تولید یک میلیون تن انواع محصول در کشت و صنعت مغان هدف‌گذاری شد

اردبیل - ایرنا – مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: تولید یک میلیون تن انواع محصول اعم از گندم، جو، کلزا و چغندر قند تا سه سال آینده در این شرکت هدف‌گذاری شده است.

قاسم محمدی روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته ۶۰۰ هزار تن محصول در کشت و صنعت مغان تولید شد و امسال این میزان به بیش از ۷۰۰ هزار تن افزایش یافت و برای تحقق یک میلیون تن محصول تا سه سال آینده اصلاحاتی در مجتمع‌های دامپروری، زراعت، باغات و صنایع انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه زنجیره‌های تولید و عرضه محصولات کشاورزی در کشت و صنعت مغان تکمیل می‌شود، افزود: برغم تولید فراوان محصولات کشاورزی، دامی و باغی در شرکت مغان زنجیره ارزش در این بنگاه اقتصادی تکمیل نشده و سود سرشار حاصل از آن نصیب سایر شهرستان‌ها و استان‌ها می‌شود که لازم است این ضعف برطرف شده و برندینگ محصولات تولیدی آن در سطح کشور و حتی دنیا مطرح شود.

محمدی گفت: تحولات بزرگی در این شرکت به لحاظ راندمان تولید و اشتغال ایجاد شده که در نوع خود کم‌نظیر بوده و تلاش می‌شود با ایجاد زنجیره تولید میزان تولید محصولات زراعی و باغی در این شرکت افزایش یابد.

وی اضافه کرد: این بنگاه اقتصادی با وجود اینکه از ۵۰ سال پیش دارای ردیف بودجه خاص است ریالی از ردیف بودجه‌ای دولت و منابع دولتی، تسهیلات بانکی و تعهدات مالی دیگر استفاده نکرده است.

محمدی به تدوین نظام جامع شرکت کشت و صنعت مغان که در داخل آن الگوی کشت، مکانیزاسیون، صادرات و شاخصی بنام توسعه انسانی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین مد نظر است ،اشاره کرد و افزود: ساختار این بنگاه اقتصادی یک ساختار کهنه سنتی ۵۰ سال پیش است و لازم است که این ساختارمتحول شود.
تولید یک میلیون تن انواع محصول در کشت و صنعت مغان هدف‌گذاری شد

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان با اشاره به ایجاد باغ در ۱۰ درصد از مجموع اراضی شرکت کشت و صنعت مغان به وسعت ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار بیان کرد: امسال از این مجتمع هفت هزار تن محصول باغی برداشت شد.

وی از آغاز عملیات نوسازی یک هزار هکتار از باغات شرکت کشت و صنعت مغان خبرداد و گفت: اصلاح و نوسازی ۱۲۰ هکتار از این باغات انجام شده و ۳۰۰ هکتار دیگر نیز برای کشت زیتون آماده شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گردش مالی این شرکت را ۴۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: امسال نزدیک ۲ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های شرکت به بخش خصوصی و تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha