سلاح کمتر، مذاکره بیشتر؛ ظرفیت «داسیلوا» برای نقش‌آفرینی در جنگ و صلح اوکراین

تهران- ایرنا- به عقیده کارشناس برزیلی، با توجه به اینکه «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری جدید برزیل از معدود «رهبران مقاوم» در جهان بوده و موضع او در تضاد با سیاست تحریم و تلاش برای سرنگونی دولت‌ها است، از نفوذ او برای تسهیل شرایط صلح در جنگ اوکراین باید استفاده کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پدرو بارروس تحلیلگر برزیلی به اسپوتنیک گفت: پیشنهاد لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل مبنی بر ایجاد انجمنی که به دنبال صلح میان روسیه و اوکراین باشد، نشان‌دهنده اراده او برای ایفای نقش رهبری در جهان در زمان فقدان یک قدرت هدایت‌کننده است.

این کارشناس برزیلی که پیشتر مدیریت امور اقتصادی اوناسور (UNASUR/ اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی) را بر عهده داشت، تصریح کرد که لولا داسیلوا از معدود رهبران مقاوم در جهان بوده و از نفوذ او برای تسهیل روند صلح اوکراین باید استفاده کنید.

لولا داسیلوا به تازگی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت: پیشنهاد من این است که گروهی از کشورها ایجاد شود که گفت‌وگوی بین اوکراین و روسیه را برای یافتن صلح ترویج کند و پیشنهاد می‌کنم این گروه از خود آلمان، فرانسه و ایالات متحده و در میان دیگر کشورها، برزیل، چین و هند به عنوان میانجی‌های احتمالی تشکیل شود.

پدرو بارروس افزود: ما در حال گذراندن دوره‌ای از فقدان رهبری منسجم هستیم و یکی از کسانی که داریم لولا است، بنابراین اگر گفت‌وگوی مکرر و علنی با دیگر روسای‌جمهوری یا سران کشورها مانند چین، ایالات متحده یا فرانسه وجود دارد، باید از آن برای ترویج صلح استفاده کنیم.

بارروس اطمینان داد که با وجود داسیلوا در راس، برزیل کشوری کاملاً علاقمند به ترویج صلح در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است.

به گفته این کارشناس، تعهد برزیل به گفت‌وگو می‌تواند جایگزینی برای راه‌های دیگر برای حل مناقشات مانند اعمال تحریم‌ها یا تلاش برای سرنگونی دولت‌ها باشد.

بارروس همچنین موضع لولا داسیلوا مبنی بر عدم ارسال تسلیحات به اوکراین را چنان که آمریکا درخواست کرده و کشورهای اروپایی مانند آلمان انجام داده‌اند، تحسین کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل در دیدار با صدراعظم آلمان گفت: برزیل قصد ندارد مهمات بفرستد تا در رویارویی اوکراین و روسیه استفاده شود.

به گفته این تحلیلگر، «در ارزیابی برزیل، راه‌حل مناقشه اوکراین شامل ارسال سلاح بیشتر نیست، بلکه تقویت کانال‌های گفتگو است».

بارروس همچنین تاکید کرد که لولا داسیلوا «بسیار متعهد به صلح است که سنت سیاست خارجی برزیل است». وی اطمینان داد که برای برازیلیا، حفظ خطوط دیپلماتیک با هر دو طرف درگیری، اساسی و ضروری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha