توجه یک گروه ایده‌پردازی به همزمانی ماه رمضان و نوروز 

تهران- ایرنا- دبیر کارگاه ایده‌پردازی مائده از ارائه طرح‌هایی با محوریت بانوان برای روزهایی خبر داد که ماه مبارک رمضان همزمان با نوروز خواهد بود.

آیا توجه کرده اید که چهارمین روز از نوروز سال آینده با نخستین روز از ماه مبارک رمضان مصادف خواهد بود؟ یعنی در حالی به استقبال ماه مبارک رمضان می رویم که مشغول دید و بازدیدهای نوروزی هستیم و با توجه به تلاقی این دو مناسبت مذهبی و ملی، طبیعی است که رنگ و بوی برنامه های این روزها از ویژگی های خاصی برخودار باشد. مثلا نهم ماه مبارک رمضان برابر با 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران و فردای آن روز که دهم ماه مبارک رمضان و مصادف با سالروز وفات حضرت خدیجه است، روز طبیعت یا همان سیزده به در خواهد بود. 

نکته دیگر این که ماه مبارک رمضان با نوروز در سه سال با هم تلاقی خواهد داشت؛ به گونه ای که اول فروردین سال ۱۴۰۳ با دهم ماه رمضان برابر خواهد بود که وفات حضرت خدیجه است یا دوازدهم فروردین همان سال مصادف با ۲۱ ماه رمضان و سالروز شهادت امیرمومنان (ع) خواهد بود. بنا بر این دست اندرکاران برنامه های فرهنگی و مذهبی از هم اکنون تلاش می کنند تا این تلاقی ها را به گونه ای مدیریت کنند که هم مناسبت ها آنگونه که شایسته است برگزار شود و هم نوروزی به یاد ماندنی داشته باشیم.

در سال ۱۴۰۴ هم اگر به خواست خدا عمری باشد، نخستین شب از نوروز مصادف با دومین شب از احیای ماه مبارک رمضان و شب شهادت امیرمومنان (ع) خواهد بود و روز جمهوری اسلامی ایران با اول ماه شوال که عید فطر است، همزمان خواهد شد.

حالا خبر رسیده گروهی ایده پرداز که دغدغه همین موضوع را دارند، دست به کار شده و با ایجاد یک کارگاه ایده پردازی تلاش می کنند تا طرح ها و نظراتی را برای این مناسبت ها اجرایی کنند. مرتضی نظرزاده دبیر کارگاه ایده‌پردازی مائده در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: کارگاه ایده پردازی رسانه‌ای مائده، با موضوع تلاقی ماه مبارک رمضان و عید نوروز در ۲ روز گذشته برگزار شد که در این کارگاه برای ایده پردازی تولیدات رسانه‌ای با محوریت بانوان برگزار شد و در مجموع ۳۰ نفر از بانوان توانمند در حوزه ایده پردازی حضور داشتند.

وی افزود: از ۳۰ ایده مطرح شده تقریبا ۲۰ ایده برای طرح در رسانه ها همچون صدا و سیما قابل قبول است و آقای حامد مروت نژاد مدیر شبکه ۲ سیما برای اجرای تعدادی از این ایده ها اعلام آمادگی کرد تا در ماه مبارک رمضان شاهد اجرای آنها باشیم. البته با توجه به این که تا سه سال تلاقی ماه رمضان و نوروز را خواهیم داشت، برخی از طرح ها که عملیاتی تر هستند را امسال و بقیه را برای سال های دیگر ارائه خواهیم کرد.

نظرزاده از همکاری مجموعه رسانه ای محبوبه برای برگزاری این کارگاه سخن گفت و افزود: برخی مراکز مانند مرکز رسانه ای سپهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، شبکه زامیر وابسته به موسسه دخترانه ماوی از موسسه اوج و شبکه سه سیما نیز درخواست داده اند تا این طرح ها را اجرا کنند. ما تلاش می کنیم تا با ارسال این ایده ها، فرایند رسانه ای شدن آنها طی شود.

به گفته این فعال فرهنگی این کارگاه آموزشی - ایده پردازی با حضور اساتیدی همچون محمدرضا امامقلی، مدیرکل حوزه هنری استان قزوین، مستندساز و استاد ایده پردازی و مریم پیکاری، سرپرست مؤسسه تصویر شهر، مجری و تهیه کننده برگزار شده است و سرفصل‌های موضوعی ایده پردازی، اصول ایده پردازی، اصول بارش فکری در ایده پردازی و موارد دیگر ارائه شده است.

توجه یک گروه ایده‌پردازی به همزمانی ماه رمضان و نوروز 

دبیر کارگاه، با اشاره به لزوم و توجه به ایده پردازی به عنوان یک اصل در تولیدات رسانه‌ای گفت که نهادها و مراکز اندکی به ایده پرداز، به عنوان یک نقش اساسی و عنوان شغلی نگاه می‌کنند و بیشتر تولیدات بر اساس خلاقیت تهیه کننده و عوامل اجرایی کار است.

در این کارگاه همچنین سه نفر از مربیان فعال در حوزه ایده پردازی برای پرورش ایده‌ها و جهت دهی شرکت کنندگان حضور داشتند. در پایان کارگاه نیز داوری ایده‌ها، با حضور مدیر شبکه ۲ سیما برگزار شد. همچنین در جلسه داوری، ایده‌ها توسط گروه‌ها ارائه شد و نکات مهمی از طرف هر گروه ارائه شد.

کارگاه ایده پردازی مائده، به همت گروه فرهنگی رسانه‌ای فادیا و با همکاری بنیاد سپهر سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران و مجموعه رسانه ای محبوبه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha