۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۵۷
کد خبر: 85017780
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کناره‌گیری رئیس فرودگاه اصلی انگلیس درپی دو بحران برگزیت و کرونا

لندن – ایرنا – مدیرعامل «هیترو» لندن فرودگاهی که کمتر از یک دهه پیش به‌عنوان شلوغ‌ترین گذرگاه هوایی اروپا شناخته می‌شد، در پی‌ناتوانی در مدیریت دو بحران برگزیت و کرونا اعلام کرد که از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، جان هلند-کای که ۹ سال پیش (۲۰۱۴) در اوج شکوفایی هیترو به این مقام منصوب شد، بعد از سه سال پر دردسر در صنعت هوایی اروپا امسال استعفا خواهد داد. یکی از عوامل این تصمیم، سیاست او برای تعیین سقف پذیرش مسافر در اوج تعطیلات تابستان گذشته عنوان شده که با اعتراض شدید شرکت‌های هواپیمایی مواجه شد.

هیترو که در غرب لندن واقع شده و دارای پنج پایانه مسافری و دو باند پروازی است، تا پیش از شیوع کرونا سالانه حدود ۸۰ میلیون مسافر از این فرودگاه جابه‌جا می‌کرد و بعنوان گذرگاه بلامنازع هوایی اروپا شناخته می‌شد.

اما وضع محدودیت‌های کرونایی و کاهش شدید سفرهای هوایی سبب شد تا خسارت مالی سنگینی به فرودگاه وارد شود و جایگاه آن را پس از آمستردام، پاریس، فرانکفورت به دهمین گذرگاه هوایی اروپا نازل کند. حتی فرودگاه‌های استانبول، مادرید و آتن هم از جایگاه بهتری به نسبت هیترو برخوردار هستند.

طبق یک برآورد صورت گرفته، همه‌گیری کرونا ۲.۸ میلیارد پوند به هیترو زیان وارد کرده است. این فرودگاه برای جبران بخشی از این خسارت به افزایش عوارض بلیت مسافران متوسل و خواستار رفع محدودیت‌های کرونایی شد. اما پارسال که موجی از مسافران برای سفرهای تابستانی سرازیر فرودگاه‌ شده‌ و فرصت مناسبی برای جبران زیان‌ دو سال اخیر بود صف‌های طولانی، لغو دقیقه آخری پروازها، معضل گم شدن بارها دردسرساز شد.

هلندکای این وضعیت را به تعدیل نیرو در دوران همه‌گیری کرونا نسبت داد و ادعا کرد که رشد مسافران در عرض چهار ماه معادل ۴۰ سال گذشته بوده است. او برهمین اساس از شرکت‌های هواپیمایی خواست که شمار بیشتری از پروازهای خود را در ایام تابستان لغو کنند تا از بروز بیشتر هرج و مرج در فرودگاه جلوگیری شود. برخی از خطوط هوایی مانند بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزا و ایزی‌جت هزاران پرواز خود را در ماه‌های ژوئیه و آگوست لغو کردند؛ اما تجربه نشان داد که این میزان برای جلوگیری از بروز اختلال کافی نبود.

کای در اقدامی بحث‌برانگیز، برای ارائه خدمات به مسافران سقف روزانه تعیین کرد. طبق تصمیم او سقف خدمات به مسافران از تیر تا شهریور ماه به ۱۰۰ هزار نفر در روز محدود شد. این درحالیست که پیش از شیوع کرونا روزانه ۲۰۰ هزار مسافر از این فرودگاه جابه‌جا می‌شد و این بدین معناست که ظرفیت فرودگاه نصف شد. مدیرعامل هیترو با این حال از خطوط هواپیمایی خواست که نه تنها فروش بلیت‌های تابستانی را متوقف که شمار مسافران در هر پرواز را نیز کاهش دهند.

این درخواست با موجی از اعتراض شرکت‌های هواپیمایی مواجه شد تاجایی که نزاع هلندکای با شرکت هواپیمایی امارات بالا گرفت و رسانه‌ای شد. دو طرف بعدا با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که درخصوص اصلاح وضع موجود که توازن تقاضا و ظرفیت فرودگاه را برقرار کند به توافقاتی دست یافته‌اند.

اما به نظر می‌رسد که این اختلافات از بین نرفت و اوضاع سفرهای هوایی در تابستان آتی، با وجود تهدید مشاغل عمومی به برگزاری اعتصاب، می‌تواند دردسرتازه‌ای برای مدیرعامل هیترو باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha