تهیه‌کننده «بچه زرنگ»: سینمای کودک همیشه مغفول واقع شده است

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده پویانمایی «بچه زرنگ» گفت: چیزی که ما را امیدوار می‌کند این است که برای گروه کودک و نوجوان که سینمای کودک همیشه مغفول بوده کار می کنیم و جشنواره فیلم فجر یکی از این فرصت‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حامد جعفری شامگاه شنبه در نشست رسانه‌ای پویانمایی بچه زرنگ در دومین نوبت (سانس) از چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت علی (ع) و همدردی با مردم زلزله زده خوی گفت: ما برای گروه کودک و نوجوان کار می‌کنیم. این گروه همیشه مغفول مانده و ما تمام تلاشمان را برای دیده شدن این گروه خواهیم کرد. جشنواره فیلم فجر هم فرصتی است برای دیده شدن و ما از این فرصت استفاده کردیم تا بتوانیم قدمی برای شناساندن پویانمایی‌ها به منتقدان و مدیران برداریم.

وی همچنین گفت: شاید سینمای کودک و نوجوان اهمیت ویژه‌ای برای نهادهای فرهنگی کشور نداشته باشد. اینها قشری هستند که دستشان به جایی نمی رسد، رسانه و تریبونی ندارند و طبیعی است که این اتفاق بیافتد. شاید چیزی که به طور کلی باید توجه کنیم این است که کارهایی که برای کودک ساخته می شود نه تنها برای ساخت که برای عرضه هم باید کمک کرد و انتظاری که از نهادهای فرهنگی می رود این است.

وی افزود: طرح بچه زرنگ با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفته؛ پس مشخص است که این سازمان به این موضوع توجه دارد اما اینکه چرا نهادهای دولتی و حکومتی توجهی ندارند، سوالی است که ما جوابی برای آن نداریم و مسئولان باید پاسخ دهند.

نویسنده بچه زرنگ افزود: این پویانمایی در قالب برنامه بلند مدت ساخته شده و به این نقطه رسیدیم که هر سال برنامه ای برای کودک و نوجوان داشته باشیم. ایده پردازی این پویانمایی هشت ماه به طول کشیده و به دلیل شیوع کرونا وقفه ای داشت که امروز نسخه اولیه به نمایش گذاشته شده است.

جعفری افزود: این طرحی مشترک از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شبکه پویاست و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا کانون دوباره پاتوق کودکان باشد. این جمعی که کار را انجام دادند، جوانانی هستند که تلاش کردند و ما به نمایندگی از همه عوامل در این نشست حضور داریم و از همه آنان قدردانی می‌کنم.

۲۵۰ نفر در بچه زرنگ فعالیت داشتند

وی ادامه داد: تمایز مهمی بین پویانمایی سینمایی با دیگر گونه‌های سینمایی وجود دارد. چون کار به صورت جمعی شکل می گیرد و در این طرح حدود ۲۵۰ نفر فعالیت داشتند.

جعفری گفت: در این طرح از ابتدا دو نسخه تولید کردیم. اول، نسخه ایرانی برای کشورهای مسلمان و نسخه دیگر برای کشورهای غیرمسلمان است. درنتیجه این پویانمایی دو نسخه دارد.

وی اضافه کرد: استودیوهایی که در دنیا پیش‌قدم تولید پویانمایی هستند، از قدمتی ۱۰۰ ساله برخوردارند در حالی که در ایران شاید ۱۰ تا ۲۰ سال است که تولیدات شروع شده است. فاصله وجود دارد اما باید بگویم که توانستیم به استانداردهای جهانی برسیم.

یک میلیون دلار هزینه بچه زرنگ شد

جعفری درباره هزینه طرح گفت: درباره دوبله بگویم که با مشورت بسیار، عوامل را انتخاب کردیم. این پویانمایی یک دوره طولانی را طی کرده و باید با دلار هزینه آن را بسنجیم که کل هزینه ما حدود یک میلیون دلار شده است.

تهیه کننده بچه زرنگ با اشاره به متن این پویانمایی گفت: داستان بچه زرنگ، اقتباسی از یک روایت قدیمی ایرانی بود که ممکن است همه ما شنیده باشیم.
جعفری در پاسخ به این سوال که آیا پویانمایی با سوژه حاج قاسم سلیمانی هم خواهید ساخت، گفت: یکی دو کار آینده هنر پویا در روند تولید است و طراحی شده و اگر ایده جذابی به دست ما برسد از آن استقبال می کنیم.

وی درباره همکاری نهادهای دولتی گفت: وقت آن رسیده که متولیان و نهادهای دولتی کشور به حوزه کودک و پویانمایی ها توجه کنند. همان‌طور که دیدیم آثاری مانند فیل‌شاه در گیشه هم موفق بودند. پس می‌بینیم که در این حوزه هم می‌توان گردش مالی خوبی داشت و امیدوارم نهادهای دولتی و حکومتی به کمک آیند.

جعفری تاکید کرد: در ابتدا حامد محمدیان کارگردان این پویانمایی بود که به دلایلی از کار جدا شد و مصاحبه‌ای هم در این باره انجام داد. در هر صورت ما هم به پاس تمام تلاش‌های ایشان، نام او را در تیتراژ ذکر کردیم.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین اتفاقی که ما در این حوزه داریم، تلاش برای رشد پویانمایی است و زمانی که به عقب برمی‌گردیم، می‌بینیم ما از موانعی عبور کردیم که دشوار بوده است. ما باید به کارهایی که برای کودک ساخته می‌شود، کمک کنیم. البته نه فقط در مرحله ساخت و تولید بلکه در مرحله اکران و دیده شدن هم‌ کمک کنیم. کار تولید پویانمایی جمع‌محور است و طبیعی است که اگر ایده‌ای به ما برسد، با پیشنهادهای یکدیگر آن را پرورش می‌دهیم.

جعفری افزود: در این حوزه تلاش می کنیم و چند سال درون لاک خودمان می‌رویم و با همکاران خودمان تلاش می‌کنیم تا کاری بسازیم و زمانی برای عرضه برمی‌گردیم و به بازار نگاه می‌کنیم، می بینیم موانعی وجود دارد و مشکلاتی هست که باعث می‌شود کار آنگونه که شاید و باید عرضه نشود.

علی رمضان نویسنده بچه زرنگ با اشاره به دو نسخه بودن این پویانمایی گفت: بیننده در یک نسخه متوجه می شود قهرمان داستان به یک سفر می‌رود که در ابتدای آن تصور اشتباهی از قهرمان بودن دارد و پس از آن تغییر می‌کند.

وی درباره پایان‌بندی تصریح کرد: پایان‌بندی را از ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم و برای آن برنامه‌ریزی داشتیم.

محمدجواد جنتی کارگردان این پویانمایی گفت: هر شرکتی یک امضایی برای خودش دارد و هر کدام کم‌کم مخاطبان خود را پیدا می‌کنند. این پایان بندی که مرتبط با امام رضا (ع) بود، امضای ماست. اثری بدون ایدئولوژی وجود ندارد و ممکن است برخی مخاطبان ایدئولوژی ما را نپسندند. در هر صورت ما در کارمان ایدئولوژی داشتیم و نشان دادیم.

وی افزود: ما هم ایرانی هستیم و هم مسلمان؛ درنتیجه این هویت ما در پویانمایی هایی که تولید می‌کنیم اثر دارد. ما می‌توانیم با سطح جهانی رقابت کنیم.

برداشت قهرمانانه توهمی بود که کاراکتر در طول مسیر از قهرمان بودن خودش داشت

بهنود نکویی دیگر کارگردان‌ بچه زرنگ اظهار داشت: برداشت قهرمانانه توهمی بود که شخصیت (کاراکتر) در طول مسیر از قهرمان بودن خودش داشت. ما هم می‌خواستیم این نکته را یادآور شویم که تاثیری که برخی تولیدات ابرقهرمانانه دارند گاهی بسیار مخرب است.

وی در ادامه با اشاره به بخش‌های فنی این پویانمایی خاطر نشان کرد: وقتی اثری از پویانمایی بر روی پرده می‌آید که از دید عموم مقبول است، مطمئن باشید که عوامل در موضوع فنی بسیار تلاش کردند و از استاندارد کافی برخوردار است.

نکویی در پاسخ به این پرسش که چرا در این اثر در نسبت با آثار خارجی از موسیقی و آواز کمتری برخوردار است، گفت: استفاده از موسیقی و آواز، استاندارد و اندازه‌ای ندارد که بگوییم چرا ما آن را رعایت نکردیم. ما تا جای امکان آواز و موسیقی در بچه زرنگ را وارد کرده‌ایم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha