اعتبارات استان اردبیل طی یک سال گذشته ۴/۵ برابر افزایش یافت

اردبیل-ایرنا- استاندار اردبیل با اشاره به تزریق نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف به پروژه‌های استان و تخصیص ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی طی یک سال گذشته، از افزایش بیش از ۴/۵ برابری اعتبارات استان اردبیل نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید حامد عاملی در یک گفت و گوی خبری با تشریح اقدامات انجام شده برای جذب منابع مالی و توسعه زیرساختهای استان اظهار کرد: در یک سال اخیر ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نقدی از منابع مختلف جذب و به پروژه‌های استان تزریق شده و این در حالی است که در طول چهار سال قبل از آن کل اعتبار جذب شده به استان از منابع مختلف ۳۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

استاندار اردبیل توسعه زیرساختهای عمرانی و اقتصادی را اولویت مهم مدیریت استان در یک سال اخیر عنوان کرد و گفت: در برخی حوزه ها شرایط ما نسبت به متوسط کشوری وضعیت مناسبی نیست و باید تلاش کنیم این وضعیت را به متوسط کشوری ارتقا دهیم.

عاملی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای زیرساختهای ارتباطی استان گفت: در یک سال اخیر منابع خوبی برای راههای استان جذب شده و تلاش ما چهارخطه کردن راه ارتباطی از شمال تا جنوب استان است.

استاندار اردبیل اجرای بزرگراه شمال تا جنوب را در استان یادآور شد و گفت: در یک سال اخیر ۵۲ کیلومتر به بزرگراه‌های استان افزوده شده و تنها ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر تحت پیمان نرفته که مجوزهای مربوطه برای آن هم اخذ شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای تکمیل راه آهن اردبیل- میانه هم گفت: بعد از سفر رییس جمهور به استان و منابعی که از این محل به آن اختصاص یافته عملیات اجرایی این پروژه تسریع شد و الان هم با وجود هوای سرد به صورت دو شیفته این پروژه پیش می‌رود.

عاملی افزود: سه قطعه مهم و سخت به لحاظ اجرایی از این پروژه باقی مانده بود که تلاش می کنیم دو قطعه تا پایان سال به اتمام برسد.

استاندار اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۵ کیلومتر از مسیر ریل گذاری شده افزود: تا سه ماه اول سال آینده زیرسازی و روسازی راه آهن اجرا و برای ادامه کار به شرکت راه آهن تحویل داده می‌شود.

مقام عالی دولت در استان اردبیل خاطرنشان کرد: موضوع مهم در حمل و نقل هوایی استان راه اندازی شرکت هواپیمایی در استان است که پیگیر آن هستیم در عین حال طی یک سال اخیر ۸۰۰ میلیارد ریال برای تامین تجهیزات فرودگاهی و برقراری پروازهای منظم به استان هزینه شده است.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده تا پایان آذر سال‌جاری، ۱۲ مورد کنسلی پرواز داشتیم این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد ۱۱۰ مورد بود.

استاندار اردبیل همچنین در خصوص توسعه زیرساختهای برق هم گفت: در حال حاضر عملیات احداث پنج پست ۶۳ ولت در مناطق مختلف استان در دست اجراست و درایام دهه فجر سال‌جاری هم یک پست۲۳۰ولت در مشگین‌شهر افتتاح می‌شود.

عاملی همچنین از اخذ مجوز اجرای خط دوم انتقال گاز از چلوند به اردبیل خبر داد و گفت: خط انتقال و اردبیل به گرمی و پارس آباد با اخذ این مجوز اجرایی می‌شود و امیدواریم با اقدامات انجام شده تا سال‌ها در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه وضعیت اشتغال تابعی از وضعیت اقتصادی است، گفت: برای افزایش اشتغال باید تولیدات در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات افزایش یابد.

وی کشاورزی، صنعت، خدمات گردشگری و حمل و نقل و لجستیک را مهم ترین حوزه‌ها برای رشد و توسعه هر منطقه عنوان کرد و گفت: با توسعه این بخشها می توان رتبه استان در شاخصهای اقتصادی را ۱۵ ارتقا داد.

مقام عالی دولت ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های اردبیل درافزایش تولید و اشتغال، پایاب‌ سدهای استان بویژه پایاب سد خدآفرین است.

وی گفت: اردبیل جزو استان‌هایی است که از منابع اختصاص یافته از سوی مقام معظم رهبری به این بخش استفاده مناسبی نکرده و اکنون این پروژه در شرایط نامناسبی قرار دارد در حالی که توسعه و تکمیل این پایاب می تواند نقش مهمی در افزایش تولید و اشتغال داشته باشد.

عاملی همچنین گفت: برای اجرای پایاب سد عمارت گرمی بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تزریق شده و پایاب سد گیوی هم در دست اجراست و یکی از تونل‌های انتقال آب آن اخیرا بازشد.

وی همچنین گفت: ۳۰ سد معیشتی در استان به صورت نیمه تمام وجود داشت که تکمیلاین سدها در دستور کار قرار گرفته و هفت مورد از آنها آماده بهره برداری است.

استاندار اردبیل، برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت کشت و صنعت‌ها، تعیین موقعیت ۵۰۰ هکتار گلخانه و برنامه ریثزی برای تامین زیرساختهای مورد نیاز آن را از دیگر اقدامات یک سال اخیر عنوان کرد و گفت: علاوه بر این یک هزار هکتار باغ مدرن در دستور کار قرار گرفته است که با تکمیل و بهره برداری از آن به ازای هر هکتار دو شغل ایجاد می شود.

استاندار اردبیل همچنین درخصوص اقدامات انجام شده در بخش صنعت استان گفت: در این حوزه هم اتفاقات خوبی در حال انجام است که تولید لودر، کامیون، لیفتراک به صورت مستقل در داخل استان به غیر از گیربکس از جمله پیشرفت های صنعت خودروسازی استان است.

وی همچنین با اشاره به از سرگیری فعالیت سبلان خودرو گفت: سبلان خودرو نیز از واحدهای راکد استان بود که اکنون با اقدامات انجام شده این واحد مهم تولیدی علاوه بر مینی بوس ساخت کامیون را هم در برنامه دارد.

استاندار اردبیل توسعه صنایع فلزی را از جمله مهم ترین حوزه ها برای رونق اقتصادی و اشتغال منطقه عنوان کرد و ادامه داد: زنجیره فولاد و آهن اسفنجی که در این راستا انجام می‌شود، یکی از ظرفیت‌های مهم برای توسعه صنعت فلز در استان است.

عاملی به افزوده شدن استان به استان های دارای صنعت مس برای اولین بار در سطح کشور اشاره کرد و گفت: معدن مس مشگین‌شهر یک میلیون تن مس کنسانتره بود که با توافقاتی که با شرکت ملی صنایع مس ایران داشتیم این میزان به ۱۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی همچنین از گسترش صنایع خلاق در استان خبر داد و اظهار کرد: در زمینه تولید اسباب بازی و محصولات ورزشی و همچنین صنایع سلولزی جزو شاخص‌ترین استان ها هستیم و در حوزه صنایع غذایی نیز شهرک مستقلی پیش‌بینی شده است.

مقام عالی دولت در استان اردبیل در حال تکمیل بودن دو مجموعه صنایع دارویی، واحدهای در حال تکمیل ظرفیت حوزه نساجی را نیز یادآور شد و گفت: بر اساس هدف گذاری انجام گرفته در حوزه صنعت، افزایش تولیدات با هدف اشتغالزایی حداقل ۱۲ هزار نفر تا افق ۱۴۰۳ در دستور کار بوده و با تکمیل طرح توسعه ۱۵ واحد بزرگ که طرح توسعه صنعتی دارند، این مهم محقق می‌شود.

وی به اقدامات توسعه‌ای انجام گرفته در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: ۲۴۵ هکتار به وسعت شهرک های صنعتی افزوده شده و در راستای رفع موانع حوزه صنعت ۹۵ جلسه ستاد تسهیل با بررسی بیش از ۲ هزار پرونده در یک سال اخیر برگزار شده است.

عاملی اهمیت رفع مشکلات زیرساختی در بخش گردشگری را مورد تاکید قرار داد و افزود: در گردشگری اگر مشکل زیرساخت‌ها حل نشود، با وجود ظرفیت های گردشگری تنوعی برای توریست‌ها نخواهیم داشت.

وی نیاز به اجرای هتل ۵ ستاره برای اسکان گردشگران خارجی را یادآور شد و افزود: با هدف افزایش ظرفیت پذیرش گردشگران خارجی مجوز یک هتل پنج ستاره داده شده و یک مجوز دیگر اوایل سال آینده داده می‌شود.

استاندار اردبیل ایجاد دهکده و شهرک توریستی را از جمله زیرساخت‌های جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: مجوز ایجاد یک دهکده ۱۳۰ هکتاری در استان داده شده که زیرساخت های آن در حال اجرا است.

عاملی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه گردشگری استان، ایجاد مجموعه گردشگری در تمام مناطق را از جمله ضرورت های جذب گردشگر و درآمدزایی از این محل برای استان برشمرد.

استاندار اردبیل همچنین در خصوص منطقه آزاد اردبیل هم گفت: منطقه آزاد در مجلس مصوب شده و به دولت برای اجرا رفته است و ما هم در مسیر اجرای قانون عمل می کنیم.

وی از ابلاغ اساسنامه تشکیل مناطق آزاد خبر داد و گفت: سازمان استانی منطقه آزاد نیز تشکیل می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha