آغاز عملیات اجرایی پُل خلیج فارس همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

قشم - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز عملیات اجرایی پُل خلیج فارس به عنوان آرزوی دیرینه جزیره نشینان سرزمین آب و آفتاب، همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد حضرت امام علی (ع) خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مطنقه آزاد قشم، افشار فتح الهی همزمان با سیزدهم رجب و ولادت حضرت امام علی (ع) اظهار داشت: عملیات ساخت پُل خلیج فارس پس از وقفه ای هفت ساله در دولت سیزدهم و همزمان با ایام الله فجر با همتی جهادی از سر گرفته می شود.

وی ادامه داد: اتصال بزرگترین جزیره ایران و خاورمیانه به سرزمین اصلی یکی از آرزوهای دیرینه جزیره نشینان است که در دولت انقلابی و مردمی محقق خواهد شد.

به گفته افشار فتح الهی احداث این پُل نقش مهمی در توسعه کریدور شمال - جنوب کشور و توسعه همه جانبه و پر سرعت جزیره قشم ایفا می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: با توجه به نقش راهبردی قشم در منطقه توسعه زیرساخت های جاده ای را نیز شروع کرده ایم و با احداث پُل رینگ حمل و نقلی جزیره کامل خواهد شد.

وی اضافه کرد: پُل خلیج فارس هم اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مبلغ کل اجرای پروژه ۴۶۰ میلیون یورو برآورد شده است.

به گفته فتح الهی این پروژه شامل چهار خط عبور خودرو، یک خط عبور قطار، خطوط اضطراری و پیاده‌ راه می باشد و چشم انداز تکمیل آن حدود سه و نیم سال در نظر گرفته شده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای تبدیل جزیره قشم به هاب نفت، گاز و پتروشیمی توسعه زیرساخت های جزیره از جمله احداث پل ضروری است.

وی توضیح داد: قشم علاوه بر ظرفیت های حوزه انرژی دارای پتانسیل فراوانی برای توسعه بندری نیز می باشد و از همین روی توسعه بندر کاوه با ظرفیت بارگیری بار اندازی حدود ۲ میلیون کانتینر در سال به عنوان یکی از حلقه های اصلی در بهره‌ برداری از طرح های راهبردی در دستور کار است.

فتح الهی تصریح کرد: با احداث پُل خلیج فارس از بندر کاوه تا خطوط سراسری کشوری ۹۲ کیلومتر بزرگراه و ۸۶ کیلومتر راه‌آهن ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جزیره زیبای قشم یکی از سرمایه های ملی متعلق به همه ایرانیان است که با اقدامات زیرساختی صورت گرفته طی ماه های گذشته در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت می کند و با ریل گذاری انجام شده برای مسیر پیشرفت جزیره آینده روشنی در پیش روی دارد.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اجرای پُل خلیج فارس برای اتصال قشم به سرزمین اصلی و شهر مهم و راهبردی بندرعباس می تواند حلقه توسعه پایدار و همه جانبه منطقه آزاد را تکمیل و این جزیره را به مکانی با ثبات و دسترسی آسان برای جذب سرمایه گذار در اندازه های قابل مقایسه با مناطق آزاد مشابه در کرانه های جنوبی خلیج فارس تبدیل کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha