۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85016662
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چاووش اوغلو: سوئد نگرانی امنیتی ترکیه را برای عضویت در ناتو رفع کند

تهران- ایرنا- وزیرخارجه ترکیه خواستار رفع نگرانی امنیتی کشورش از سوی دولت سوئد برای پذیرش درخواست عضویت آن در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، «مولود چاووش اوغلو » در نشست خبری مشترک با «اورماس رینسالو » وزیر خارجه استونی گفت: ترکیه تاکنون هیچ اقدام مشخصی از سوی سوئد مشاهده نکرده و آنکارا انتظار دارد که دولت جدید سوئد نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک کند.

وی با بیان این که ترکیه همیشه از سیاست درهای باز ناتو و عضویت کشورهای جدید حمایت می‌کند، افزود: آنکارا مشکلات کمتری برای موافقت با عضویت فنلاند در ناتو دارد و انتظار می رود که نگرانی‌های امنیتی اعلام شده رفع شود.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: زمانی که این دو کشور درخواست عضویت در ناتو را ارائه دادند، ترکیه نگرانی‌های امنیتی خود را به مقامات این کشورها منتقل کرد و بر این اساس، توافقنامه سه‌جانبه‌ای در مادرید امضا شد و این دو کشور تعهداتی دادند.

وی با اشاره به تشکیل دولت جدید و قوی در سوئد اظهار داشت: اگرچه آنها اراده سیاسی خود را برای رفع نگرانی ترکیه و حل مشکل پیش آمده ابراز کرده‌اند، اما هنوز هیچ اقدام مشخصی ندیده ایم و هیچ گامی در این زمینه برداشته نشده است.

چاووش‌اوغلو خطاب به مقامات دولت سوئد گفت: کشورهای عضو و درخواست کننده عضویت به عنوان دوستان و متحدان ناتو، باید نگرانی‌های امنیتی مشروع یکدیگر را درک و رفع کنند.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ترکیه چند روز پیش نیز با اعلام وجود مشکل کمتر برای موافقت با عضویت فنلاند در ناتو اعلام کرد که سوئد به جای رفع نگرانی ترکیه، اقدامات تحریک آمیزی انجام داده است.

پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که این درخواست باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه از زمان ارائه این درخواست، با اعلام شروطی از این دو کشور خواست که از مخالفان کُرد و حامیان پ.‌ک.‌ک در کشورشان میزبانی نکرده و از آنها حمایت نکنند و افراد مظنون را به ترکیه تحویل دهند.

اقدام موهن یک نماینده تندروی مجلس سوئد در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم و آتش زدن قرآن در آن محل نیز به پیچیده‌تر شدن موضوع درخواست عضویت این کشور شبه جزیره اسکاندیناوی افزود.

پس از این اقدام موهن، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اقدام این فرد با مجوز دولت این کشور انجام شده و دیگر استکهلم نباید انتظار حمایت ترکیه از پیوستن این کشور به ناتو را داشته باشد.

به دنبال این موضع، «ینس‌ استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از موضع اردوغان در خصوص ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو انتقاد کرد.

اردوغان چند روز پیش اعلام کرد که کشورش ممکن است با درخواست عضویت فنلاند در ناتو موافقت کند و سوئد هم وقتی پیام ترکیه را دید، شوکه خواهد شد؛ اما فنلاند نیز نباید همان اشتباهی را بکند که سوئد مرتکب شد.

هم اکنون مذاکرات سوئد و ترکیه برای پیوستن به ناتو متوقف شده و آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است که هم‌اکنون در این دو کشور ساکن بوده و اغلب هم جزو معارضان کُرد و متهمان مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha