شدن همه گیری کرونا در کشور، اوضاع مدتی به حالت عادی بازگشت و مدارس به صورت حضوری دایر شد، اما دیری نپایید که مدارس در برخی شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله قزوین این بار به دلیل شدت آلودگی هوا در کنار برودت هوا باز هم غیر حضوری شد.

این در حالی بود که با حضور دانش آموزان در مدارس پس از قریب به ۲ سال آموزش مجازی، کارشناسان به کاهش سطح یادگیری دانش آموزان به دلیل عدم حضور در مدرسه هشدار دادند، علاوه بر این موضوع به اعتقاد کارشناسان حوزه آموزش و پرورش، تعطیلی های پی درپی مدارس مشکلات جسمی و روحی نیز برای دانش آموزان به دنبال داشته است.

باید اذعان کرد آسیبی که به بدنه آموزش و پرورش در سال‌های اخیر وارد شد شاید تا سال های سال قابل جبران نباشد.

قزوین امسال با پدیده کم سابقه ای از آلودگی هوا روبرو بود و بیشتر روزهای دی و تا اوایل بهمن ماه را با آلودگی پشت سر گذاشت که باعث تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آنها شد، در این شرایط ضروری است تدابیر لازم از جمله درنظر گرفتن کلاس های جبرانی اتخاذ شود که چنین پدیده هایی به تعلیم و تربیت نسل های آینده همچون کرونا آسیب وارد نکند.

آثار جبران ناپذیر تعطیلی‌ها بر پیکره آموزش و تربیت دانش‌آموزان

افزایش اختلالات یادگیری در آموزش مجازی

ناصر حقایق پور رییس اداره مشاوره ، امور تربیتی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: زمانی که مدارس به صورت غیر حضوری است، مهارت های ارتباطی دانش آموزان مورد فراموشی واقع شده و دانش آموزان در انتخاب دوست دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: در آموزش مجازی دانش آموزان از یادگیری های گروه همسالان محروم می شوند و انگیزه و رغبتی در یادگیری پیدا نمی کنند بنابراین نمی توانند پرسشگر باشند و انتقاد کردن را یاد بگیرند.

رئیس اداره مشاوره امور تربیتی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: در این مواقع روابط بین فردی در خانواده دچار اختلال شده، تغذیه و ساعت خواب دانش آموزان مختل می شود و آنها دچار کم ترکی و در نتیجه اضافه وزن خواهند شد.

حقایق پور گفت: دانش آموزان به خصوص در سنین پایین در آموزش مجازی مهارت های نشستن و گوش دادن را به خوبی یاد نمی گیرند، زود رنج و پرخاشگر می شوند و در ارتباط گیری با معلم دچار مشکل می گردند.

وی اضافه کرد: باید در نظر داشت که علاوه بر اینکه آموزش غیر حضوری سلامت روان دانش آموزان را به خطر می اندازد، سلامتی جسم آن ها را نیز تحت شعاع قرار می دهد.

حقایق پور اظهار کرد: با توجه به اینکه گوشی همراه و شبکه های اجتماعی در دسترس دانش آموزان قرار می گیرد، نگرانی‌هایی بابت اعتیاد به فضای مجازی و مشکلات رفتاری در بین دانش آموزان وجود دارد که باید تصمیمات مناسبی برای آن گرفت.

آثار جبران ناپذیر تعطیلی‌ها بر پیکره آموزش و تربیت دانش‌آموزان

بیشتر دانش آموزان در زمان تعطیلی بیرون از منزل و در معرض آلودگی هوا هستند

نقی سیاهکالی مرادی مدیر آموزش و پرورش استان قزوین در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: از ابتدای مهر ماه ۲۴ روز مدارس استان در مقاطع مختلف به صورت غیرحضوری و در بستر شبکه های اجتماعی از قبیل شاد برگزار شده است.

وی اضافه کرد: ادامه این روند موجب بروز نگرانی در حوزه آموزش و پرورش شده، چرا که هر اندازه دانش آموزان از مدرسه دور باشند در مقابل زمان بیشتری را در فضای مجازی سپری خواهند کرد و کیفیت آموزش در این فضا نیز قابل مقایسه با کلاس درس حضوری نیست.

سیاهکالی مرادی ادامه داد: با توجه به افزایش شاخص آلایندگی طبق قوانین موجود مدارس تعطیل می شود، این در حالی است که اغلب دانش آموزان در زمان تعطیلی خارج از منزل بوده و در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین تصریح کرد: مسوولان و متولیان مرتبط با آلودگی هوا باید تدابیری برای کاهش میزان آلودگی هوا داشته باشند تا بار تعطیلی پی در پی مدارس بر دوش آموزش و پرورش نیافتد و در این رابطه می توان برخی راهکارها از جمله کلاس های جبرانی را درنظر داشت.

وی همچنین گفت: مسوولان باید با ساماندهی تعطیلات رسمی، جلوی آسیب رسانی به آموزش دانش آموزان را بگیرند.

آثار جبران ناپذیر تعطیلی‌ها بر پیکره آموزش و تربیت دانش‌آموزان

سلامت دانش آموزان نباید آسیب ببیند

مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: بدنبال تصمیماتی هستیم تا در قالب برنامه های کوتاه و بلند مدت از ایجاد آلودگی هوا در قزوین پیشگیری کنیم که مدیریت ترافیک خودروها با برقراری طرح زوج و فرد به شکل موقت و اصلاح نیروگاه از جمله آنهاست.

وی با بیان اینکه در زمینه تعطیلی مدارس در حین آلودگی هوا قانون داریم،اظهار کرد: هرگونه تصمیم گیری در این رابطه باید مطابق با قانون انجام شود و در صورت لزوم باید تجدیدنظر در رابطه با تعطیلی کلاس های درس از مراجع ملی و قانون گذار دنبال و عملیاتی شود.

این مسوول با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در این رابطه باید با درنظر گرفتن ظرافت ها، موانع و محدودیت ها انجام شود، گفت: باید فعالیت های روزمره در حین آلودگی از جمله مدارس و کلاس های درس به شکلی باشد که به سلامت افراد و دانش آموزان نیز آسیبی وارد نشود.

وی اظهار کرد: البته امسال به دلیل کاهش محسوس دما نسبت به سال های گذشته شاهد پررنگ شدن پدیده وارونگی هوا بودیم که بر شدت آلودگی ها افزود وگرنه منابع آلوده کننده هوا در قزوین افزایش پیدا نکرد.

رهاورد

گذشته از اینکه چه کسی و چه سازمانی متولی آلودکی هواست، این دانش آموزان هستند که بازنده این میدان می شوند.

به اعتقاد کارشناسان و جامعه شناسان بدلیل عدم ارتباط دانش آموزان با همسالان، مهارت های ارتباطی کاهش پیدا کرده و روند اجتماعی شدن کودکان به تعویق می افتد. به همین منظور بهتر است مسوولان آموزش و پرورش و در رأس آن هیات دولت با بهره گیری از حضور کارشناسان، تصمیمات تازه‌ای در خصوص تعطیلات ناشی از آلودگی ها با درنظر گرفتن حفظ سلامت دانش آموزان گرفته شود تا موضوع آموزش مورد غفلت قرار نگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha