۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۴۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85018115
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشنهاد صلح بایدن و واگذاری بخشی از خاک اوکراین؛ کاخ سفید تکذیب کرد

نیویورک - ایرنا- کاخ سفید گزارش ها در خصوص پیشنهاد صلح جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر واگذاری بخشی از خاک  اوکراین به روسیه را تکذیب کرد.

کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی، گزارش یک روزنامه اروپایی مبنی بر پیشنهاد ارائه یک پنجم از خاک اوکراین به روسیه جهت پایان جنگ را رد کرد.

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی به نقل از یک روزنامه اروپایی نوشت که ویلیام برنز، رئیس سیا به عنوان بخشی از طرح صلح جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ارائه کرده است.

شان داوت، معاون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به نیوزویک گفت که گزارش روزنامه سوئیسی-آلمانی "دقیق نیست" و سیا نیز نظر مشابهی دارد.

این روزنامه اروپایی روز پنجشنبه گزارش داد که در اواسط ژانویه، رئیس سیا طرح صلحی را به کی یف و مسکو ارائه کرده است.

به گفته این روزنامه، این پیشنهاد "حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین" را در اختیار روسیه قرار می دهد. این مقدار تقریباً به اندازه منطقه دونباس در شرق اوکراین است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، به نیوزویک گفت که این گزارش "جالب" است، اما او نمی‌تواند "در مورد گمانه زنی ها اظهار نظر کند."

ایالات متحده از آغاز جنگ اوکراین، ۲۷.۱ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده است.

اوکراین به دنبال آن است که جنگنده‌های مدرن اف ۱۶ یا همان اف ۱۵ نیروی هوایی آمریکا، یا انواع مشابه اروپایی آنها شامل تورنادوی آلمان یا گریپن سوئد را جایگزین ناوگان جت‌های دوران شوروی خود کند. ده‌ها هواپیمای مدرن‌تر در طول سال آینده در دسترس خواهند بود زیرا کشورهایی مانند فنلاند، آلمان و هلند تلاش می کنند ناوگان خود را به جنگنده‌های اف 35 آمریکایی ارتقا می‌دهند.

به گزارش پولیتیکو، حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از ارسال جنگنده F-۱۶ به اوکراین خودداری کند، سایر کشورهای غربی جنگنده های ساخت آمریکا را در اختیار دارند .

به گزارش ایرنا، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین یک سری تحریم‌های شدید مالی علیه مسکو اعمال کردند که کرملین از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha