به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی هر روز در حاشیه جشنواره فیلم فجر با حضور منتقدان و عوامل فیلمها به نقد و بررسی آثار می پردازد. شب گذشته و در دومین روز از برنامه رویای سیمرغ میزبان علیرضا بهرامی منتقد سینما بودیم.
علیرضا بهرامی منتقد سینما درباره آه سرد به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق گفت: در ابتدا به نظر میرسید که این فیلم جزو لوکیشنبازهایی است که می خواهد فیلم ارزان درآورد اما در ادامه، این ذهنیت با تردید مواجه میشود. حتی سکانس هایی دارد که از نظر هزینه پرداخت احتمالا پرخرج بودند. در نهایت به این نتجیه میرسیم که از یک سری آثاری که در چند سال اخیر در عرصه جشنوارههای اخیر که به موفقیت رسیدهاند تاثیر پذیرفته و یک نوع الگوبرداری در انتخاب مسیر است.
آه سرد نمیتواند همانند عرصه خارجی در عرصه داخلی توفیق کسب کند
وی افزود: البته وقتی به این توجه میکنید که سازنده اثر یک خانم است این نوع انتخاب مقداری تامل برانگیز میشود. وقتی متوجه میشوید خانم عزیزی صدیق نسبتی با کارگردان دیگری که از این جنس فیلم میسازد نسبتی دارد، توجیه پذیر میشود اما در نهایت نمیتواند در عرصه داخلی توفیقهایی که ممکن است در عرصه خارجی به دست آورد را کسب کند.
بهرامی گفت: در این فیلم مخصوصا در نیمه اول تدوینگر تحت تاثیر این بود که حتما قرار است ریتم کند در فیلم وجود داشته باشد و سکانسهایی داشتیم که هشو به نظر می رسد.
میثم کریمی مجری کارشناس برنامه گفت: سال گذشته برف آخر در جشنواره فجر حضور داشت. آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این فیلم که حال و هوایی شبیه آه سرد داشت توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را کسب کند. مسعود تیرانی مدیر فیلمبرداری آه سرد میتواند نامزد خیلی مهم برای سیمرغ باشد؟
بهرامی گفت: همیشه در داوریها به سختیهایی که افراد میکشند توجه میشود حتی در اسکار هم خیلی سالها بازیگرانی که وزن زیادی کم کردند تا شخصیت یک معتاد را ایفا کنند مورد توجه واقع می شوند.
وی اظهار داشت: در اینجا هم طبیعتا دشواریها امتیاز میشود و حداقل در حیطه نامزدها بتوانیم این اسم را مشاهده کنیم. اگر بخواهیم تفاوتی میان این دو فیلم با وجود شباهتهایی که دارند قائل شویم از جمله لوکیشن برفی، قصه برف آخر پررنگتر بود اما در اینجا با قصهای مواجه بودیم که طرح چند خطی بود و قرار بود فیلم سینمایی شود.
مجری پرسید این فیلم می تواند در اکران هم موفق باشد؟ یعنی مخاطب این فیلم را دوست خواهد داشت با توجه به این که چند خطی داشت؟
بهرامی پاسخ داد: خیلی از فیلمها در گیشه موفق نیستند و ارتباطگیری مناسبی با مخاطب ندارند مخصوصا که مخاطب دوست دارد برای ارتباطگیری، در فیلم پیرنگ عاشقانه باشد و اکشنی در فیلم باشد که او را جذب کند. اما نباید از این غافل باشیم که فیلم چیزی را به مخاطب ایرانی عرضه می کند که کمتر در سینما داشتیم. این موقعیت که فرزند خانواده در آن گرفتار شده مخصوصا در نقطه آزادی پدر در زندان.
وی افزود: از نظر وجوه انسانی، فیلم ویژگیهایی دارد که ممکن است ما را در ارتباطگیری با مخاطب غافلگیر کند.
مجری گفت: خانم صدیق در گفت و گویی گفته بود که فیلم من ژانر اجتماعی است. با توجه به این که نمیتواند این ژانر باشد، فیلم من جادهای است. آیا آه سرد می تواند در قالب ژانر جادهای قرار بگیرد؟
بهرامی پاسخ داد: موافقم با این که فیلم را جادهای محسوب کنیم. به جهت این که در فیلم جادهای داستانهای فرعی از طریق شخصیتهای فرعی تعریف مشخصی دارند که در این فیلم با آن مواجه هستیم. فردی که بنزین می فروشد، دو نفری که در مرز هستند برای مهاجرت استقرار پیدا کردهاند اما کافه چیگری میکنند و فعل و انفعالها، به نظر فیلم جاده ای است.. اما از نظر ژانر فکر نمیکنم که فیلم الان دارای نقصانی باشد.
وی ادامه داد: اگر بخواهم به عوامل سازنده فیلم پیشنهاد کنم که در پرداخت فیلم تجدیدنظری کنند صداگذاری چند جا ایراد اساسی داشت مخصوصا در موقعیتهای برفی حتی در جایی احساس کردم صداگذار دچار اشتباه شده و صدا را جابجا گذاشته بود. حتی در دیگر موقعیتهای برفی صداگذاری نیاز به کار بیشتری دارد.
مجری پرسید: چند ستاره به این فیلم میدهی؟
بهرامی پاسخ داد: اگر از ۵ بخواهیم ستاره بدهیم من یک ستاره می دهم.
جنگل پرتقال از فیلمهای به نسبت موفق این دوره است
بهرامی منتقد سینما همچنین درباره فیلم سینمایی جنگل پرتقال آرمان خوانساریان گفت: یکی از فیلمهای به نسبت موفق این دوره و جزو کارهای قابل تامل است. یکی از ویژگی های اصلی آن قوت در نویسندگی است. قصه کار مقبول مخاطب است و قصه شسته و رفته معقول و قابل پذیرش دارد. البته پی رنگ عاشقانه و در کنار آن رفت و برگشتهای بین اخلاق و عرفان و زندگی که به نظر میرسد برآمده از تجربههای عینی شخصیتهای واقعی در ذهن کارگردان است. دانشگاه تنکابن دانشگاه پرماجرایی بوده و نسلهای مختلفی در این دانشگاه تئاتر آموختهاند و به نظر میرسد نویسنده و دستاندرکاران فیلم تجربه اینچنینی داشتهاند.
وی افزود: در این فیلم چند بار به حقوق زنان اشاره میشود و رفتار و گفتار آقایان به چالش کشیده میشود. فیلم تقریبا در روند خود از ابتدا تا انتها یک دستی دارد که در اثر هنری این امتیاز محسوب میشود و بازیگران شناخته شده و یا جدید در این فیلم از بازیگران مطلوبی در ظاهر بهره گرفتهاند و فیلم کم نقصی محسوب میشود.
مجری با اشاره به کشف استعداد رسول صدرعاملی به اظهارات این تهیهکننده و کارگردان که گفته بود شاید مخاطب از جنگل پرتقال در گیشه استقبال نکند اشاره و اضافه کرد آقای صدرعاملی این را هم گفته بود که فیلمهای اولی که در این جشنواره هستند نسل خیلی موفقی خواهند شد از جمله آرمان خوانساریان.
منتقد سینما پاسخ داد: به نظرم این اظهارات بیشتر یک ترفند است چون تاثیری در فیلمهای تولید روز از تجربه موفق فیلمهای گذشته میبینیم. امسال چند تهیهکننده داریم که خود کارگردان بودند و امروز احساس بازنشستگی می کنند و دوست دارند زحماتشان را با زحمت کمتری پیاده شده ببینند. چون رد پا و امضای آنها را میتوانند در فیلمها مشاهده کرد. به نوعی آنچه که در فیلمهای به تهیهکنندگی اینها نوعی تکرار ایدههایشان در فیلمهای گذشته است.
این منتقد از نمره ۵ ، دو امتیاز به جنگل پرتقال داد.
مقوله پدرخواندهها در یادگار جنوب
بهرامی درباره یادگار جنوب هم گفت: این فیلم که عنوان خارجی آن نام من عشق است، در کنار درجهای از خشونت که اینجا کاهش پیدا کرده آمده مقوله پدرخواندهها را مورد توجه قرار دهد و در سینمای ما کمتر به آن پرداخته شده و اگر بوده در قالب فیلمهای جمشید آریا و قاچاق مواد مخدر و این که لباس منطقهای را تن بازیگر بپوشانند محدود شده بود خواسته قصه تودرتویی داشته باشد که هم به موضوع پردخواندهها توجه داشته باشد و هم تم عاشقانهای در آن وجود داشته باشد و گرههایی ایجاد میکند که گاهی نسبت به صحت تردید ایجاد میکند.
مجری پرسید این گرهها موفق بود؟ شاید مخاطب میتوانست حدس بزند. یک تهیهکنندهای بخواهد از این فیلم حمایت کند نگاهش به اقبال مخاطب است و از این اقبال استفاده کند و آنثدر میسازد تا زمانی که مخاطب سیر شود و از آن استقبال نکند.
منتقد سینما گفت: مخاطب بسیار حساس است و به او برمیخورد چون هوشمند است. وقتی گرهی برایش قابل پیشبینی باشد از دست نویسنده و کارگردان عصبی میشود.
وی افزود: برخورد با مخاطب از جانب سازندگان هم باید با هوشمندی بیشتری باشد. با این اثر نشان دادند که به این ظرافت افتادهاند.
جنگل پرتقال استاندارد سینما را بیشتر داشت
این منتقد سینما گفت: جنگل پرتقال استاندارد سینما را بیشتر داشت. او نیم ستاره به این فیلم داد.
میتوانید برنامه «رویای سیمرغ» را هر شب و از ساعت ۲۱ در سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی به صورت زنده و مستقیم تماشا کنید.
نظر شما