۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۳۶
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85018739
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسابقات ملی مهارت کارگران  برترین های خود را شناخت

کرج - ایرنا - نخستین مسابقات ملی مهارت کارگران کشور غروب جمعه با معرفی برترین ها در مرکز تربیت ملی و پژوهش های فنی و حرفه ای کشور مستقر در کرج به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، علی حسین شهریور معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آیین پایانی این رقابت ها اعلام کرد: ۲۰۶ کارگر از۵۴ بنگاه اقتصادی و تولیدی کشور در نخستین دوره مسابقات ملی کارگران کشور در ۱۰ رشته مهارتی نام نویسی کردند که ۱۱۰ نفر آنان به مرحله نهایی این رقابت ها راه یافتند.

وی بیان کرد: مرحله نهایی این رقابت ها طی سه روز گذشته در کرج برگزار شد که ۳۰ نفر از شرکت کنندگان در رشته‌های تراشکاری یونیورسال، فرزکاری یونیورسال، تراشکاری CNC و فرزکاریCNC در گروه ماشین‌کاری صنعتی، جوشکاری SMAW، جوشکاری با گاز محافظ CO۲ و جوشکاری با گاز محافظ آرگون در گروه جوشکاری و طراحی قطعات صنعتی به کمک نرم‌افزار SOLIDWORKS، طراحی قطعات صنعتی به کمک نرم‌افزار CATIA و برنامه‌نویسی PLC. عناوین اول تا سوم هر رشته را کسب کردند.

شهریور گفت: برترین های این مسابقات از ۲۷ بنگاه تولیدی و اقتصادی هستند که افزون بر اهدای مدال طلا ، نقره و برنز به نفرات اول تا سوم ، از امتیازات ویژه ای از جمله به عنوان مربی همکار سازآموزش فنی و حرفه ای برخوردار می شوند.

وی اظهار کرد: طی ۱۶ ماه گذشته تاکنون ۱۱۰ مسابقه مهارتی آزاد و ۲ مسابقه ملی با شرکت ۳۲ هزار هنرجو در سراسر کشور برگزار شده است.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: امسال برای نخستین بار طی ۴۷ سال گذشته ، نخستین مدال جهانی مهارت توسط یکی از مهارت آموزان کشور برای ایران اسلامی کسب شد.

وی بیان کرد: ترغیب نوجوانان و جوانان به مهارت آموزی مهمترین هدف برگزاری رقابت های کشوری و استانی مهارت است .

رونمایی از ۳۰۰ استاندارد جدید آموزش مهارتی کشور

همزمان با آیین پایانی مسابقات ملی مهارت کارگران کشور ، با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی وحرفه ای از ۳۰۰ استاندارد جدید مهارتی کشور رونمایی شد.

با رونمایی از این استانداردها ، شمار کل استانداردهای آموزش مهارتی کشور به چهارهزارو۱۷۶ استاندارد آموزشی رسید.

هدفگذاری سال ۱۴۰۲ برای توسعه مهارت آموزی در کشور

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آیین پایانی مسابقات ملی مهارت کارگران کشور اعلام کرد: سال ۱۴۰۲ برای توسعه آموزش های مهارتی در تمام سطوح جامعه هدفگذاری شده است.

غلامحسین حسینی نیا افزود: اکنون ۲۰ میلیون نفر جمعیت فعال در کشور داریم که در ۱۹ گروه از جمله دانشجویان ، دانش آموختگان ، سربازان وظیفه ، کارگران صنایع و امثال آن برنامه های آموزش مهارتی را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اکنون سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارای ۶۴۰ مرکز آموزش مهارتی دولتی با ظرفیت ۵۵۰ هزار نفر هنرجو و ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد با ظرفیت یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر است ، گفت : طبق برنامه ریزی می بایست این ظرفیت ها را تا پذیرش چهار میلیون نفر در سال افزایش داد تا بتوان در مدت زمان مناسب ۲۰ میلیون نفر جمعیت فعال را از آموزش های مهارتی بهره مند ساخت.

حسینی نیا گفت : از آنجا که با تغییر فناوری در صنایع ، کارکران واحدهای تولیدی باید آموزش های مستمر را سپری کنند ، بر همین اساس مراکز آموزش کنار کارگاهی را با کمک واحدهای تولیدی و صنعتی در دستور کار قرار داده ایم تابتوانیم جامعه کارگری را مطابق با پیشرفت فناوری از دانش روزآگاه سازیم .

وی تا کید کرد: از سال آینده مسابقات ملی مهارت کارگران کشور با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد تا جامعه کارگری به سمت آموزش های مهارتی ترغیب و تشویق شود.

وی ایجاد نشاط در جامعه کارگری و تغییرات مثبت رفتاری، افزایش بهره‌وری و کارایی تحرک اجتماعی، پیشرفت شغلی، گسترش خلاقیت و نوآوری، کسب و انتقال تجربه و آشنایی با استانداردهای جدید مهارت از مزایای برگزاری این مسابقات برشمرد.

ضرورت توسعه آموزش های مهارتی در محله ها

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در این آیین ، توسعه آموزش های مهارتی در محله ها را مهمترین گام برای ریشه کنی بیکاری ضروری دانست .

عبدالله دارایی با بیان اینکه اکنون سه هزارو۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان البرز فعال است ، گفت : بخش عمده این صنایع به نیروی کار ماهر نیاز دارند.

وی تاکید کرد: هر چند سازمان آموزش فنی و حرفه ای اقدامات موثری برای توسعه آموزش های مهارتی در کشور و البرز انجام داده است ، اما بایداین آموزش ها را گسترش داد.

دارایی گفت : استان البرز به لحاظ تولیدی و اقتصادی از ظرفیت های بالایی برخوردار است اما امروز برای مقابله با معضل بیکاری باید تمرکز آموزش ها به سمت مهارت آموزی هدایت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha